ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wennerman / Wenerman / Wähnerman  (läst 2699 gånger)

2013-08-13, 18:25
läst 2699 gånger

Utloggad Erik Mangsbo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 18:53
  • Erik Mangsbo
    • Visa profil
Framlidna kamreren Petter Wenerman är kortfattat omnämnd i Ölme härads dombok 1730. På internet hittas spår efter honom främst som bokhållare eller kamrer med kopplingar till Ösmo och Häringe gård, Västerhaninge samt Sotholms härad i slutet av 1600-talet (De la Gardieska arkivet: Wennerman/Wännerman/Wänerman).
Jag undrar om någon har ytterligare kunskaper om honom? Var han t ex gift och var var han bosatt?  
Vid omnämnandet i Ölme framgår att han på något sätt hade släktskap med någon boende i Ölme, Värmland.
 
Jag kan inte se någon tydlig indikation på släktskap med en senare kyrkoherde i Karlskoga Elias Wennerman (1714-1771) men kanske finns det ändå?

2014-05-13, 12:21
Svar #1

Utloggad Björn Beermann

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2014-05-13, 17:38
    • Visa profil
Petter(död 27 februari 1715)stavade sitt familjenamn Wähnerman enligt hans testamente som jag har en kopia av. Man stavade tydligen lite hur som helst på den tiden! Han stiftade ett stipendium som fortfarande delas ut bland annat till Elias Wennermans efterkommande.
.WÄHNERMANS, 2 å 200 kronor. Utdelas årligen i december av Karl-  
stads domkapitel, som förvaltar fonden, till testator kamreraren T.  
Wähnermans »systrars barn och deras efterkommande» samt »såvida  
lediga stipendier finnas och avkomlingar av stiftarens systrar icke till  
erhållande av stipendium sig anmält, avkomlingar av testators kusiner».
Uppsala universitets stipendiehandbok 1950
Med tanke på att Petter inte hade någon bror bör Elias W vara ättling till en kusin på Petter fars sida.Elias var gift med Elisabet Bodin. Hon var dotter till Nicolaus Bodin, kyrkoherde i Ölme.

2014-05-21, 22:58
Svar #2

Utloggad Erik Mangsbo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 18:53
  • Erik Mangsbo
    • Visa profil
Jo jag har också märkt att Wähnerman var hans egen signatur i testamentet. Wenerman förekommer också i flera samtida källor medan varianten ”Wennerman” nog är mer sentida och kanske mindre korrekt i förhållande till ursprunget eftersom det bör vara en anspelning på Vänern eller Vänersund.

2014-05-21, 23:16
Svar #3

Utloggad Erik Mangsbo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 18:53
  • Erik Mangsbo
    • Visa profil
Sedan jag läste att Ölme Häradsrätt 1730 kunde bekräfta en stipendiesökares ”märkeliga” släktskap med kamreren Wähnerman har jag försökt av att bena ut hans släktförbindelser. Jag har inte lyckats förstå hur just detta släktskap, som var av särskilt intresse för mig, såg ut men eftersom jag märkt att flera är intresserade tänkte jag beskriva hur långt jag kom.
 
I Väse dödbok uppges att Petter Wenerman var född vid Vänersund i Väse 1648. När han på äldre dagar återvände till hembygden ville han bosätta sig vid Spånga i Östra Fågelvik som han tydligen förknippade med sin barndom. I mantalslängderna hittar man inga eller få uppgifter om Vänersund och de andra säterierna vid denna tid men jag misstänker att hans far en tid varit arrendator eller förvaltare på nämnda gård. Petter förefaller för övrigt vara ungefär jämnårig med Petter von Sund som blev borgare i Filipstad och hade ett liknande ursprung från Sund, Väse. Ett tag funderade jag på om det rentav kunde vara samma person men det kunde jag tämligen omgående avskriva.
 
Efter lite efterforskningar om Petter Wenerman har jag funnit att han jämsides med kamrerskapet även var förvaltare av flera stora sterbhus (Lillia, Crus, Horn och Posse). I sitt testamente daterat 16 juli 1712 (tillägg daterat 1714 finns) beskrev han själv hur han hade kunnat leva på sitt arvode från huvudsysslan och med inkomsterna från sidouppdragen börja bygga en liten förmögenhet. Eftersom han själv var barnlös testamenterade han delar av sina tillgångar till sina fem syskon men inte heller kyrkan i Östra Fågelvik samt socknens fattiga lämnades lottlösa.
 
I testamentets andra paragraf och framåt beskriver han hur han vill inrätta ett stipendium för sina släktingars studerande söner. Det var avkastningen från hans förpantning i Läckö Kungsladugård som skulle ge nödtorftigt understöd till deras studier. Stipendiet kan sägas ha lämnat spår av genealogiskt värde eftersom samtliga mottagare är hans släktingar. En stipendieansökan skulle tydligen innehålla ett intyg som bekräftade släktskapet. I domböcker för Visnum, Ölme och Väse härader har jag därför hittat ett tiotal önskemål om rättsligt bevis på släktskap och möjligen finns ytterligare några som jag missat. Jag återkommer till stipendiaterna nedan.
 
De sparsamma uppgifter om Wenerman som återfinns i äldre värmländska genealogiska samlingar lutar sig hårt mot enstaka domboksuppgifter. Ordalydelsen i ett mål i Visnums häradsrätt gav t ex Lagergren anledning att påstå att Jöns Anderssons söner i Ed, Visnum skulle vara systersöner till Wenerman och att deras mor Sara Svensdotter följaktligen var Wenermans syster. Samma uppgift återges även av Bromander liksom i en sammanställning som förvaras på Värmlandsarkiv.
 
Trots att ledtrådarna i domböcker och skattelängder är fåtaliga och delvis motsägelsefulla kan man efter en samlad bedömning anta att det istället var ovannämnde Jöns Andersson som var systersonen och att alltså häradsrättens kunskap var felaktig (alternativt att skrivaren formulerat sig fel). Förutom att rättens uppgift medför svårförklarade och ologiska generationstider visar Väse häradsrätt 1718 att Jöns Andersson i Ed, sal Petter Andersson i Stockholm och Nils Håkansson i Norra Sjöstad bör vara samarvingar till 1/5 efter Wenerman. En sådan femtedel skulle tillfalla var och en av kamrerens syskon, syster lika som bror, och det verkar därmed uppenbart att de tre var arvingar efter ett av syskonen och att det därmed var Jöns själv som var systerson till kamreren.  
 
Petter Andersson som nämns ovan var hovcasseur och gift med Regina Tabert. I testamentet omtalas han som den systerson som Wenerman ”själv satt pennan i handen på”. Jöns Andersson i Ed var far till bl a den Elias Wenerman som nämns i mitt första inlägg ovan. Elias blev en av stipendiaterna ur studiefonden och sedermera kyrkoherde i Karlskoga. Nils Håkansson i Norra Sjöstad var förmodligen make till den Kerstin Andersdotter som enligt Ölme häradsrätt 1733 var Wenermans systerdotter. Det bör vara detta par som enligt vigselboken för Ölme vigdes 1687.
 
Åren efter kamrerens död behandlade Väse häradsrätt några ärenden med kopplingar till arvet. Utöver vad som ovan återgivits lämnas där också upplysningen att han hade haft endast en broder, Jöns Persson vilken var avliden, samt fyra systrar.
 
Kerstin Persdotter, en av systrarna har jag återfunnit som gift i Sunnäs, Ölme medan en annan verkar ha varit gift med Anders Jönsson som efter hennes död bosatte sig i Södra Sjöstad, Ölme. Deras söner var tidigare nämnda hovcasseuren Petter Andersson och Jöns Andersson i Ed. Minst en av de två kvarvarande systrarna verkar ha varit gift och bosatt i Östra Fågelvik.

2014-05-21, 23:24
Svar #4

Utloggad Erik Mangsbo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 18:53
  • Erik Mangsbo
    • Visa profil
Nedanstående lista innehåller mottagare av det Wähnermanska Stipendiet de första 50 åren (drygt). Källan är stipendiefondens räkenskaper som förvaras på Värmlandsarkiv. Att finna minsta gemensamma nämnare för dessa borde vara en väg till att få bättre grepp om Wenermans egna föräldrar och syskon men listan över stipendiater är lång och omfattar inte enbart hans syskons barnbarn. Även barn till släktingar i andra och kanske tredje led kunde uppenbarligen komma ifråga för stipendium och för dessa blir det genast svårt att med säkerhet komma fram till hur sambandet ser ut. Min bedömning är att man bör kunna lita på häradsrätternas attester om föreliggande släktskap men däremot anar man att beskrivningen av detsamma innehålla felaktigheter i form av förskjutningar mellan generationer.
 
Några av stipendiaterna är helt okända för mig medan jag för flertalet lyckats hitta vissa uppgifter om deras relationer och geografiska ursprung men bara i ett fåtal fall tillräckligt för att förstå kopplingen till Wenerman.
 
För flera av de tidigaste stipendiaterna har jag kortfattat lämnat upplysning om kända släktskap.
 
Stipendiater 1721-1770 (även några av senare årgång ingår, listan är i stort sett kronologisk).
 
Andreas Wennerström Sr - Olof Perssons son i Norra Sjöstad, Ölme
Andreas Wennerström Jr - Olof Perssons son i Norra Sjöstad, Ölme
Peter Lund - son till arrendatorn Axel Lund och Britta Pettersdotter i Kristinehamn
Magnus Hernstedt - son till Helena Petri och borgaren Olof Andersson i Kristinehamn
Peter Gillstedt - kamrerens brorsdotters son (Gillstedt var styvson till Johan Danielsson de Pont i Spånga)
Peder Otto Berg - kamrerens brorsdotters dotterson
Jakob Lund - son till arrendatorn Axel Lund och Britta Pettersdotter i Kristinehamn
Olof Sjöberg - barnbarn till Brita Månsdotter som var syskonbarn med W
Petrus Sjöberg - barnbarn till Brita Månsdotter som var syskonbarn med W
Jonas Hoflander - mormor eller mormorsmor var syskonbarn med W
Elias Fernlund - ”märkeligt” släktskap med W
Elias Wenerman - farmodern var syster till W
Sveno Wenerlöf - mormodern var syskonbarn med W
Carl Gustaf Wenerberg
Lars Jostsson Wallstedt - mormor eller mormorsmor var syskonbarn med W
Olof Laurentii Wallén (Bergius) - mormor eller mormorsmor var syskonbarn med W
Andreas Erici Wastrin
Jonas Petri Berggrund
Petrus Lind
Olof Söderström (trol senare Austrin)
Christopher Berggren
Georg Berggren
Nils Velin
Andreas Berggren
Peter Fogelberg
Nils Lundell
Peter Lundell
Olaus Lundell
Carl Tudin
Jöns Fogelström (trol = Wennerplan)
Olof Wenerström
Magnus Wener
Peter Wener
Erik Gylling
Elias Bengtsson
Johan Gabriel Fogelberg
Abraham Fröding
Lars Sjöberg
Niclas Sjöberg
Sven Fogelberg
Clas Ölmström (senare Moblad)
Jonas Ölmström
Petter Wenerfors
Lars Brinck Westrogothus
Sven Brinck Westrogothus
Anders Olsson (troligen = Modin)
Johannes Longberg Westrogothus
Sven Wener
Johan Brun
Anders Modin
Lars Berggren
Magnus Wahlgren
Wadmark
Lars Wallén
Jonas Pettersson
Anders Kihlstrand
Magnus Tillström
Nils Fredrik Dahlström
Per Wenerlund
Peter Fredrik Berggren
Johan Berggren
Petter Berggren
Anders Berggren
Anders Wener
Gustaf Wener
Gustaf Fogelberg
Sven Wenerlöf
Gustaf Kjellin
Johan Henrik Dahlström
Jacob Wener
Elias Widmark

2015-04-12, 14:48
Svar #5

Utloggad Lars Snith

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 20:22
    • Visa profil
    • www.snith.nu/lars/
Erik & Björn:
Finns någon koppling till Michael Wenerman (1695-1756), rotemästare i Karlstad?
Hälsningar,  Lars

2015-04-13, 00:25
Svar #6

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Kan bidra med Clas och Jonas Ölmström som finns på denna sida, söner till trumslagaren Anders Ölmström:
Östra Fågelvik AI:3 (1751-1760) Bild 88 / sid 22 (AID: v9172.b88.s22, NAD: SE/VA/13687)
 
Anders Ölmström har en bror Daniel som tar namnet Moblad, liksom tydligen brorsonen Clas.  
 
Hur och om det hänger ihop med Wenerman vet jag icke.

2015-04-13, 14:10
Svar #7

Utloggad Erik Mangsbo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 18:53
  • Erik Mangsbo
    • Visa profil
I arvsdiskussionerna efter Petter Wenerman förekom inte ovannämnde Michael Wenerman i Karlstad. Jag antog därför att de inte var nära släktingar.
 
Anders Ölmströms hustru var kusin till stipendietagaren Petter Otto Berg. Den senare var barnbarns barn till Petter Wenermans bror. Möjligen fanns dessutom ytterligare släktband mellan Ölmströms hustru och Wenerman.

2015-04-13, 17:33
Svar #8

Utloggad Lars Snith

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 20:22
    • Visa profil
    • www.snith.nu/lars/
Tack Kristina och Erik. Då har jag att gräva i ett tag!
Hälsningar,  Lars

2015-04-13, 22:25
Svar #9

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Clas och Jonas Ölmströms mor har förstås ett namn: Elisabet Berg.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna