ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wibell  (läst 825 gånger)

2003-04-16, 14:15
läst 825 gånger

barbro

hej jag vill veta om de finns nån som kan säga var Wibell kommer i från jag är ingift Wibell  min man kommer från Wollerim norrbotten han hetter gustaf ervald ,han far å mor hetter johan Wibell som nu ha varit döda i ett antal år  skulle vara roligt få kontakt me flera wibell ,

2003-04-16, 23:32
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Förmodligen har du nytta av det som står om Wibell just i Norrbotten/Lappland på en hemsida jag såg på nätet: http://www.geocities.com/slakten_lidman/slakt/p0940e6322.html
Just dessa familjer såg jag även i folkräkningen 1890, men det blir nästan överflödigt att klippa in det här, då det mesta motsvaras av uppgifterna på denna hemsida.
Jag gissar att namnet Johan och Vuollerim kan ha något samband med den Johan Wibell i Jokkmokkstrakterna som du ser via länken. Generationen innan var alltså ifrån (Neder)Torneå / Överluleå och här är det väl en del uppgifter samt fler personer som går att finna i folkräkningen om det blir intressant. (I folkräkningen 1870 har dom lyckats få namnet till 'Svibell' - men det bör väl vara en ren felskrivning antar jag..)
En person med detta efternamn som finns i Luleå och är ungefär jämngammal med den äldste 'Wibellen' du finner på hemsidan är ifrån Stockholm - så kanske är namnet söderifrån.. Namnet verkar vanligast i Södermanland ser det ut som.
Mvh/Peter (Kom ihåg för- och efternamn! :-)

2021-08-17, 15:41
Svar #2

Utloggad Inger Holmquist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2022-09-05, 16:16
    • Visa profil
Min svärmor, Märta Wibell som ogift, släktforskade. I hennes papper hittar jag Johan Frithiof Wibell född i Öfvervojakala 20/4 1835, död i Jockmock. Han hade bl a en son Johan Reinold f1873 gift med Hilda Johanna Löfgren och bosatt i Vuollerim. En av hans söner är Gustav Ervald f 1928 och gift med Barbro Lidman från Södertälje. Är det månne du?
Enligt henne finns Wibells rötter i Kjula/Torshälla.
Min svärmor och hennes far var födda i Nora, Västmanland. De hette Wibell. Hennes farfar, Axel Ludvig Wibell kom från Torshälla.
Med vänlig hälsning
Inger Holmquist

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna