ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wallerstedt  (läst 4884 gånger)

2001-05-27, 13:01
läst 4884 gånger

Sven Wallerstedt Billdal

I Anbytarforum under sockenrubrikerna Bäckaby och Tuna efterlyser Kjell Wallerstedt uppgifter om en Johan Wallerstedt, f 1782 10/1 i Bäckaby (F), som i ett äktenskap med Britta Holm skall ha fått sonen Johan Peter Wallerstedt 1805 22/9 i Slaka (E). Enligt en uppteckning som gjordes av min Pappa, Cyrus Wallerstedt (d 1967), torde han vara identisk med en till namnet okänd betjänt på ett gods i Östergötland, vars son Per Johan var 6 år vid flyttn. till St. Tuna. Tyvärr har verifikationerna förkommit.
I Vists fs (E) vistades åtminstone 1808 - 1811 en Johan (Gustaf) Wallerstedt på herrgården Stafsäter; 1808 26/4 avled där Johan Wallerstedts hustru Brita Börjesdotter, f 1774 i Ö. Harg, och 1811 28/9 ingick där änklingen Johan Gustaf Wallerstedt ett äktenskap med Brita Catharina Holm.
Sammantaget verkar det väl därmed sannolikt att Johan Peter Wallerstedt var son till Johan Gustaf Wallerstedt och Brita Börjesdotter, och att de flyttat från Slaka till Stafsäter i Vist omkring 1806/1807 och därifrån till Tuna i början av 1810-talet. Med dessa uppgifter går det kanske att komma vidare!
Det kan tilläggas att jag mig veterligt saknar släktskap med ovan nämnda personer.
 
Sven Wallerstedt

2001-06-03, 21:41
Svar #1

Sven Wallerstedt Billdal

Under 1600-talet levde ett flertal personer som använde tillnamnet Wallerstedt. Deras inbördes relationer är dock för mig oklara. Jag vet att några släktforskare specialstuderat Vallerstads socken i Östergötland och vore därför mycket tacksam för närmare uppgifter om följande personer och deras eventuella inbördes släktskap etc:
* Olaus Wallerstedt, omn. 1655 (Ref. ... Hist. Sueogot. 1.9. p. 776.).
* Jonas Wallerstedt, nob. Wallerhielm [nr 1204], f 1641 25/3 i Vallerstad by, d 1693 13/11 i Karlskrona; amiralitetskapten. Se vidare E.Ä.!
* Arvid Hansson Wallerstedt, d 1675 24/12; amiralitetskassör. G 1669 28/5 m Kerstin Nilsdotter. (Kleberg J. Amiralitetsförvaltningen - Biografiska anteckningar 1634-1934).
* Johan Hansson Wallerstedt, d 1710 3/4 i Vallerstad; kornett. G m Sara Schening. (Stenhammar W, Stenbock R. Andra livgrenadjärregementet - Biografiska anteckningar 1552-1927). Han var son till korpralen Hans Töresson i Vallerstad by enl. Karin Ekholm (1983).
* Per Wallerstedt, korpral. Han var enl. Karin Ekholm (1983) g m Catharina Kruslock och fick med henne en dotter som gifte sig med kyrkoherde Nils Saxonius i Björkeberg (enl. Herdamninnet var dennes hustru dotter till ovan nämnde Johan Hansson Wallerstedt!).
 
Sven Wallerstedt

2001-06-06, 08:28
Svar #2

Kjell Wallerstedt

Hej Sven
 
Först måste jag tacka dig för att du tar dig tid
att forska i detta släktled.Tyvärr så har jag inte
varit ute på nätet på ett tag.Det var en släktforskare som e-postade till mej och nämde att
du hade lite ändringar på föräldrarna till Johan-
Peter Wallerstedt:och det kan nog stämma för jag har själv fått dessa uppgifter.
Men jag ska själv kolla upp detta släkte,tyvärr så
räcker inte tiden till men jag kommer tillbaka efter sommaren med nya fakta.
Men som jag sade tidigare hjärtligt mycke tack för
att du tar dig tid och kollar detta släkte.
 
MVH
Kjell Wallerstedt

2002-01-06, 09:17
Svar #3

Utloggad Tony Korpenklo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 746
  • Senast inloggad: 2022-06-12, 15:33
    • Visa profil
    • Korpenklo genealogi
Jag forkar för en arbetskollegas räkning på hans mors sida. Han vet ingenting om hans morfar och mormor utom dessa sporadiska uppgifter. Hans mor, Laura Maria Cecilia Åkerström, föddes 1908 11/4 i Gustaf Vasas fs i Stockholm. Hennes far var bokhållaren i Örebro, Valdemar Wallerstedt och Cecilia Johansson.
LMCÅ föddes utom äktenskapet och Cecilia tjänade som piga där VW var bosatt. Hon fick åka till Stockholm för att föda dottern.
 
Det blev en intensiv brevväxling efter dotterns födelse som min arbetskollega har i sin ägo.
 
Är det någon som känner till något om denne Wallerstedt och kanske något om Cecilia Johansson? Hon blev sedermera fastighetsägare i Stockholm och dog på 50-talet.
 
Mvh Tony Jonsson

2002-01-06, 11:22
Svar #4

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Tony,
 
Har du möjligtvis någon födelsedata på Cecilia Johansson och var hon kan vara född? Om man ska kolla Söder- och Klaraskivorna så behöver man lite mer kött på benen.
 
mvh
Lena

2003-02-14, 00:59
Svar #5

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:53
    • Visa profil
    • Släktingar.se
En kvartermästare / kornett Per Olofsson Wallerstedt var bosatt i Kulla, Flistad (E), i början av 1700-talet. Hans sonsons son Olof Wallerstedt (1793-1878) blev kyrkoherde i Malexander (E).
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2003-02-14, 12:46
Svar #6

Roger Fallberg

Hej!
 
Söker mer uppgifter om släkten Wallerstedt!
Har följande uppgifter.
 
Petter (Per) Wallerstedt f 1679-07-13 i Valerstad by. Rusthållare, ryttare och kornett. Gift med Margareta Hansdotter f 1680 i Torpa Normlösa.
Barn Katarina Elisabeth Wallerstedt f 1711-09-05 i Kulla Flistad. Hon var gift med Lars Larsson f 1707-10 rusthållare.
Barn Brita stina f 1754-01-19 i Lera i Kaga sn.
 
Mvh/Roger

2003-02-14, 13:03
Svar #7

Roger Fallberg

Hej Vincent
Jag tycker det ser ut som vi har samma anor?  
 
Komplettering!
Peter (Per) Wallerstedt föräldrar är:
 
Olof Abrahamsson
Bonde i Vallerstad by
Gift med
Katarina Pedersdotter
F 1656-06-07
 
Mvh/Roger

2003-02-14, 17:15
Svar #8

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej Roger!
 
Jag har ett par frågor och någon kommentar.
 
1. Hur vet du att Katarina Hansdotter är född 1680 i Torpa i Normlösa?
 
2. Själv tycker jag att det ser ut som om Per Wallerstedt är döpt (inte född för övrigt) den 18 juli 1679 - fast det är svårtytt på mitt fische.
 
3. Jag antar att det födelsedatum du angett på Olof Abrahamssons hustru Katarina Persdotter är beräknat - eller har du hittat henne född någonstans?
 
4. Katarina Elisabet (Cajsa Lisa) Wallerstedt var gift med en Måns Olofsson (rusthållare i Linkelösa) innan hon gifte sig med Lars Larsson.
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2003-02-18, 23:52
Svar #9

Sven Wallerstedt Billdal

Hej Roger och Henrik!
 
Vad gäller Per Wallerstedts födelsedatum håller jag med Henrik om att angivet datum 1679 avser dopdatum, vilket torde vara den 13 juli, tycker jag, efter granskning av det fiche jag har. Även om siffran är otydlig är det knappast troligt att det rör sig om en 8:a vid jämförelse med hur denna siffra skrivs i exempelvis årtalet 1681 på samma fiche (sid 93).
 
Hj. hlsn!
 
Sven Wallerstedt

2003-02-20, 00:07
Svar #10

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej Sven!
 
Kan vara en 8:a, men kan kanske vara en 3:a - jag tyckte att den saknade den raka delen som finns på en och annan trea i närheten... ses väl bättre i originalet antar jag.
 
Jag kan förresten tillägga att Katarina Hansdotter med all sannolikhet är dotter till korpralen Hans Staffansson i Torpa i Normlösa sn [följer bl a av Vifolka härads dombok 1720st28], men undrade mest över hur Roger så säkert kunde säga att hon föddes där just 1680. Överhuvudtaget saknade jag källhänvisningar.
 
Vad gäller ett tidigare inlägg (från 010603) av dig Sven så kan jag komma med ett par kommentarer och klarlägganden...
 
Angående Johan Hansson Wallerstedt (skrivs även enbart Waller, men skrivs t ex också Vallerstedt): Han bör onekligen vara son till korpralen Hans Tyresson i Vallerstad. Han står bl a för samma gård som Hans. Med tanke på att Hans Tyressons hustru hette Anna Arvidsdotter slås man av att den Arvid Hansson Wallerstedt som du nämner mycket väl kan tänkas vara bror till samme Hans.
 
Vad gäller Katarina Kruslock  så var hon onekligen gift med bonden (har inte skrivit upp honom som korpral, men det kan han väl ha varit) Per Olofsson Wallerstedt (död 23/4 1696 i Götevi, Vallerstad sn), som om man ska tolka Bobergs härads dombok 1712vt9 rätt bör ha varit dotterson till Hans Tyresson, eftersom hans morbror var just ovanstående Johan Hansson Wallerstedt.
 
Katarina Kruslock var för övrigt dotter till löjtnanten Erik Kruuslock i Svås, Veta sn [flyttningslängd 1689 Vallerstad].
 
Vad gäller Hans Tyresson och hans hustru Anna Arvidsdotter, så förekommer en del intressanta dopvittnen, som gör att man kan ana att någondera mycket väl kan vara besläktad med en skara på tre Eriksbarn Nordanwäder i Skänninge/Allhelgona.
 
Har du kanske fått fram nya uppgifter sedan ditt tidigare inlägg Sven?
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2003-02-20, 21:16
Svar #11

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej igen! Vill bara korrigera en mening ovan, där jag skriver att Arvid Hansson Wallerstedt mycket väl kan vara bror till samme Hans - men menar naturligtvis bror till Johan Hansson Wallerstedt - och möjligen också med Jonas adlad Wallerhielm (har dock ej återfunnit densamme i födelseboken som finns för den tid han uppges vara född).
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2003-02-25, 00:09
Svar #12

Sven Wallerstedt Billdal

Hej Henrik!
 
Tack för Ditt påpekande att kornetten Johan Hansson Wallerstedts morfar bar det ovanliga namnet Arvid. Jag håller givetvis med om att Arvid Hansson Wallerstedt därmed med all sannolikhet bör vara bror till denne Johan.
 
Av Dina inlägg förstår jag att Du lagt ner mycket arbete på att utforska olika Vallerstad- och Wallerstedt-familjer, vilket förstås gör mig mycket nyfiken på vad Du kan ha kommit fram till. Det känns ju litet onödigt att själv bl. a. gå igenom alla domböcker för Bobergs och Gullbergs härader (vilka väl är de första som kommer i åtanke), om detta redan är gjort! Samtidigt måste jag ju medge, att domboksläsning är mycket spännande.
 
En annan källa som är mycket intressant (bl. a. när det gäller rusthållare) är GM-rullorna, som jag inte heller har ägnat någon större omsorg (än), och kanske är även detta onödigt? Exempel på spännande fynd är t. ex. uppgiften i GM-rullan 1728 för nr 14 (Kaga) vid Västanstångs kompani (2:a livgr.reg.), där det framgår att kornetten Per Wallerstedt hade åtminstone två systrar, av vilka den ena var gift med Staffan Hansson (välkänt) och den andre med en Anders Persson, om vilken jag inte har några andra uppgifter.
 
Avslutningsvis kan jag väl nämna att kornetten Per Wallerstedts släkt är utgången på mans-sidan, men efternamnet bärs idag vidare i Sverige av ett knappt 50-tal personer via olika kvinnolinjer.
 
Hj. hlsn!
 
Sven

2003-02-25, 20:26
Svar #13

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej Sven!
 
Jag har iochförsig bläddrat ?genom en hel del av 1600-talets domböcker för Bobergs och Gullbergs härader, men jag har inte gjort det med tanke på Wallerstedtar alltid - så där finns säkert en hel del kvar att finna. Nuförtiden försöker jag avhålla mig från släktforskningen så mycket som möjligt, men faller alltför ofta för frestelsen. Sitter för tillfället på mitt lab och tänkte göra lite storverk i min riktiga forskning, men vad gör jag nu...?
 
Jag är väl ett hopplöst fall helt enkelt. Eftersom jag är på labbet kan jag dock inte säga så mycket mer om vad du frågar om, men så är din fråga inte så enormt specificerad. Jag har ju hundratals Vallerstadsmänniskor i datorn, så det är ju lite svårt att beskriva vad jag känner till om dem. Vad gäller Per Wallerstedts familj så kommer jag inte ?håg vad jag känner till, men vi kan väl hjälpas åt genom att lägga ihop vad vi känner till...
 
Mvh, Henrik
 
PS Vad jag minns så var du inte en av dessa Wallerstedtar på kvinnolinjen utan härstammade från kanalbyggarna... eller hur det nu var. Stämmer det? Eller är detta dina anor?
Henrik Mosén

2003-02-26, 21:23
Svar #14

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej!
 
Sitter nu i iskyla pga ommålningsarbeten där vädring är påkallat, men kan berätta följande om Karin Olofsdotter (syster till Per och Elisabet). Karin gifter sig första gången 17/9 1693 i Vallerstad sn med ryttaren i Torpa Ludvig Olofsson Frisk. Både Ludvig och och hustrun Karin tituleras rusthållare i Torpa, Normlösa sn. Jag har tyvärr inga födelse- eller döddata på endera, men Karin gifter om sig 29/3 1711 i Normlösa sn med Anders Persson, rusthållare i Torpa. Kanske dör de i Kaga sn... eller möjligen annorstädes... jag har inte följt upp dem särdeles noggrannt.
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2003-02-27, 09:29
Svar #15

Sven Wallerstedt Billdal

Hej Henrik!
 
Det är riktigt att jag själv ej tillhör kornetten Per Wallerstedts släkt. Min släkt har, som Du helt riktigt uppfattat, anknytning till Göta Kanal men också till Vallerstad, varifrån namnet togs i slutet av 1700-talet.
 
Att jag intresserar mig för andra personer med samma efternamn beror på att jag tyckte det kunde vara roligt att se hur många av dessa släkter som fortlever på ett eller annat sätt; det är ju trots allt bara drygt 150 personer här i Sverige som bär detta namn. Och kanske skulle det gå att finna några gemensamma länkar.
 
Så får jag tacka Dig för Dina snabba och, som alltid, mycket innehållsrika svar! Givetvis skulle det vara roligt om jag fick ta del av fler av Dina resultat!
 
Avslutningsvis önskar jag Dig lycka till med Din övriga verksamhet. Om jag förstått saken rätt är det väl snart dags för disputation?
 
Hj. hlsn!
 
Sven

2009-01-11, 14:33
Svar #16

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
En diskussion med viss anknytning till Wallerstedt pågår under . Välkomna med bidrag och kommentarer!
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-01-24, 19:20
Svar #17

Utloggad Ingvor Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2019-02-16, 17:00
    • Visa profil
Hej jag har läst era inlägg och inser att det är dags att fördjupa sig i bland annat metodfrågorna.
Det här är inte lätt!  
Att folk flyttar, försvinner ut ur kyrkoböckerna och plötsligt uppstår i en annan socken, landsända
eller församling är knivigt, men jag lovar, ja som  bara  lärt mig via att söka på datorn och  
letat minimalt när man plötsligt inser att släktforska tar många, många år.....
Samtidigt funderar jag själv just nu på hur man kommer vidare i sin släkts historia.
Jag har fått otroligt mycket hjälp av flera i/på anbytarforum, men tycker att det  
skulle vara roligt att lära mera och jag försöker därför att hitta möjligheter till att få mera
kunskap i detta med att leta ättlingar.
 
Under julledigheten tog jag åter upp detta med att leta ättlingar och fick hjälp att hitta släkt i Västergötland- Sörmland och Östergötland. Jag sökte efter en coopverdicapten född i Vreta Kloster men senare bosatt i Göteborg Carl Fredrik Lundberg och hamnade såsmåningom i Stockholm, där madam Christina Charlotta Folin, dotter till skomakaren Erasmus Folin levde.
Jag varken vill eller kan ta åt mig äran av all denna fantastiska information?
Tack vare bland annat Olle Elms tips om ert forum, hittade jag släktanknytning till Wallerstedt.
Efter att jag läst inläggen och förstått att ni har mycket kunskap om denna släkt undrar jag, som Novis och intresserad av att lära mera. Finns det någon berättelse, bok eller andekdot, som jag skulle kunna läsa för att lära mera om denna gren av mina rötter, den som hör till anknytningen Göta Kanal.
 
Det skulle vara så roligt att lära mer.
mvh Ingvor

2014-12-10, 20:39
Svar #18

Utloggad Maria Söderberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2015-03-09, 21:58
    • Visa profil
Hej!
Detta är ett gammalt forum men jag hoppas att någon fortfarande tittar. Jag söker Min farmors mor Olga Elvira Wallerstedt född i Karlstad 1875 (gift Aminoff) vidare anor. Hennes pappa hette Edvard Wallerstedt och var född i Vreta 7 januari1834 men tillbringade större delen av sitt liv som handlare i Karlstad - där också alla hans barn föddes. Edvard dog där 1905.  
 
Även hans äldre bror. Anders Wilhelm Wallerstedt född 10 januari 1827 i Vreta drev handelsverksamhet i Karlstad. Anders Wilhelms son, Gunnar född i Karlstad 1874 död i Södertälje 1944 har tidigare omnämnts i trådar rörande Wallerstedt, men jag har aldrig fått klarhet i hur Anders Wilhelm och Edvard kopplar in i de övriga släktredogörelser för Wallerstedtare som gjorts i forumet.  
 
Vore tacksam om någon kunde upplysa mig om vilka Anders Wilhelms och Edvard föräldrar var så  att jag kommer vidare. Även vidare anor bakåt är naturligtvis av intresse.
 
(Anders Wilhelm och Edvard verkar ha gift sig med två systrar Tekla respektive Amina Lindberg).
 
Vänliga hälsningar
Maria

2014-12-11, 01:28
Svar #19

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Edvard var född 7/1 1834 i Ljung (E) - se Ljung C:2 sid 423 (handpag. 426) och Ljung AI:6 uppslag 249.  
 
Brodern Anders Wilhelm med tvillingsyster var däremot född i Vreta, 10/11 1827 - se Vreta kloster C:7 sid 476.
Hälsar vänligen
Maud

2014-12-11, 10:36
Svar #20

Utloggad Maria Söderberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2015-03-09, 21:58
    • Visa profil
Hej Maud
Stort tack. En bra början. Har tyvärr inte tillgång till rullorna just nu. Ser du möjligen vad föräldrarna heter (och tvillingsystern - för oss tidigare okänd)?
 
Vänligen,
Maria

2014-12-12, 11:04
Svar #21

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Föräldrarna var Anders Wallerstedt ohh Johanna Charlotta Erlund. Anders Wilhelms tvillingsyster hette Eva Johanna.
Hälsar vänligen
Maud

2014-12-12, 15:09
Svar #22

Utloggad Maria Söderberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2015-03-09, 21:58
    • Visa profil
Stort tack Maud. Då har jag landat rätt i mina antaganden.

2019-02-16, 15:05
Svar #23

Utloggad Ingvor Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2019-02-16, 17:00
    • Visa profil
Hej Olle Elm det har gått några år sedan du så vänligt vägledde mig att hitta min släktgren. Eftersom mormodern Johanna Charlotta Erlund 1791-1874 sedermera gifte sig med Anders Wallerstedt, Brovaktaren 1794-1883. Då hon tidigare varit gift med mjölnaren Peter J Söderström och de fick min ana dottern 1817-1852 Anna Christina Söderström som är mor till min  "De tre barnen Fredrika Christina, Carl Edvard och Hans Gustaf Oscar Lundberg".

Jag lovade dig att återkoppla och kan nu berätta att jag genom en sökning även denna gång av en forskare i Gbg Roger Jansson, har hittat vad som hände med barnen och vet nu att de bodde hos släktingar i Gbg.

Min forskning nu kommer att fortsätta och jag koncentrerar mig Hans Fredrik Lundberg f 1811 15/10 (utan ort) gift 1836 26/12 (möjl i Vreta Kloster) hu Anna Kristina Söderström f 1817 6/2 i Motala - ankom från Ljung 1834. 
4 barn varav ett dör i denna hfl  Dessutom bor brodern där: 
Johan Edvard Lundberg f 1822 17/12 (utan ort) anges i någon ruta till sjöss. Har barn. Strukna och flyttat vidare. 
Följer logerande skepparen Hans Fredrik Lundberg och hustru. Han dör 1847 25/3 (hfl) men återfinns ej i db. Familjen bor då/logerar i Högby södergård. De tre barnen Fredrika Christina, Carl Edvard och Hans Gustaf Oscar Lundberg står som utflyttade till Göteborg 1852-24/8, BI:2 sid 33. 

Modern Anna Christina Söderström har dött 1852- 10/7 genom sannolikt självmord, AI:15 sid 132 och F:3 sid 315.

Källan till informationen om att barnen hamnar i Göteborg är att släktingarna till Hans Fredrik Lundberg född 1811- 15/10 som var döpt 29/10 i Göteborgs Amiralitetsvarvs församling, hade sina föräldrar där.

Fadern hade varit Coopverdi Capten och var nu en gammal man, hans namn var Sven Fredrik Lundberg och hustru Anna C Winberg bodde kvar i Göteborg även under tiden då sönerna vistades till sjöss.
Fadern född 1780 och modern 1784.
Sven Fredrik och Anna C vigdes 3/2 1811 i Amiralitetvarvs församlingen.
Hans Fredriks och Anna Christinas barn återfinns i Göteborgs Domkyrkoförsamling i vuxen ålder.
I samband med deras vigslar, då sonen Handelsbokhållaren Carl Edvard Lundberg från Göteborg vigs 1870 - 14/10 i Örgryte med jungfru Beata Amalia Grönvall från Kallebäck med Giftomans skriftliga bifall.
Fredrika Christinas vigsel i Gustavi, Göteborgs Domkyrkoförsamling:
1861- 9/8 vigs Elias Pontus August Uggla (till Karlskoga) med Fredrika Christina Lundberg brudpar nr 139, med sin giftomans samtycke.
Carl Edvard gifte sig med Beata Amalia Grönvall fr Kallebäck med Giftomans skriftliga bifall och därigenom har Grönwalls släkten hittats.  Uppgifterna har jag fått av Roger Janneson forskare från Pixbo.


”Sjöfarandet går som en röd tråd igenom din släkts historia ,såväl på Grönvall sidan som på Lundberg sidan På tal om Lundberg .Jag började forska lite i historien om hur det kanske kom sig att Edvard Lundberg  ock hans syskon kom att hamna i Göteborg .I text materialet  som går att läsa i de dokument du skickade över igår . Står det ju varför de flyttade men inte till vem . Men jag tror att de hamnade hos farbror Carl Oscar ock hans fru Hilda född Roempke . Hilda var född 1829  i Majorna Ock det var också här i den här delen av staden  som Carl Oscar ock Hilda skulle bosätta sig framöver .Carl Oscar var handlare Ock i början av 1870 talet byggde han ett hus på kusttorget  Det finns ett par bilder på hur det såg i början av 1900 talet  bla ett hämtat från Göteborgs stadsmuseum Där det står tydligt textat det stora höga huset som skymtar till vänster på bilden Kallades i folkmun Lundbergs nya hus Det är samma bild man ser ordet Majnabbe på en liten byscha.I Göteborgs industri ock adressregister anno 1899 står också mycket riktigt Carl Oscar uppsatt som ägare till fastigheten Andra Roten  Tomt 22”

En mycket spännande släktgren hittades tack vare att Roger Janneson
 intresserade sig för ett hus i Pixbo. vänlig hälsning Ingvor Carlsson

2019-02-17, 20:42
Svar #24

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Alltid intressant att höra att forskningen går bra, även om vi vet att det inte är någon quick fix och att oftast är det "resan" som är det roligaste.
Sven Wallerstedt - läser du också denna tråd? Kanske har du något att tillägga?
Vänligen,
Olle Elm

2023-01-23, 19:16
Svar #25

Utloggad Hellen Palmgren Toivola

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 16:15
    • Visa profil
Hej alla Här är en nybörjare som kämpar på.
tack för tips I denna gamla tråd. Letar efter rätta föräldrar till Catharina Wallerstedt(FÖDELSE 22 SEPT 1694 • Vallerstad, Östergötland, Sweden
DÖD 31 MARS 1740 • Björkeberg, Östergötland, Sverige) som gifte sig med Nils Nicolaus* Jonasson Saxonius. Om jag fattat rätt så ska hon vara dotter till Peter Per? Olofsson Wallerstedt och Chatarina Kruslock. Min undran är Kan detta stämma? Hittade en "husförhörslängd" från 1694, där det finns en Petter Wallerstedt och det ser åtminstone ut som hustrun heter Catharina.(dottern är väl inte född än) MEN, i andra inlägg jag läst så ska denne Peter Olofsson Wallerstedt , vara son till en Olof Abrahamsson och sen gift med en Maria Hansdotter. Min undran till er som kan mera: Har jag mixat ihop gubbar med liknande namn? Eller var han P Olafsson Wallerstedt gift tidigare men vart tog hon Kruslock vägen?Hon finns med som notis som inflyttad till Vallerstad i juli 1689. men sedan inget mera? Tar tacksamt emot tips på hur jag hittar vidare , om någon har tid ork och lust.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna