ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wammer  (läst 1824 gånger)

1999-03-15, 13:30
läst 1824 gånger

susanne kjellgren

undrar över vad  wammer och wallsta är för namn?dar de kan härstamma ifrån ? kan de vara tagna namn?vallon namn?eller resande namn?kan inte hitta dem i sv kyrkoböcker kan det vara holländska namn?dessa är i min antavla sent 1700-tal förnamnen är torris och even.tacksam för ev svar.

1999-03-16, 23:06
Svar #1

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Vallsta är en tämligen stor by i Arbrå socken i Hälsingland.

1999-03-16, 23:36
Svar #2

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Namnen Even Wammer och Torris Wallsta är onekligen originella, personerna levde i Undersåker i Jämtland på slutet av 1700-talet. Enligt mina noteringar var kyrkvaktaren Even Wammer född 1754 i Norge, vilket kan tyda på att namnet är norskt. Samma kan kanske gälla Torris Wallsta, född 1762, som var måg till Wammer. Men honom har jag ingen födelseort för. Förnamnet Even är i alla fall en dialektal form av Ejvind, enligt Otterbjörk, och det namnet är norskt. Du kan däremot säkert lugnt avskriva att namnen är vallonska (franska) eller holländska. Några speciella resandenamn finns egentligen inte, de allra flesta är helt vanliga svenska namn.

1999-03-17, 20:50
Svar #3

Utloggad Ulla Kristoffersen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 15:57
    • Visa profil
Eftersom jag bor i Norge, kan jag bekräfta att både Even och Törris/Törres är norska namn.

1999-04-11, 22:29
Svar #4

John Wammer

Enligt de anteckningar jag har om mitt efternamn så fanns det en gård med namnet Vammer / Wammer i Oppdals församling i Norge. Den sista anteckning som jag kan hitta bland alla papper i dag är Bruker Erik Pedersen Vammer, född 1767 på gården Vammer. Ev gift med Guru Olsdatter, som jag saknar uppgifter på. De fick minst ett barn. (Selvier?) Ole Eriksen Vammer, döpt 1 dec 1805 på gården Vammer, gift med Marit (Marithe) Olsdatter som var född 26-27 juli 1820 i Stöllen, Norge. Minst ett barn fick de. Ingebright Olsen Wammer, född 6 feb 1861 i Oppdal. Från mitten av 1850-talet så hittar du namnet Wammer i Skansnäset-Tåsjö-Sverige. Detta var en del av det som Ingebright Olsen Wammers barn-barn-barn hade att komma med just nu. Hoppas att det var till hjälp.

1999-06-15, 09:33
Svar #5

Stenåke Nordin

Har forskat i Hassela, och har där på min farmors  
sida namnet Svedberg. Kan namnet vara en sammansättning av en anfader vid namn Berg och sved/jebränning) som skedde under 1600-1700-talen?

2002-08-17, 20:28
Svar #6

Susanne Karlsson

hej!jag undrar om det finns någon som vet om detta är ett wallon namn.det är släkt tillbaka på
1700 c:a.tacksam för svar  even wammer
susanne

2002-08-17, 22:32
Svar #7

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Titta under Anbytarforum: Släkter: Övriga släkter T-Z:  Wammer och Wallsta - där framgår rätt tydligt i ett inlägg att kyrkvaktaren Even Wammer är född i Norge 1754, och i ett senare inlägg bekräftas att 'Vammer/Wammer' finns som gårdsnamn i Oppdal i Norge. Så Vallonskt lär det nog inte vara..
(Jag flyttar denna rubrik senare till Anbytarforum: Övriga ämnen: Valloner (ej enskilda släkter) istället..)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna