ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Widerquist / Wiederquist  (läst 883 gånger)

2000-08-08, 00:19
läst 883 gånger

Poul Bache

Jeg søger oplysninger om slægten Wiederquist eller Widerquist, som er min moders slægt. Wiederquist'erne i Danmark nedstammer sandsynligvis fra arbejdsmand Anton Widerquist, født omkr. 1832 i Sverige, som omkring 1850 kom til København sammen med sin hustru Johanne, der ligeledes var født i Sverige.  
Der er også Widerquist'er i USA, som ligeledes stammer fra Sverige. Jeg har haft vanskeligt  ved at finde oplysninger om Widerquist'er i Sverige. Jeg har fået at vide, at Widerquist skulle være et ofte forekommende soldaternavn i  Småland. Jeg har fundet en Jonas Widerquist, født 1686 i Småland, som tilhørte Jönköbings regiment, og som  
blev afskediget 1719. han blev 1722 gift med Christina Sirenia i Drängsered, Halland. Jeg har ikke kunnet findet andet.

2007-08-03, 17:44
Svar #1

Hans-Henrik Jannæs Widerquist

Kære Poul Bache!
Jeg faldt over din efterlysning for nylig. Det var rigtig interessant, for jeg er selv på jagt efter Anton Widerquists rødder. Jeg er ikke selv kommet videre i Sverige, men har følgende dokumentation på dansk grund.
Anton Widerquist, arbejdsmand * 1831 i Sverige (jfr. ft. 1860)
Samlever Hanna (Johanne) Hansson * 1834 i Sverige (jfr. kb. 1859)
Datter: Ida Antonia * 1857 i Kbh. (jfr.ft. 1860)
Søn: Hans Bernhard * 19-02-1859 (jfr. kb. 1859)
Bopæl: Ladegaardsvej 57L (jfr. ft. 1860)
Datter: Caroline * 20-07-1861 hjemmedøbt af fader 25-03-1862, død. (jfr. kb. 1861)
Bopæl: Rolighedsvej 57L
Søn: Carl Oskar * 17-01-1863 (jfr. kb. 1863)
Bopæl: Godthaabsvej 14 "
Viet til Hanna Hansson 1871 (jfr. kb. 1871)
Bopæl: Godthaabsvej 12 "
Sidst kendte bopæl: Bagergade 5 (jfr. kb. 1882)
kb. kirkebøger fra Frb. Kirkesogn og ft. er folketællinger.
Hans Bernhard bliver gift med Anna Jacobson født i Sverige og de får sammen børnene Astrid, Karna,
Henry, Ester, Håkon (min far) og Poul (din morfar?). Nævnt i ikke kronologisk orden.
Hvis du i mellemtiden har fået oplysninger om Anton eller andre er jeg meget interesseret.
Jeg kan lige fortælle, at foruden alle Widerquisterne, med og uden d, i Sverige og USA, er jeg stødt på ret mange i Helsingør i 18-hundredetallet samt et par stykker i Norge.
Med venlig hilsen. Hans-Henrik Widerquist.

2011-02-12, 00:45
Svar #2

Utloggad jørgen g. rasmussen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2011-02-12, 00:45
    • Visa profil
Kære Poul Bache & Hans-Henrik Jannæs Wiederquist,
- ca 1980 flyttede jeg ind i Forchhammersvej 5, 5. sal, 1920 Frederiksberg C (mine forældre boede på 3.).
I min atelier-lejlighed havde boet en (klaver)spillelærerinde, som jeg af og til mødte, når jeg besøgte mine forældre - en sød, gammel dame.
Hun havde boet sammen med/været gift med Håkon Wiederquist; jeg fandt ham i en gammel telefonbog, og både dér og af viceværtens omtale af ham,
skulle han have været billedhugger. Men jeg har ikke nogetsteds kunnet finde oplysninger om ham, fx om hans værker, og hvor de evt. findes.
Og jeg er meget nysgerrig efter at vide noget om ham: véd nogen af Jer noget? - så ville jeg være glad for at høre om ham.
Venlige hilsener,
jørgen g. rasmussen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna