ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wånga-släkten (Stora Vångasläkten)  (läst 6736 gånger)

2000-05-03, 07:54
läst 6736 gånger

Håkan Johansson

Enligt Elgenstierna var Erland Mattsson Kagg (nr 68) gift med Elin Kettilbjörnsdotter av Stora Vånga-släkten.
Vad är detta för släkt? Vilka är hennes anor? Var kan man läsa om släkten?

2000-05-03, 20:45
Svar #1

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Håkan,
 
jag har inte litteraturen tillgänglig just nu, så jag får dra det ur minnet och komplettera senare om det blir helt fel. Kettilbjörn är, såvitt jag vet, känd bara genom dottern Elins patronymikon och hon har pga liknande sigillvapen (tre strömmar) eller något ditåt blivit hopkopplad med en annan person som ansetts tillhöra Vånga-släkten, fast det hela är mycket osäkert.
 
Det finns också en seglivad myt om att den introducerade släkten Strömfeldt skulle ha härstammat från Vånga-släkten. I artikeln Fegraeus i SBL, står det något om släkten och den ovannämnda genealogiska konstruktionen.
 
mvh
Kaj Janzon

2000-05-04, 06:13
Svar #2

Håkan Johansson

Hej Kaj.
Tack för dina upplysningar. Jag ska se vad som står i SBL. Kommer du på något mer tips, eller om någon annan vet något är jag glad för all hjälp.
 
hälsn.
Håkan Johansson

2000-05-06, 20:49
Svar #3

Rolf JacobssonFilipshyttan

Hej Håkan!
I Släkt och Hävd nr 1/1981 finns ett kapitel
som handlar om Vångasläkten.Den utgår från
Halvardus Petri,kyrkoherde i Vånga 1554-87.

2000-05-08, 18:51
Svar #4

Håkan Johansson

Hej Rolf, och tack för tipset. Jag ska kolla denna artikel också när jag kommer till biblioteket nästa gång.
 
Hälsningar Håkan Johansson

2000-09-19, 00:07
Svar #5

Utloggad Elisabeth Nyman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2008-06-25, 20:02
    • Visa profil
Hej!
Är det någon som vet något om Wånga-ätten. Jag har en ana som heter Harald Bengtsson, han var tullskrivare och köpman i Älvsborg och han tillhörde tydligen Wånga-ätten. Allt är av intresse.
MVH Elisabeth Nyman

2000-09-21, 17:04
Svar #6

Barbro Lunsjö

Wångasläkten.
Hej Elisabeth!
I Anrep, Svenska adelns ättartavlor /1864/ står ang. ätten Strömfelt: Denna ätt är densamma, som den gamla förnämliga Wånga-slägten ...  
Af Wångahuset, som vid reformationens införande i Sverige förlorade sin adeliga värdighet, härstamma, utom ätten Strömfelt, äfven ätterna Igelström, Appelbom och Fägerstjerna samt slägten Fegraeus.
Din Harald Bengtsson återfinns i tabell 2.
 
Jag känner inte till om Anrep har rykte om sig att vara trovärdig. Det tycks ju vimla av felaktigheter i de gamla släktböckerna. Kanske någon vet?
Mvh Barbro.

2000-09-22, 00:52
Svar #7

Utloggad Elisabeth Nyman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2008-06-25, 20:02
    • Visa profil
Tack Barbro för upplysningen.
MVH Elisabeth

2000-09-22, 09:33
Svar #8

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
I Svenskt Biografiskt Lexikon under sökord Fegraeus finns en genomgång av forskningsläget för en del år sedan vad gäller dessa ätter.

2000-09-22, 21:49
Svar #9

Utloggad Elisabeth Nyman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2008-06-25, 20:02
    • Visa profil
Tack Elisabeth för upplysningen.
MVH Elisabeth

2001-01-07, 16:07
Svar #10

Utloggad Love Janson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2023-10-15, 16:41
    • Visa profil
Nils Fredrik Beerståhl har i Släkt och Hävd 3/82 skrivit om Västervångasläkten (dvs Wångasläkten) och hämtar många uppgifter från Liedgrens artikel om släkten Lind af Hageby i PHT 1949.  
Harald Bengtsson i Lödöse hade en son Anders som blev adlad Appelbom. Haralds hustru Ragnhilds morfars far blev adlad av Karl Knutsson Bonde och sonen Ivar fick frälset beseglat med tre björklöv på en gren, samma vapen som Lind af Hageby för (nr 212). Jöns Svensson Lind af Hageby var kusin med Anders Appelbom.

2001-12-05, 09:32
Svar #11

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Hej jag är väldigt nyfiken angående vissa delar i Stora Wånga-släkten. Min ana ner dit skulle tydligen vara.
Anna Arvidsdotter Roman
 hennes föräldrar
Arvid Pedersson Roman 1587-1655
Anna Jönsdotter Gyllenhandt -1633
 
Arvids föräldrar
Per Arvidsson
Brita Haraldsdotter Af Stora Wånga
Nu undrar jag för det första om någon vet mer om deras anor bakåt eller var man kan hitta information om dessa. Jag har visserligen ett släktträd hemma med dessa anor och deras anor bakåt i vissa delar. Men man vill ju vara lite säkrare på huruvida dessa delar stämmer.Dem äldre delarna i anträdet, verkar vara lite tveksamma. Nu undrar jag om någon känner till lite mer fakta. Jag kan själv inte ett dugg om hur man kollar källorna när det gäller medeltiden (för övrigt det är inte det första jag tänker ge mig på,måste ta tag i mina yngre anor först).
MVH Per Göthe

2001-12-05, 20:30
Svar #12

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Om jag inte minns fel, så har Stora Vångasläkten diskuterats flera gånger tidigare här i Anbytarforum. Om du använder Rötters sökmotor kanske du kan hitta de inläggen.
 
I alla fall så hör de ihop med släkten Fegraeus, och den bästa genomgången av de äldre leden finns i Svenskt Biografiskt Lexikon under just Fegraeus.

2001-12-06, 08:58
Svar #13

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Tack Elisabeth, jag skall kolla. Det vore intressant att se vad som finns.
MVH Per

2001-12-06, 14:02
Svar #14

Peter Karlsson (Peterk)

Under Kändisars härstamning > Bergman,Ingmar dyker det upp en antavla som springer bak till Harald Bengtsson & Co i Lödöse..
Mvh//Peter

2001-12-07, 08:50
Svar #15

Sune Lundin

även Selma Lagerlöf, Hans o Pernilla Wahlgren och Nils Ferlin leder tillbaka till Wånga

2003-04-20, 10:14
Svar #16

Birgitta Johansson

Fråga till Love Jansson eller Ann Katrin Johansson
ang.Wångaätten. Vad hette Ragnild Svensdotters mor, morfar och morfarsfar? Hur kommer Lind af Hageby in i bilden?
MVH Birgitta Johansson

2003-04-20, 23:20
Svar #17

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag gör ett inlägg här med en 'länk' till ytterligare en diskussion angående detta (Övriga ämnen: Medeltiden: Stora Vånga-släkten) - bl.a. för att jag själv skall komma ihåg att få ihop dessa diskussioner under en vettig rubrik; jag är ännu osäker på var det ligger bäst.. (Medeltiden, Adel eller Övriga släkter)
 
Förmodligen finns en del uppgifter i omlopp som nog har reviderats i och med stycket om Fegraeus i SBL. (Jag inser att jag själv inte tagit del av den informationen trots att jag själv kommer in på denna släkt.. :-)

2003-04-23, 11:12
Svar #18

Sune Lundin

Wånga-släkten skall det vara, inte Wånga-ätten eftersom det inte är fråga om adel även om flera senare adlades men med andra efternamn, Denna ligger på rätt plats men med fel namn, Wånga-släkten skall det vara. Vad beträffar Fegraeus heter de Fegraeus af Wånga.

2004-03-25, 18:32
Svar #19

Fredrik Samuelson

Enligt Anrep förlorade af Wånga-ätten sin adliga värdighet i och med Gustav Vasas reformation i Sverige.  
 
Men det jag skulle vilja veta är vad för slags källa Elisabeth Nyman fått tag på, den som säger att Ragnhild Andersdotter, maka till Bengt Haraldsson af Wånga, var dotter till Anders Trulson Marbo och Christina Lind (halv lilja och stjärna).
 
Mvh

2004-03-25, 22:57
Svar #20

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Som jag ser att jag skrev ovan för snart ett år sedan så måste jag försöka få detta på ett ställe kanske, förutom diskussionen jag nämnde ovan (Övriga ämnen: Medeltiden: Stora Vånga-släkten) så finns det omfattande släktträd under Övriga släkter C-F: Camitz samt Kändisars härstamning: Film / Teater: Bergman, Ingmar, dessutom diskussion under Övriga ämnen: Medeltiden: Lind som också gäller detta..
 
Men som nämnts ovan så torde väl SBL/Fegraeus visa på de mest pålitliga uppgifterna. 'Elgenstierna' (som väl de flesta uppgifterna kommer ur annars) har nog reviderats på en del punkter.
 
-Fast Ragnhild Andersdotter var väl ändå maka till Harald Bengtsson - alltså Bengt Haraldssons son.. (annars skulle det bli ännu mera fel tror jag :-)

2004-03-26, 17:33
Svar #21

Patrik Andersson

Hej!
 
I väntan på den nya platsen för denna diskussion skriver jag här.
 
Är även jag ättling av Vånga släkten.  
 
Jag funder på var uppgiften om Harald Bengtssons (d. före 1587) fru Ragnhild Andersdotter kommer ifrån? Bl.a. har Elisabet Nymans i sin ambitiösa antavla över ätten Camitz (här på Rötter) nämnt henne som modern till min ana Brita Haralsdotter, som var gift med Per Arvidsson, stamfader för släkten Roman och ätten Stierncrantz.  
 
Brita Haralsdotters föräldrar uppges i samma antavla som Anders Trulsson (Marbo) och Catharina Lind (Nyman säger om henne att: ”Hennes moder skall ha tillhört en ätt, som i vapnet förde en grön lind i blått fält.”); möjligen ätten Lind  
af Hageby?
 
I en annan antavla på nätet nämns dock att Harald Bengtsson hade två hustrur! Enligt denna (Ernst antavla) skulle han först varit gift med N.N. Andersdotter (vars föräldrar här uppges till samma Anders (Marbo); som ovan således men utan känt namn på dottern). I detta äktenskap fick Harald Bengtsson den ovannämnda dottern Brita Haraldsdotter.  
 
I hans andra äktenskap enligt denna antavla ska Harald Bengtsson varit gift med Ragnhild Jonsdotter (!) som i sin tur var dotter till Frälsemannen och Häradshövdingen Jon Svensson och Kerstin Ivarsdotter (m.fl. anor bakåt på fädernet som återfinns på hemsidan). I det andra giftet fick han här sönerna Anders (adlad Appelbo(o)m) och Bengt (stamfader för ätten Igelström).
 
Efter denna brandfackla infinner sig en viss förvirring, framför allt kring Brita Haralsdotter och hennes bröders verkliga möderne. Har någon hunnit kolla i SBL på släkten Fegraeus eller genom andra källor vet mer?
 
Tacksam för era synpunkter!
 
Ps. Jag undrar över om det inte vore bra att avsluta den ena av de två diskussioner om Vånga släkten (den andra finns under Övriga ämnen: Medeltiden: Stora Vånga-släkten) och på något sätt slå ihop dom. Det är nog inte bra att splittra den, speciellt som många tycks ha anor i den. Bäst är då ändå under Övriga släkter enligt min mening.  
 
Sen är också frågan om Bengt Haraldsson var adlig eller inte. Jag har läst lite motsägliga uppgifter på Rötter och annorstädes om detta. Någon?
 
Mvh

2004-03-27, 10:46
Svar #22

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Vi skall slå ihop/stänga/hänvisa lite här sedan förstås. Jag har som hastigast kikat i SBL och jag tror det är mycket som bör rensas bort från många antavlor; en hel del är myter och har visat sig helt sakna bevis..
Men jag kan återkomma om ingen annan 'inkommer' med SBL:s uppgifter.. Är just nu i Uddevalla

2004-06-20, 11:58
Svar #23

Fredrik Samuelson

Peter!
 
Ja det vore vänligt om du som har tittat i SBL kunde säga hur det egentligen ska vara med denna gren. Man blir ju snart tokig!

2004-06-21, 10:51
Svar #24

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag hade väl tänkt höra närmare med någon som är insatt i det hela, men det har inte blivit av..
-Är det någon  väl insatt som känner för att presentera ett förslag på hur och var, osv. som denna släkt bör redovisas så tar jag gärna emot förslag - annars får jag bara försöka flytta/hänvisa ihop allt till ett ställe åtminstone.

2004-07-07, 21:54
Svar #25

Fredrik Samuelson

Enligt Nordisk Familjebok, http://www.lysator.liu.se/runeberg/nfao/0397.html, fick Wånga-släkten förnyelse år 1632 på sitt gamla adelskap.  
 
Däremot var Fegraeus-Wånga-ätten adlad, dock inte introducerad på Riddarhuset, med stiftarna Johannes Benedicti och Harald Bengtsson för första respektive andra linjen. För övrig info se http://www.heraldik.se/adelnamn2.html samt   http://www.adelsvapen.com/Tersmeden/pages/Fegraeus-Wanga-slagten.htm.

2004-07-07, 22:24
Svar #26

Fredrik Samuelson

Stötte på http://www.gbnf.com/genealogy/sahlin/html/d0023/I12146.HTM, en viss Ingvar Sahlin som uppger att Anna Larsdotter Bölja slulle varit gift med Anders Magnusson af Stora Wånga, se tidigare historik på  
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/3539/24472.html?1012044958. Ok, Anders Magnusson har man godtagit men Anna Larsdotter Bölja?? Källan enligt Sahlin ska vara biskop Hans Brasks dagbok...  
 
Någon som vet något om detta är tillförlitligt, mina kära vänner?

2004-07-08, 13:03
Svar #27

Jonas Kuschner

Fredrik! Som Elisabeth Thorsell nämnde här uppe, finns en artikel av Bengt Hildebrand med en ganska uttömmande redogörelse för forskningsläget i Svenskt biografiskt lexikon, bd 15 (1956), s. 443-449.
 
De adliga ätterna Appelbom och Igelström kan enligt Hildebrand föras tillbaka till en Bengt Haraldsson, d. omkr. 1550, borgare i Älvsborg och far till tullskrivaren Harald Bengtsson. Bengt Haraldssons far är alltså inte känd annat än genom sonens patronymikon.
 
Släkten Fegr?us, med de adliga grenarna Strömfelt och Fägerstierna, härstammar från Hans Bengtsson (Johannes Benedicti) som nämns i samtida källor 1571 och 1577 och då var kyrkoherde i Särestad. Hans son var enligt en senare uppgift Harald Hansson, kyrkoherde i Fägre, efter vilket namnet Fegr?us togs av hans söner.  
 
Längre bakåt än så kan man alltså inte komma, om inte någon har kompletterat Hildebrands uppgifter i någon av tidskrifterna. Hildebrand menar att det inte är uteslutet att en senare belagd uppgift om släktskap mellan dessa båda släktgrupper är riktig, men att det inte finns några belägg för detta.  
 
Hildebrands artikel är utförlig och väl värd att läsa, så jag rekommenderar dig att gå till biblioteket och titta på den. Det kan hända att kompletteringar kan finnas i någon av tidskrifterna, men de uppgifter som du har funnit på nätet är föråldrade och vederlagda.

2004-07-08, 21:11
Svar #28

Fredrik Samuelson

Jonas!
 
Ska gå till biblioteket nu till helgen och läsa. Ska bli intressant. Tackar.

2007-04-30, 20:52
Svar #29

Utloggad Ewa Westerberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2021-03-17, 15:17
    • Visa profil
Hej! Försöker bringa klarhet i en medeltidsana.
Hur ska man tolka uppgifterna i SBL angående släktskapet mellan Stora Wånga-släkten och Bengt Haraldsson?  Har den nya CD-versionen av SBL. Läser där under Appelbom s 89 ff att Bengt Haraldsson till Stora Vånga leda sitt ursprung till den bekanta Vånga-släkten, (T Gihl), medan jag uppfattar att enligt Bengt Hildebrand, i SBL, avsnitt Fegreus, finns det inget samband alls mellan Bengt Haraldsson och Stora Vånga? Är Hildebrand trovärdigare än T Gihl? Finns det någon som kan detta, ska man utesluta sambandet mellan Stora Wånga och släkten Haraldsson?  
Tacksam för svar
Ewa W

2010-04-17, 20:21
Svar #30

Utloggad Jan Granath

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2015-12-21, 16:58
    • Visa profil
    • slaktforskning.blogspot.com
Halvardus Petris släktskap med Wångasläkten omnämns i  Släkt och Hävd nr 1/1981. Kan någon hjälpa mig med det huvudsakliga innehållet i denna text. Jag bor i Frankrike och har inte möjlighet att söka texten förrän i augusti och behöver den omedelbart.
Tackar på förhand

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna