ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wissing / Vising  (läst 669 gånger)

2004-07-24, 11:20
läst 669 gånger

Brge Askholm

Min oldefars søster, Stine Rasmussen, forsvandt på halmstadkanten men vendte tilbage til Fyn for at blive gift.
Hun var født i 1855 og blev gift 1879 - begge dele i Køng sogn.
Her er hvad jeg ved om hende og Peter Wissing som hun blev gift med
 
Jvf. kirkebog for Køng boende i Kraghult?? Långeryds sogn v. Halmstad i Sverige. Oplysningerne stammer udelukkende fra kirkebogen i Køng og behøver derfor ikke at være helt korrekte. Sognet var således stavet Langryd, og der er stadig usikkerhed omkring lokaliteten der muligvis er stavet Krughult.
Jvf. Køng kirkebog var han ved vielsen 34 år, men fødestedet er ikke nævnt.
 
Er der nogen der er stødt på hende i Sverige, da hører jeg meget gerne om det.
 
Børge Askholm

2011-10-22, 23:10
Svar #1

Utloggad Hans Forsberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 554
  • Senast inloggad: 2023-05-13, 11:51
    • Visa profil
Jag har en fänrik Karl Wising vid vid Överste löjtnantens kompani vid Skaraborgs regemente.
Han bör vara född omkring 1690 ock kommen från Uppland. Allt detta från generalmönsterrullan.
Han var gift med Reben Maria/Margareta doter till Borgmästaren i Örebro Reben Engelbrekt.
 
Vet någon släktskapet mella denna Karl Wising och de övriga kända av släkten Wising/Vising
tex Gabriel Wising f 1699 d 1742 källa Svenska Släktkalendern-
 
Hans Forsberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna