ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Winstrup  (läst 486 gånger)

2001-01-08, 23:47
läst 486 gånger

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Enligt uppgift skulle en viss biskop Kingo ha grundat det första tryckeriet i Odense på 1680-talet, men eftersom han själv inte var boktryckare, anställde han en Jörgen Schröder från Lund i Skåne. Där hade han år 1676 varit boktryckare för biskop Winstrup.
Jag söker alltså uppgifter om den senare och vore tacksam för svar.

2001-01-09, 15:40
Svar #1

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag svarar på min egen frågan, eftersom jag fått fram massor av information genom att söka via nätet...
Det visade sig att Peder Pedersen Winstrup (1605-1679) var en riktig kändis, den siste danske biskopen i Lund, vilken valde att stanna och samarbeta med svenskarna efter erövringen av landskapet. Han adlades av Karl XI och var initiativtagare till grundandet av universitetet i Lund. Dock blev han senare en bromskloss i försvenskningen av Skåne.
Han omnämns både i Svenskt biografiskt handlexikon och Nationalencyklopedin.

2003-07-04, 15:45
Svar #2

Hans Baron Friherre Anckarstjerna

Hej Jojje!
 
Jag har en del upplysningar om biskop Peder Pedersen Winstrup och biskop Kingo. Är du intresserad av uppgifter, kan du kontakta mig. Jag har gamla porträttkopparstick på nämnda biskopar.
Med vänlig hälsning
Journalist DJ
Hans Baron Friherre Anckarstjerna
Sweha@swedano.dk

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna