ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wretling  (läst 1033 gånger)

2008-10-19, 15:34
läst 1033 gånger

Utloggad Niklas Wretling

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2017-07-16, 14:42
    • Visa profil
Det finns flera olika släkter Vretling, Wretling i Sverige.
Min släktgren börjar med Bengt Bengtsson Hoffman som var soldat i Wreta ägor i Östervåla.
Han antog soldatnamnet Wretling 1855. Vet att det finns tidigare soldatsläkter från Wreta ägor i Östervåla som
också haft namnet Wretling eller Vretling som soldatnamn. Både tidigare och senare. Utan att för den delen vara släkt.
Personer som forskar på namnet får gärna kontaka mig.

2009-12-10, 01:05
Svar #1

Utloggad Åsa Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2013-03-31, 22:46
    • Visa profil
Här är ännu en Wretling-släkt.
 
Min farfars far Anders Johansson (1837-1920) tog namnet Wretling efter sin hemby Vreten i Sundborn, Dalarna. Anders var son till soldaten Johan Ersson Blå (1803-1849) vid Gagnefs kompani, bosatt i Sundborn.  
 
Jag vet inte om Anders också har varit soldat i sin ungdom, men 1862 när han flyttade till Ljusdal i Hälsingland och gifte sig var han arbetare. Anders hade två bröder, Erik Johan f. 1829 och Daniel f. 1840 som också tog namnet Wretling. Daniel var fjärdingsman i Sundborn, men Erik Johan vet jag inget om.
 
Anders Wretlings äldste son, min farfar Per-Erik (1862-1945) blev soldat vid Järvsö kompani och fick soldatnamnet Rehn.  
 
Om det finns några andra släktforskare som härstammar från Johan Blå:s söner, vill jag gärna ha kontakt med er.
 
Mvh  Åsa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna