ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wahlstrand  (läst 1177 gånger)

2011-06-18, 12:33
läst 1177 gånger

Lisa Jansson

Aurora Petronella Jacobina Johanna Wahlstrand, f 1797 i Stockholm, d 17 aug 1869 i Frustuna.
 
Jag har plöjt födelseböcker i Stockohlm utan tur, så nu vänder jag mig till Anbytarforum i hopp om att någon känner till denna kvinna eller någon annan Wahlstrand i Stockholmstrakten vid den här tiden.

2011-12-05, 21:21
Svar #1

Lisa Jansson

Jag har fortsatt att söka efter denna kvinna och det närmaste jag kommer är att jag i Överjärna (AI:2) sid 180 finner henne som ammebarn hos ett torparpar. En anmärkning där säger att hon kom 1797 från Stockholm.
 
Vad var ett ammebarn? Kan man tänka sig att hon var barnhusbarn? Jag har sökt i rullorna men hittar henne inte. Vilka andra sökvägar finns?

2011-12-10, 19:50
Svar #2

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Ett ambarn (ammebarn) är ett barn som inte ammades av sin mor utan av en amma (jfr SAOB). Somliga barnhusbarn var ambarn, så det är fullt möjligt att hon var det. Men det gällde inte alla ambarn.
 
(Meddelandet ändrat av ulfb 2011-12-10 19:51)
Ulf Berggren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna