ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wildschütz / Wilschiött / Wildschöld  (läst 2682 gånger)

1999-05-19, 23:03
läst 2682 gånger

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Söker information om Euphemia Wildschöld, f. ca 1705. Har någon stött på släktnamnet Wildschöld, Willsköld eller liknande över huvud taget?  Tacksam för alla tips.  Hälsn Lena A L

1999-06-16, 17:36
Svar #1

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Jag söker en Euphemia Wildschöld (ev Wildsköld eller Willskytt som hon kallas i bouppteckningen) född ca 1705 död 1749 i Torna Härad. Var där vet jag      inte men bouppteckningen är gjord där. Hon måste med andra ord ha bott i      häraden vid tiden för frånfället. Hon var gift med Claus Fredrik Sinclair, förmodligen soldat,  som efter Euphemias      död gifte om sig med en Anna Svanberg.   Jag är nu intresserad av hennes födelseort, föräldrar och annat som kan ge mig en bild av henne.  Vid sökning på nätet har jag inte kunnat finna någon med det namnet i Skåne däremot finns några Willskyttar uppe i Norrland. Jag tror dock inte hon är en del av den släkten. Att hon skulle ha tagit sig ner till Skåne och där hittat sin blivande man verkar långsökt. De bodde för övrigt under en period I staden Bergen på ön Rügen.  Är det någon som känner inge henne eller på annat sätt kan bidra med hälp är jag mycket tacksam.  Om Du inte känner igen henne kanske Du känner igen Anna Svanberg.  Hälsn Lena A L

1999-06-16, 22:41
Svar #2

Eva Leksell

Ett hett tips är att kolla om Euphemia är född i Malmö Caroli. Förutsatt att det finns födelsebok för den tiden förstås. Jag har nämligen av en slump stött på en Hans Jacobsen Wildschiött i A U Isbergs Malmö stads krönikebok del 3 sid 34. Han var en av flera borgare (av tyskt ursprung såvitt jag förstår) som var kallad till ett magistratssammanträde 1690 angående lönen till pastorn i den nyligen grundade tyska församlingen (Caroli - efter Karl XI). Det kan kanske finnas bouppteckning efter honom där arvingar nämns.  Lena, samma efterlysning ser jag att du gjorde i går på Anders Bergs Scangenlista. Hade det inte varit bättre att först invänta eventuella svar på ena stället och sedan kanske ha mer fakta att komma med i nästa efterlysning? Det tror jag i alla fall ger bättre utdelning.

1999-06-17, 00:20
Svar #3

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Tack för informationen.  Efterlysningar görs ofta på flera platser ungefär samtidigt då man vänder sig till olika mottagare. Genom att föra ut efterlysningar i fler forum har man större chans att få träff. Du verkar ta för givet att ALLA är med i Anbytarforum. Det är de inte (även om vi kankse tycker att de borde vara det). Många har kanske ett mer begränsat intresse, det må vara geografiskt eller annat och väljer då kanske att bara delta i vissa grupper. Det finns t o m de som inte har tillgång till eller valt bort möjligheten att surfa på nätet men ändå tar emot e-mail och då begränsar sitt deltagande till mailinglistor och diskussionsgrupper dessa personer får nu inte ta del av Dina intressanta uppgifter och det är ju synd.  Eftersom Du tycks föredra att man endast kommunicerar på en site är jag lite undrande över Ditt eget deltagande i såväl Anbytarforum som Scangen!  Jag tänker fortsätta att såväl efterlysa som ta del av andras efterlysningar på fler än en site de må vara regionala, rikstäckande, europeiska eller kanske rent av globala. För mot detta finns vad jag vet inte något förbud här i Anbytarforum. Här är väl annars endast regeln att inte lägga ut för många efterlysningar samtidigt, inte lägga ut samma efterlysing på flera platser och inte upprepa sig för ofta. Skulle någon annan regel ha kommit till som styr vårt övriga nätdeltagande vore jag tacksam för besked från Håkan.  Hälsningar Lena A L  PS: och nu blev det här ju något annat än en efterlysning men hittade inte någon annan lämplig plats för att svara på föregående inlägg, sorry. DS.

1999-06-18, 15:05
Svar #4

Utloggad Ingemar Goliath

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2022-12-29, 16:12
    • Visa profil
Utan att själv ta ställning Lena A L kontra Eva L betr s k cross-posting visar jag under Anbytarforum hur Hessen-listans listowner tar ställning i ett snarlikt fall. Titta där!

1999-06-19, 17:34
Svar #5

Utloggad Pehr Hedenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 17:29
    • Visa profil
    • www.hedenqvist.com/ph
I Malmö Sankt Petri finns det en stadswisiteur Lars Willschiödt gift med Lina Maria Liberhatt. De får 1741-12-02 dotterb Anna Lovisa.

1999-06-19, 18:33
Svar #6

Göran Johansson

Claus Rollufsen Wilschiött, kgl. Jeagermeister i Danmark, enl. blyertsanteckning i A.U. Isberg, Bidrag till malmö stads historia del Ia - i ett av de exemplar som finns på stadsarkivet i Malmö. Den som gjort anteckningen har inte angett källa.   Son: Jacob Clausen Wilschiött, borgmästare i Malmö 1657-1667. Var far till Hans Jacobsson Wilschiött - se ovan.   Dotter: Anna Wilschiött, f. 10.7.1680 i Malmö, d. 1716 i Malmö, g.m. 1698 Thomas Thomasson Jyde, f. 1659, handlande i Malmö.  Med vänlig hälsning, G. Johansson

1999-06-20, 13:15
Svar #7

G. Johansson

Sinclairsholm i Skåne, gods etablerat av A. Sinclair på 1600-talet. Lena, har du undersökt om Claus Fredrik Sinclair kan ha något samband med denna familj?

2001-10-26, 10:26
Svar #8

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
CR Wilschiött var som namnet antyder viltskytt, dvs jägare, sedan borgare i Helsingör. Möjligen var han son t Roluff v Deventer, busseskytt 1563 och senare, 1571-, arklimästare på Kronoborg. Sonen Fredrik var gift, men vet ej om han fick ättlingar. Sonen Jakob fick sönerna Claes, Jacob och Hans - som fick sonen Lars (stadsvisitör i M-ö). Det fanns också?i Lund 1669 en Claudius Erici Wildschytt, vars släktskap är okänt för mig. Euphemia bör stamma från någon av de nämna, men hur vet jag ej.

2001-10-26, 22:38
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
På register CD:n för SoH finns nämnd en artikel: Bodman, Erik: Magistratstraditioner i Malmö. Där behandlas: i SoH 1961:1, sid 259-266 bl a Wilschiöt, Jacob Clausen, borgmästare, och Anne Söffrensdtr g Lorich o Wilschiöt. Möjligen kan detta vara intressant för ovanstående diskussion.
Vänligen,
Olle Elm

2001-10-27, 16:58
Svar #10

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hej Dag,  jag känner till de olika Wildschiöttar och Wildschyttar Du nämner men varken jag eller Stellan har funnit att de skulle ha någon anknytning till Euphemia (tyvärr). Euphemia var före sitt giftemål med Claus Friedrich Sinclair gift med en Hindrich Bock på ön R?gen. Med honom hade hon ett flertal döttrar varav en följde med henne och hennes nye man till Sverige, de andra stannade kvar hos släkten i Tyskland.  Allt tyder på att hon var född i Tyskland/Svenska Pommern.... R?gen? även om vi ännu inte hittat något som kan bekräfta detta. Men vi är tacksamma för alla uppslag.  Mvh Lena A L

2003-02-08, 23:49
Svar #11

Utloggad Sven Kruuse

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2012-07-23, 14:21
    • Visa profil
    • www.oxie.nu/gen/index.htm
I min forskning har jag:
Claus Rollufsen Wildschütz d.1624 i Helsingör.
g.m. Kirsten Pedersdatter Holst
 
På annat ställe har jag:
Jakob Clausen Wilschiött , d. 1667 i Malmö
 
Är sistnämnda Jakob son till Claus Wildschultz?
En spekulation och gissning...?!?
Är det någon som vet?
 
Sven Kruuse

2005-07-23, 09:47
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Lena!  Jag vet inte om du och Stellan nu löst detta problem, men för säkerhets skull rapporterar jag fyndet.  Du skriver att ni inte vet var Euphemia bodde och dog 1749, endast att det var i Torna härad vid bouppteckningen. Jag har funnit både hennes dödnotis 1749 begr 20/8 och maken, skomakaren Sinklairs omgifte 1750 30/3 med pigan Anna Cecilia Svanberg i Silvåkra socken. De bodde vid denna tid i kyrkbyn. silvåkra db 1749 GID 1341.31.30000  Har ni för övrigt kommit längre på viltskyttspåret?

2005-07-23, 22:09
Svar #13

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hej Anders, stort tack. Jag hade hittat omgiftet med fröken Svanberg däremot inte dödsnotisen för Euphemia (av någon anledning räcker min tid inte riktigt till till min egen forskning ***suck***).  Skulle Du nu när Du ändå rotar runt i Silvåkra hitta Anna Svanbergs födelseplats så...... för si den har jag letat men inte hittat.  Däremot har jag hittat Reginas födelse i Bergen på R?gen i juli 1742 samt hennes systers dop vid ankomsten till Sverige i oktober 1745 (Hon föddes på överfärden). När jag kommer hem mailar jag Dig alla kompletteringar jag har så här långt.  Mvh Lena A L

2005-07-24, 10:11
Svar #14

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej! Jag ska titta lite mer på Svanberg, och återkommer under namnets egen rubrik.

2009-03-18, 21:28
Svar #15

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Inlägg från tre diskussioner, två i Övriga Släkter under olika rubriker, och en från Skåne - Efterlysningar - Euphemia Wildschöld eller Willskytt, har slagits ihop och sorterats kronologiskt.  Några hänvisningslänkar mellan de gamla diskussionerna har tagits bort.  Mvh Anders Berg Moderator Släkter (i samråd med Moderator Skåne)

2011-11-19, 20:01
Svar #16

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
I Slægt og Data søger John Møller en forbindelse mellem sine aner og Claus Rollufsen Wildshütz: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,21554.0.html Er der nogen som har flere oplysninger? Venlig hilsen Gudrun

2014-07-25, 20:18
Svar #17

Eva-Marie Johansson

Hej alla! Det är ett tag sedan någon var inne och skrev på denna sidan. Kanske problemet redan är löst? Annars har jag lite info att komma med. Euphemia Villskytt född 1706 i ??? Antagligen var hon ättling till kyrkoherden i Hässlunda via dennes son Claudius Frederici, som studerade i Lund 1668, men som sedan försvann år 1669. Troligen till Tyskland. Kyrkoherden, som försvann till Danmark, hittas i Lundastiftets Herdaminne.  Klas Fredrik stavade Willdschytt. Med vänlig hälsning Lennart S via Eva-Marie J

2014-07-25, 22:52
Svar #18

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hej Eva-Marie, problemet är på intet sätt löst. Eftersom Euphemia var gift med Claus Friedrich Z/Sinclair, som var född i Gnoien så kan man kanske anta att även hon var född där. Hon hade varit gift tidigare och hade barn som lämnades kvar i Tyskland då de reste till Sverige. Jag har lyckats hitta Claus F:s födelse i Gnoiens dopbok men haft svårt hitta frugan. Kan Claudius möjligtvis ha varit regementspräst för ett svenskt regemente? Hm.....

2014-07-29, 21:14
Svar #19

Eva-Marie Johansson

Hej igen Lena! Jag vet ingenting mer än vad jag har skrivit här, men det borde väl finnas någon som kan forska åt dig i detta område. Eller??? Vart åkte man vid denna tid om man flyttade till Tyskland? Greifswald/Stralsund eller någon annan ort i detta område. Gnoien ligger ju längre ner i landet. Det borde finnas släktforskarföreningar i Tyskland som kanske har gjort listor över främlingar/immigranter. Med vänlig hälsning Lennart S via Eva-Marie

2014-07-29, 23:08
Svar #20

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Visst finns det föreningar i Tyskland men här är det nog inte fråga om invandrare i vanlig bemärkelse. Runt den här tiden befann sig Horns regemente i trakten av Gnoien och jag tror mig veta att det är i regementskretsar vi bör leta.

2015-01-03, 15:04
Svar #21

Utloggad Anders Palmgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2015-01-05, 18:41
    • Visa profil
Hej Jag har gjort precis det som Eva-Marie föreslog och anlitat en tysk släktforskare. Han hittade i kyrkoböckerna för Bergen/ R?gen Euphemias anor i de tre tidigare leden. Euphemias föräldrar var Hans Wildsch?tz och Maria Vogt. Hälsningar Anders

2015-01-04, 19:25
Svar #22

Eva-Marie Johansson

Hej Anders! Kul att någon verkligen gjort jobbet! Jag har själv gjort en del efterforskningar då jag också stammar från Eufemia. Tyvärr var detta innan muren föll och jag trodde att fröken Löfström kollat detta noga då hon påstod att hon varit nere i Tyskland och forskat. Men det är lätt att missa något. Vore kul om Du kan ge oss ättlingar lite mer kött på benen eller skall vi ta det på ett mer personligt plan via mail? Jag höll ju på med detta 1980-81 och sedan sammanställde jag vad jag hittat då. Sedan tog Lena A kontakt, men det är ett par år sedan och jag har inga nya upplysningar. Jag är alltså inte Eva-Marie, utan Lennart S., problem när man bara kan skaffa ett användar-konto per dator. Med vänlig hälsning Lennart S

2015-01-05, 03:33
Svar #23

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Lennart,  jag förstår faktiskt inte vad du menar med fröken Löfström, kanske kan du utveckla det lite? Och vad menar du med att jag påstått att jag varit nere i Tyskland och forskat. Jag har de facto varit i Bergen på Rügen och där funnit födelsenotisen för Regina Sinclair, vilket jag också då har en digital bild på tagen av mig själv. Vid det tillfället hittade jag inte Euphemias föräldrar, vilket jag heller aldrig påstått - tvärtom!! Anders och jag har kontakt om våra efterforskningar och har tillsammans kunnat ge direktiv till den tyske släktforskare han anlitat vilket till sist gav till resultat att vi kunde vidimera Claus Friedrichs födelse i Gnoien. Både Anders och jag fortsätter forska då tid och annat ger oss möjlighet varvid vi meddelar varandra vad vi funnit.  /Lena  PS: jag tycker gossen Lennart ska ta och kontrollera om det verkligen kan vara så illa ställt med systemet att man bara kan ha ett användarkonto per dator, det låter inte helt rätt. DS.

2015-01-05, 18:41
Svar #24

Utloggad Anders Palmgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2015-01-05, 18:41
    • Visa profil
Lennart, Jag skickar gärna över lite material som Lena och jag fått på de frågor vi ställt. Skicka mig en rad på anders.palmgren59@gmail.com  Hälsningar Anders

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna