ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Werelius  (läst 944 gånger)

2009-04-08, 21:25
läst 944 gånger

Inga-Britta Engman

Min mm mf Anders Andersson f.1806-01-12 i Blinäs, Karlskoga flyttade runt som skomakarlärling i unga år.
F.o.m. 1827 är han sockenskomakare och då byter han ut efternamnet Andersson mot Werelius.
Alla släktingar har alltid trott att vi är den enda släkten i Sverige vars anfader hette Werelius.
 
När jag i dag sökte på porträttbilder hittade jag ett foto på en Anna Werelius (årtal 1897)som sades komma från Blekinge.
 
Kan Anders A. hört eller sett namnet och tyckt att det låtit exotiskt och antagit det för att skilja sig från andra Anderssöner?
 
Någon som vet var namnet kommit ifrån? Finland?
 
Mvh
Inga-Britta

2009-04-09, 17:21
Svar #1

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
En känd person med namnet är professorn, riksantikvarien, fornforskaren m.m. Olof Verelius (1618-82).
 
http://sv.wikipedia.org/wiki/Olof_Verelius
 
MVH
 
Erik Kuoksu

2009-04-18, 16:01
Svar #2

Inga-Britta Engman

Intressant.
Det ger ju ingen förklaring till varför 21-årige Anders Andersson tar namnet Werelius, men kanske han har sett det någonstans och tyckt att det var vackert.
Kanske någon ättling till professor Olof Verelius bodde i trakten av Värmland-Närke.
 
Tack Erik
 
Mvh/ Inga-Britta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna