ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Weinholz  (läst 964 gånger)

2013-07-19, 15:18
läst 964 gånger

Utloggad Hans Hallberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 135
  • Senast inloggad: 2016-03-05, 16:18
    • Visa profil
    • hanshemsida.no-ip.info
Forskade på min frus anor Borelius på Marstrand och kom då till en Daniel Henrik Bildt 1714-1791 som var gift med en Johanna Catharina Weinholz ca1714-1791 begravd i Morlanda.
 
Är det någon som har mer information om detta släktnamn eller min Johanna
 
/Hans Hallberg

2013-07-19, 23:55
Svar #1

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 897
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 22:48
    • Visa profil
Hej
Släkten Weinholtz är en framgångsrik militärsläkt i Bohuslän. Sök på googel på översten Peter W - så borde du få en del träffar. Missminner jag mig inte var han överste för Bohusläns reg., och den vägen finns det givetvis fler bokliga källor att kolla. Han är givetvis upptagen i Adam Lewenhaupts bok om Karl XIIs officerare.
Hälsningar LarsO

2013-07-20, 11:52
Svar #2

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 20:30
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej Hans,
 
Både Daniel Henrik Bildt (adliga ätten nr 678) och hans hustru Johanna Christina (enligt riddarhusets cd) Weinholtz tillhör adliga släkter.
Enligt Riddarhusets CD var Johanna dotter till översten Ingel Casper Weinholtz (adliga ätten nr 1057) och hans första hustru friherinnan Brita Catharina Kruuse af Verchou (nr 76).
 
Finns mycket mer att hitta hos Elgenstierna/Riddarhusets CD om dem båda. Stamfadern för släkten Weinholtz uppges där vara en Casper Weinholtz född i Tyskland av en adlig ätt och uppgives ha för religionens skull begivit sig till Sverige.
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2013-07-20 11:54)

2013-07-20, 19:00
Svar #3

Utloggad Hans Hallberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 135
  • Senast inloggad: 2016-03-05, 16:18
    • Visa profil
    • hanshemsida.no-ip.info
Tackar för informationen, googlade på Weinholz som det stod i kyrkböckerna och fick därför inga bra träffar.
 
Med vänlig hälsning
Hans H

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna