ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Welinder  (läst 1603 gånger)

2004-02-01, 20:50
läst 1603 gånger

Anne Lene Hagen

Jeg søker en Donald leonard Welinder, født 27 okt 1883. Vi har alltid hørt at han var fra en av snapphanebygdene. I svært ung alder flyttet han hjemmefra og kom til Norge og Moss. Han flyttet så tidlig at det er ikke sikkert at han ble konfirmert. Jeg tror at han har en bror, eller evt en onkel som het Willy, da en her i Moss er oppkalt etter han. Har også alltid hørt at det er så få som heter Welinder at han var i slekt med alle med det navnet.

Det jeg nå søker er foreldre, søsken, hvor de bodde, hva de drev med, ja i det hele tatt alt. Vil gjerne ha kjennskap til hans svenske slekt.

Så langt har jeg gjennom andre som har brukt sveriges befolkning 1890, samt at jeg selv har søkt på ddss.nu, kommet fram til flg. familie:

Jöns welinder f 22 juli 1854 Hufva forsamling. I 1890 bodde han med kone og barn i Aggerup, Svedala. Han var da gift med Petronella Jönsson f 13 okt 1859 i Broby, Kristianstads län. Jöns var smed, senere smedgeställ. Til sammen har jeg funnet 5 barn: 1) Dunald Leonard f 1883 i Helsingør, Danmark 2) Alfons Edvard 30 mar 1885 Gudmundstorp Malmøhus, 3) Diaz Karl Hilding f 16 okt 1889 Svedala, 4) Stanny Theresia f 19 des 1887,død 11 mai 1890 i aggarp, 5) Alnz Peyron Theofilus.

Hans kone Petronella døde 1 mars 1892. Året etter den 27 okt 1893 giftet han seg ,med Hilda Andersson født 4 juli 1873 i Svedala.

Mye taler for at dette kan være den familien jeg søker, men er fortsatt litt i tvil. Det er så mye som stemmer her. Men et barn Willy har enda ikke kommet fram og en Willy vet jeg må ha vært der. Kan han ha fått flere barn i sitt andre ekteskap og er det i såfall bl.a en Willy der ? Kan det være flere Welinder med en sønn Donald Leonard f. i 1883 i samme området. Det høres usannsynlig ut.

Vi har forresten et bilde med en utskåret snapphane på sendt til Donald fra hans svenske slektninger til hans 50 års dag. På den står det "helsningar från Hässleholm"

Noen som har kjennskap til familien ? Absolutt alt er av stor interesse, og jeg blir så glad for tips. Hilsen Anne Lene

2004-02-01, 22:28
Svar #1

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Anne Lene,
 
Här får du en bild via Genline som visar deras födelsedata. Här ser det ut som om det stämmer med Donalds datum som du har.
 
Sidontering:
Dessa makar ankommen hit från Danmark, der de i Helsingör, här kan jag inte se ordentligt, der sonen Dunald Leonard är född och döpt. Någon annan kanske kan tyda bättre GID 1370.50.1000
 

2004-02-01, 23:11
Svar #2

Anne Lene Hagen

Hei Lena og takk for raskt svar. For meg så virker det som det står den 27 og da vil jeg tro at dette kan stemme. Kan det være flere med samme etternavn og sønn da ? Så vanlig er vel hverken Welinder eller Donald Leonard.
Spennende å høre om noen vet noe mer.

2004-02-01, 23:58
Svar #3

Anne Lene Hagen

Hei i gjen. Fortsatt undres jeg på om det noen sted finnes en Willy ? Kan han være sønn i det andre ekteskapet ? Er interessert i alt om familien, selv vet jeg nemlig ikke mer enn det jeg har skrevet.

2004-02-02, 00:09
Svar #4

Joakim Bång

Hej Anne Lene!
 
Jag har kollat i husförhörslängderna i Svedala och dina uppgifter verkar stämma. Familjen har flyttat från Aggarp nr.8 till Stora Svedala nr.18 1891. Båda platserna ligger i Svedala församling. 1892-11-11 avlider sonen Alfons Edvard. 1893-11-06 flyttar Jöns Welinder med familj till Stoby, som ligger utanför Hässleholm i snapphanebygden. Så det är säkert rätt familj du har hittat. (Källor: Svedala AI:17 s.334, AI:18 s.673)
 
Mvh
Joakim

2004-02-02, 00:11
Svar #5

Ingrid Clenman

Hej!
Det är säkert rätt familj du hittat. Fast jag tror inte att alla Welinder tillhör samma släkt. I telefonboken finns det 98 stycken. Du kunde ju ringa nån som bor i Kristianstadstrakten och fråga dem. På bilden ovan är de strukna, så du får väl ta reda på vart dom tog vägen. Sen får du börjar i Hurva med Jöns födelse. Om det finns en Wilhelm så dyker han väl upp så småningom.
Mvh
Ingrid

2004-02-02, 12:07
Svar #6

Anne Lene Hagen

Takk til dere alle for viktig informasjon, gode råd og tips. Jeg skal gå i gang med dem alle nå. Som dere sier så må det være rett familie jeg har funnet. Det er vel også sannsynlig at denne welinder familien jeg søker er en egen slekt og ikke en del av welander navnet. Tar fortsatt gjerne i mot mer om det finnes noen der ute som vet enda mer. F.eks om Willy, eller Donalds besteforeldre. Men, jeg har allerede fått masse, og skulle gitt en stor bukett blomster til dere alle. Hilsen Anne Lene

2004-02-02, 14:07
Svar #7

Anne Lene Hagen

Noen spørsmål, om det er noen som har greie på det.
1. Hvor kommer welinder navnet fra. I Sverige var
det jo også mest vanlig med son/dotter som
etternavn. Så hvordan har welinder blitt til ?
2. I Norge er det vanlig med bygdebøker der
plasser, gårder, slekter bl.a er beskrevet.
Noen bøker bedre enn andre, og noen dårlige.
Finnes det den type bøker i sverige ?
3. Finnes det i såfall bok for det området vi
her snakker om ? Da spesiellt Hässelholm ?
Det var der de bodde lengst tror jeg.
4. Finnes det noe sted der jeg kan finne bilde
av Hässelholm, og kanskje stedet de
bodde på der?
5. Er genline komplett i sin database i disse
områdene ?

Det ble noen spørsmål, men jeg er litt nysjerrig på dette. Så om noen vet noe så er jeg takknemlig.

2004-02-02, 17:46
Svar #8

Joakim Bång

Genline har normalt bara födelse- och dödböcker till ca.1860 och husförhörslängder till ca.1890-1900 (för Stoby slutar de 1890). Så om du vill följa familjen efter flytten till Stoby 1893 får du beställa mikrokort från SVAR. Du kan också pröva att kontakta släktforskarföreningen nedan.
 
Hässleholm ingick i Stoby församling till 1910 då det blev en egen församling. Hässleholm fick stadsrättigheter 1914.
 
Några användbara länkar:
www.gshf.se (Göinge Släkt- och Hembygdsforskarförening)
www.hassleholm.se (Hässleholms kommun)
home.swipnet.se/berndtmunzert/kommun.htm (Info om Stoby)
 
mvh
Joakim

2004-02-02, 18:20
Svar #9

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Födelse-, död- och vigselböcker finns på Genline efter 1860 till slutet av 1890-talet i form av SCB-utdragen som finns länsvis där (till skillnad från på mikrokort). De söks då på sc_länets namn.
 
Hälsningar,
Eva

2004-02-02, 18:41
Svar #10

Joakim Bång

Tack för det tipset Eva! Det har jag helt missat.
 
Lite mer:
Jöns Welinder är född 1854-07-22 vid Hurva nr.7, föräldrar: arbetskarlen Jöns Andersson (f.1818) och Elna Jönsdotter (f.1823). Så namnet Welinder måste sonen Jöns ha tagit vid ett senare tillfälle. I husförhörslängden är familjen upptagen under Hurva nr.1, men i marginalen står att de bor vid nr.7 hos svärmodern Gunnilla Jönsdotter. (Källor: Hurva C:1 s.237, Hurva AI:5 s.5)
 
mvh
Joakim

2004-02-02, 21:42
Svar #11

Anne Lene Hagen

Ja, man kan tro feil. Har trodd hele tiden at de har hett welinder lenger enn som så. Hvor kan Jöns ha tatt navnet fra da tro ? Litt å tenke på for meg dette her. Takk til dere begge Eva og Joakim.

2009-07-24, 09:37
Svar #12

Utloggad Lars Welinder

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2014-07-21, 19:58
    • Visa profil
Läste just om mitt eget efternamn. Det finns flera släkter Welinder, och det är möjligt att många faktiskt fått det som knektnamn. Själv bär jag namnet efter min morfar Johan Welinder (1879-1961), som föddes som Svensson i Hallaryd, Kronoberg. Han fick enligt släkten namnet som knekt.
 
Den släkt, som jag förmodar är de ursprungliga Welinder, tog namnet efter orten Vä i Skåne, där anfadern föddes 1819.

2014-06-04, 03:56
Svar #13

Utloggad Per Ekelund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2018-09-25, 09:43
    • Visa profil
Hej Anne Lene,
Jag forskar en del på den familjen du söker och har en hel del mera info än det ovan.  
Kontakta mej om du är intresserad.
Hälsningar
Per

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna