ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Widebeck  (läst 1432 gånger)

2003-05-06, 23:00
läst 1432 gånger

Utloggad Mats Winbro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 08:02
    • Visa profil
Stamfadern för denna släkt är väl bonden och länsmannen Nils Ingemarsson och hans hustru (en syster till professorn vid Åbo universitet, Enevald Svenonius).
Deras son, sedermera domprosten i Växjö, Enevald Widebeck (1649-1694) var den förste som bar detta efternamn - som enligt herdaminnet tagit namnet efter en av vide överskuggad bäck vid fädernesgården Skeen i Annerstads socken (G). Han var gift med Helena Scarinia (-1729), dotter till biskopen i Växjö Jonas Johannis Scarinius och Ingeborg Mårtensdotter Kullenberg.
Herdaminnet namnger vidare 4 barn:
- Jonas, kvartermästare vid Kronobergs regemente. Jag fick alldeles nyss fakta om honom och systern Ingeborg vid en annan efterlysning under rubriken  - meddelat av Olle Elm.
- Ingeborg, gm Alexander Wessman, kronofogde i Sunnerbo härad (Elgenstierna). Häradshövding enl. föd. bok Ryssby (G) 1702, då han stod som dopvittne i Ryssby (G)
- Marta
- Hedvig Juliana
Har någon därute uppgifter om familjen - rättelser eller kompletteringar så vore jag innerligt tacksam. Jag har så att säga kört fast och behöver nya uppslag!
Mvh Mats Winbro, Svartrå

2004-01-07, 14:48
Svar #1

Utloggad Erland Bondeson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2013-04-07, 09:42
    • Visa profil
Jag söker föräldrarna till Nils Widebeck (min mf mf mf), född 1742 (enligt husförhörslängden för Tutaryd, Kronobergs län), och död i Skogsgård, Tutaryd den 8/1 1801 (enligt dödboken var han då 64 år och 2 månader?). Han var organist i Tutaryd från 1763 till sin död.
 
Nils Widebeck var gift med Eva Sofia Trolle, född 1737 och död i Tannåker 1821 (då bosatt hos sin dotter Sara Widebeck). Eva Sofia Trolle var dotter till regementskvartermästaren Johan Swickersson Trolle (död i Tutaryd 1765) och Magdalena Svinhufvud.
 
Jag har misslyckats med att hitta Nils Widebecks ursprung. Mina hypoteser är i första hand att han skulle vara sonson till regementskvartermästaren Jonas Widebeck och Maria Cavallia som hade hade nio barn födda i Ryssby (Kronobergs län) mellan 1716 och 1734. I andra hand har jag försökt spåra om Jonas Widebeck gifte om sig efter hustruns död 1734. Naturligtvis kan Nils härstamma från något annat håll.
 
Tacksam för alla uppgifter och uppslag som kan hjälpa mig vidare!
 
Vänliga hälsningar
Erland Bondeson, Höganäs

2004-02-24, 10:11
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det finns en Widebecksläkt som verkar härstamma från Halland.
 
Enligt GMR så är Peter Widebeck född i juni 1727 och Henrik Widebeck född i  sept 1732 i Halland. Dessa var soldater vid Hamiltons infanteriregemente. Vid samma regemente fanns mönsterskrivaren, sedan föraren och sist sergeanten Olof Magnus Widebeck f 1724, okänt var.
 
En syster till dessa troliga bröder kan vara Annika Jöransdotter Widebeck, gift med soldaten vid samma regemente Carl David Öman.
 
Finns någon Jöran Widebeck i Halland(?) som kan passa in som far?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna