ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wredendahl  (läst 853 gånger)

2002-11-06, 13:11
läst 853 gånger

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Hej! Min särbo heter Wredendahl i efternamn och jag undrar om någon känner till ursprunget för detta namn. Det var hans morfar som tog sig namnet, han bodde i Gällivare och det är tydligen endast hans barn som heter så och deras ättlingar förstås vilket innebär att alla som heter Wredendahl (utom en person mig veterligen) är släkt med varandra. Men hur namnet uppstått har vi inte fått klart för oss.
MVH/Gunnell

2003-12-16, 11:25
Svar #1

Utloggad Kjell Mäki

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 539
  • Senast inloggad: 2011-05-23, 19:22
    • Visa profil
Hej Gunnel!
 
Morfadern var väl Waldemar! Han levde 1907-1985 och var född i Naartijärvi i Nedertorneå. Föräldrarna var Emil Johansson och Anna Nutikummu. Familjen flyttade 1922 till Lappträsk i Karl Gustav.
Jag tror att när Waldermar flyttade till Malmfälten, var det många Johansson där, så han tog ett nytt namn. Det var vanligt bland tornedalingarna att byta sitt finska namn, jag har två farbröder som har gjort det, och det förekom även bland de som hade ett sonnamn.
 
En som kan finska kan kanske översätta orden vred! och dal!, och på sätt hitta orsaken. Kanske har ordet dal kommit från byn Naartijärvi, för det ligger i en dal, det flyter en liten bäck genom byn.
 
En annan sak, min farmor var kusin med honom.
 
Mvh Kjell

2003-12-16, 19:38
Svar #2

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Hej Kjell!
Ja, det stämmer det du skriver. Förklaringen till namnbytet stämmer säkert också men det är ju ett ovanligt namn, så det skulle vara intressant att veta varför han valde just det namnet.  
 
Jag ska berätta för min särbo att ni är släkt - fjärdmänningar om jag inte räknat fel!
 
Hälsningar/Gunnell

2003-12-26, 18:57
Svar #3

Utloggad Stig Ronnegren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2010-11-20, 17:44
    • Visa profil
Hej Gunnel.
Här har Du en adress med hela familjen,det är nog en kusin till din särbo som gjort sidan.
Även jag kommer från den släkten.
http://site2797.dellhost.com/Genealogy/Antavla/HTML-morfar/default.html
 
 God fortsättn.
MVH Stig Ronnegren

2003-12-27, 10:11
Svar #4

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Hej Stig!
Saken är den att Ewa som gjort sidan, är syster till min särbo men tack för tipset i alla fall. Ska tipsa min särbo att läsa ditt inlägg.
 
God fortsättning/Gunnell

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna