ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Westrin  (läst 2682 gånger)

2000-10-19, 21:29
läst 2682 gånger

Utloggad Inga-Britt Dahlgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2009-04-22, 17:54
    • Visa profil
I min farmors släkt i Västerbotten finns anor i 2 generationer från en socken i Uppland, dels min farmorsfarfarsmor Gustava Johanna Larsdotter Westrin f.1796 och hennes föräldrar Lars Westrin och Lisa Katarina Jakobsdotter, båda födda 1772. Min farmor led av en ovanlig, ärftlig, neurologisk sjukdom, som även skall finnas i Dalarna och Hedesundatrakten. Finns en släkt Westrin i Uppland? Jag bor numera i Gävle och har sett flera med det namnet i vår telefonkatalog. Kan sjukdomen ha kommit till vår släkt från Uppland? Tacksam om någon kan ge mig upplysningar om mina uppländska anor!

2000-10-20, 01:11
Svar #1

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag har vid släktforskning stött på flera Vestrin i Söderhamn på 1800-talet, t.ex. Katarina Margareta Vestrin, född 1822-02-24 i Söderhamn. Varifrån just hennes namn kommer är okänt, eftersom hennes far inte anges i kyrkböckerna och hennes mor hette Norelius. Dock finns det en gesäll i staden i passande ålder som heter Vestrin och som möjligen kan vara barnafadern.
Så vitt jag minns stötte jag på en annan familj Vestrin i staden, men de var fiskare och verkade inte passa ihop med länsmansdottern som födde henne.

2000-10-25, 14:30
Svar #2

Justiina Westerinen

Hej !
Kan det vara möjligt, att Westrin kommer från finska släktnamnet Westerinen ? Många människor flyttade från Finland (t.ex. Rautalampi socken)till Vermland på 1500- och 1600-talet.
 
Min släkt har bott i Rautalampi, Finland ända från 1560 och ofta har (den svenskspråkiga) skrivaren skrivit namnet Westrin eller Westerin i kyrkoböcker.

2000-10-26, 22:47
Svar #3

Utloggad Inga-Britt Dahlgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2009-04-22, 17:54
    • Visa profil
Tack Jojje och Justiina för Era inlägg! Jag skall undersöka Söderhamnsspåret närmare men när det gäller Finland vet jag inte riktigt hur jag skall bära mig åt. Jag har så lite uppgifter på mina anor och vet inte om Lars Westrin eller ev hans föräldrar kom från Finland eller Värmland. Enl. anteckningarna i Umeå landsförsamling i Västerbotten står bara att familjen kom från en socken i Uppland. Men det är intressant att efternamnet kanske är en försvenskning av Westerinen. Om jag når något resultat skall jag meddela det. Hälsningar Inga-Britt

2000-10-31, 13:41
Svar #4

Justiina Westerinen

Inga-Britt,
vad är Lars Westrins patronym ?
 
Justiina Westerinen

2000-10-31, 22:28
Svar #5

Utloggad Inga-Britt Dahlgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2009-04-22, 17:54
    • Visa profil
Justiina,
Det finns bara namnet Lars Westrin och att familjen kom från Uppland 1806 till Degerbäck i Västerbotten. Lars arbetade som nybyggare och landbonde i Degerbäck, sedan dagkarl och kolare vid Hörnefors bruk. Det är verkligen svårt att komma någon vart med hans eller hustrun Lisa Katarina Jakobsdotters anor. Hälsningar Inga-Britt

2000-11-28, 19:46
Svar #6

Siw Alperud

Hejsan
Jag har också Lars Westrin i min släkt och har då stött på namnet Lars Mikaelsson-Westrin.Han är född 1772 och ska då komma från Uppland enligt HFL.Skulle vara kul om denna stora gåta kunde lösas på något vis.
 
MVH Siw

2000-12-01, 23:55
Svar #7

Utloggad Inga-Britt Dahlgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2009-04-22, 17:54
    • Visa profil
Hej Siw!
Roligt att någon mer funderar över Lars Westrin! Är det samma man så måste du ha anor i Västerbotten? En släkting till mig lät göra en släktutredning hos SVAR och den är komplett utom när det gäller de här anorna som skall komma från Uppland. Eftersom det bara finns födelseår på familjen och inte är antecknat vilken socken i Uppland familjen kommer från är det svårt. Fadern borde heta Mikael Westrin om det inte är så att Lars tog namnet Westrin efter sin hemförsamling när han flyttade norrut. Vilket av barnen härstammar du från om det nu är samma Lars? Hälsningar! Inga-Britt

2000-12-02, 06:57
Svar #8

Stig-Göran Nyman

Hej all Vestrin forskara.
 
Jag har i min släktforskning träffat på Westrin från Bergsjö i Gävleborgs län, Westrin Karl August född 18980107 död 19720324 det skulle var roligt att få svar på frågan om han härstammar från samma släkt som här diskuteras.
 
MVH  
Stig-Göran Nyman

2000-12-13, 19:17
Svar #9

Siw Alperud

Hej Inga-Britt.
Jag härstammar från Jakob f 1805.Han gifte sig med Maria Eriksdotter f.1815 i Arnäs.Själv då?
Har inte arbetat med denne man så himla intensivt då jag haft andra minst lika svåra saker.Men såg din efterlysning och tänkte att det kanske löser sig genom att annonsera på detta ställe.
 
Uppland är stort och det är svårt att veta hur och var man ska börja.trodde faktiskt först att Uppland kunde vara ett byanamn någonstans i Västerbotten och har heller inte kollat detta för möjligheten finns.Man hittar ju namn som tex Västerås,Helsingfors mfl i Västerbotten.
 
Men det skulle vara otroligt kul om gåtan kunde lösa sig.
 
MVH Siw

2001-01-15, 22:38
Svar #10

Utloggad Inga-Britt Dahlgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2009-04-22, 17:54
    • Visa profil
Hej Siv! Tack för ditt inlägg! Jag har inte gått in på Anbytarforum på länge eftersom det dels varit helger, dels inte verkade att ge någonting. Nu på det nya året tänkte jag försöka andra vägar, bl a åka till Uppsala men eftersom vi de senaste åren har fått två barnbarn är det även framtiden som pockar på uppmärksamhet. Min ana, Gustava Johanna, f.1796, är det äldsta av barnen som flyttade med från Uppland och din ana Jakob den yngsta. De övriga barnen har fullständigt födelsedatum eftersom de är födda i Västerbotten. Kan Lars haft något att dölja eftersom han lämnade så ofullständiga inflyttningsuppgifter? Jag hör av mig igen om jag hittar släkten i Uppland. Hälsningar Inga-Britt

2001-01-17, 20:02
Svar #11

Siw Alperud

Hej Inga-Britt
Tack för ditt svar.
Jag har ingen aning om var Westrin kan komma ifrån.Har inte sökt så aktivt heller eftersom tanken på alla Upplands socknar blev övermäktig.
Ska väl försöka börja nysta någon stans med födelseböcker kanske kunde vi hjälpas åt och ta hälften var av socknarna.
 
MVH Siw

2001-01-23, 19:34
Svar #12

Utloggad Inga-Britt Dahlgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2009-04-22, 17:54
    • Visa profil
Hej igen Siw! Det vore bra om vi kunde hjälpas åt. Jag har fått reda på att Gustava Johanna inte är född i Västlands församling och inte heller är föräldrarna vigda där. En släktforskare gav mig rådet att leta i församlingar som börjar på Väst- eftersom Lars kanske tagit efternamnet efter sin hemsocken. När jag frågade om namnet Westrin i mitt nuvarande hemlandskap Gästrikland fick jag hjälp med 142 namn, som tagits fram ur DISBYT-databasen, de flesta från Gästrikland, men några från Tierp, Uppsala län, födda kring 1730. Ingen Mikael Westrin fanns om Lars också skulle heta Mikaelsson. Är du släkt med Anita Gradin? Det finns en neurologisk släktsjukdom som hennes far hade liksom flera av mina släktingar. Jag undrar om den kan ha kommit med Westrin eftersom den också skall finnas i de här trakterna. Hör av dig igen! Jag är ju också möjlig att nå på e-mail. Hälsningar Inga-Britt

2001-02-08, 17:00
Svar #13

Nina Olsson.

Hej Inga-Britt,
vad är det för neurologisk sjukdom som dina släktingar har? Jag vet att det finns en liten släkt som har äftlig ALS omkring de trakterna som du beskiver. Är det samma sjukdom?

2001-02-13, 22:09
Svar #14

Utloggad Inga-Britt Dahlgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2009-04-22, 17:54
    • Visa profil
Hej Nina! Det är inte ALS. Jag vet inte det latinska namnet. Vi har kallat sjukdomen Morbus Wellander efter professor Lisa Wellander, som disputerde på den. Tyvärr är hon för gammal för att kunna lämna några upplysningar. Tack för Ditt intresse! Inga-Britt

2001-04-29, 14:39
Svar #15

Utloggad Inga-Britt Dahlgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2009-04-22, 17:54
    • Visa profil
Hej alla som har varit med och diskuterat Lars Westrin! En forskare i södra Västerbotten  har följt familjen Westrin och säger att uppgiften om Uppland måste vara fel. Lars var landbonde i Mullsjö i Nordmaling 1796 och gifte sig samma år med Lisa Kajsa Jakobsdotter som var född i Olofsfors i Nordmalings socken.1806 flyttade han mycket riktigt till Degerbäcken. Siv Alperud hade också intresse av Lars Westrin. Jag kan tyvärr inte nå dig på din uppgivna e-mail. Hoppas du ser det här och hör av dig. Hälsningar Inga-Britt

2002-02-23, 15:36
Svar #16

Utloggad Britta Westrin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • westrin.dk
En af mine forfædre hed Erik Westrin født ca. 1721 i Sverige, han tog til Danmark (Odense)og blev gift med Kirstine Christensdatteri 1754.Han var garver,
og blev senere skomager.Kan han have nogle forbindelse med dem i s?ger, eventuel en bror eller andet.  
på forhånd tak
Britta Westrin, Danmark

2004-01-16, 23:21
Svar #17

Ann-Marie Eriksson

Lars Westrin föddes 1772 i Tolfta församling i Uppland. Han flyttade med sina föräldrar Mikael Jansson f 1734 i Norrby Tolfta död i Västra Vad 1794 och Carin Mattsdotter född 1731 till Västra Vad i Västland. 1795 flyttade Lars till Nordmaling. Han och hans hustru flyttade några år senare till Västland där bodde några år. De flyttade senare tillbaka till Nordmaling. Deras senare levnadsöde tycks ni veta mer om.

2004-01-21, 17:51
Svar #18

Rune Forsgren

1801 finns Lars Westrin i Gävleborgs passjournaler, tillsammans med svägerskan Anna Greta Jakobsdotter. De ska resa till Hörnefors. I hfl för Västland visar det sig att svärfadern Jakob Hermansson, Hu Cajsa Ersdotter och barnen Jonas, Anna Greta och Olof finns noterade 1797-1801 i Björnvretet.
Från just Västland kom ganska många till Nordmaling och Olofsfors den här tiden.

2004-02-10, 19:24
Svar #19

Utloggad Inga-Britt Dahlgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2009-04-22, 17:54
    • Visa profil
Tack Rune för upplysningarna om Lars Westrin och hustruns familj. Vet du anledningen till att så många flyttade till Nordmaling? Var det arbetstillfällen vid bruket som hägrade? Fast Lars Westrin var landbonde 1802. Först senare flyttade han till Hörnefors bruk. Mvh Inga-Britt

2004-02-10, 21:08
Svar #20

Johanna Forsberg (Jofo)

Hej!
Jag har läst diskussionen om familjen Westrin och är intresserad av fler upplysningar om någon har. Själv härstammar jag från Jakob Westrin född 1805 (se inlägg onsdag den 13 dec 2000 kl. 19.17) och dennes son Jakob född 1851, död 1931 i Norrby, Västmanlands län. Tyvärr vet jag inget mer om denna sida av släkten förutom det som jag läst i diskussionen ovan.
Om någon har mer information är jag som sagt intresserad.
Hälsningar Johanna Forsberg
jojon100@hotmail.com

2004-02-11, 22:54
Svar #21

Utloggad Inga-Britt Dahlgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2009-04-22, 17:54
    • Visa profil
Hej Johanna! Jakob är yngre bror till min ana och son till Lars Westrin f.1772 i Tolfta sn, d.1818-02-17 och Elisabet Catarina Jakobsdotter,f.1774-12-29 i Olofsfors, Nordmaling,d.1845-09-29,båda Hörnefors bruk.Elisabets föräldrar är Jakob Hermansson, f.1749 i Klabböle, Umeå, d.1833-03-01 i Olofsfors, Nordmaling och Catarina Eriksdotter,f.1752-12-24 i Lögdeå, Nordmaling, död 1818 i Mo, Nordmaling. Lars och Elisabet gifte sig 1796.Hälsningar Inga-Britt

2004-02-12, 16:58
Svar #22

jofo

Hej Inga-Britt!
Tack så mycket för upplysningarna om familjen Westrin.
Hälsningar Johanna Forsberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna