ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Weihe  (läst 854 gånger)

2001-07-12, 19:36
läst 854 gånger

Anna-Lisa Göransson

Weihe, Saxån Färnebo.  
 
Finns det någon som har detta efternamn i sina anor eller anteckningar. Namnet har tidigare uppgetts vara Wejke, men detta är enligt min källa (som är F:1 Filipstad, år 1676 16 P.TR.) helt fel. Där står enligt mitt förmenande Weihe (eller Wejhe om man så vill).
Mvh. Anna-Lisa

2002-07-29, 14:32
Svar #1

Judith Pfaff

Hej Anna-Lisa!
 
Enligt Duden Familiennamen är Weihe ett tyskt efternamn med två olika betydelser:
 
1) från ortnamnet Weihe (det finns en i Niedersachsen och en i Nordrhein-Westfalen) eller Weyhe (i Niedersachsen)
 
2) från fågelnamnet Weihe (kärrhök)
 
Hälsningar från Judith

2002-07-29, 20:18
Svar #2

Anna-Lisa Göransson

Judith Pfaff!!
TACK för svar. Vet du något mer om detta namn. Om jag är inne på rätt spår så var han hammarsmed eller möjligen bergsman i Saxån, Färnebo (Filipstads bergslag). Kan det finnas ngt om invandringen någonstans. Sonen hette Jon Persson Tysk. Att de är tyskar är ju ganska klart efter mitt förmenande. Eller så har jag fel?
Anna-Lisa

2002-08-01, 23:10
Svar #3

Judith Pfaff

Hej Anna-Lisa,
tyvärr vet jag ingenting mer om namnet Weihe... Det nämndes nog i Tyskland för första gången i N?rnberger Belege (H. Weihe 1363 = H. Weih 1370) står det i Duden.
I Tyskland är det ett ganska vanligt namn idag (så finns det t.ex. 30 registrerade Weihe i telefonkatalogen i Hamburg 2002/2003).
Och det var verkligen ALLT jag kunde hitta!
Lycka till i fortsättningen!
Hälsningar från Judith

2002-08-01, 23:56
Svar #4

Anna-Lisa Göransson

Judith Pfaff!
Tack för hjälpen som jag ändå fått. Skall försöka vidareutveckla på ngt sätt.
Anna-Lisa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna