ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wärn  (läst 1540 gånger)

2002-02-13, 19:23
läst 1540 gånger

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Wärn, Carl August och hans ättlingar?  
 
Söker alla uppgifter om ättlingarna till kyrkoherde Carl August Wärn, f 1840 4/12 i Järstad, Östergötland, död 1885 15/11 i Malexander. Gift med Agnes Therese Thunberg, och de hade följande barn:
 
(alla födda i Malexander)
 
Charles Ossian, f 1877  22/5  
Clemens August, f 1879 3/7  
Anton Valdemar, f 1881 12/11
Anton Theodor,  f 1883 26/6  
Thore Sixten,   f 1885 8/8  
 
Efter mannens död tycks änkan ha flyttat någonstans, men eftersom kyrkböckerna för Malexander brunnit, har det inte gått att hitta familjen på annan ort.

2002-02-18, 22:19
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Kan nu delvis besvara mitt eget inlägg genom att berätta att änkefru Waern (som de ändrade stavningen till) flyttade till Karlskrona med sina söner, och upphittades där 1890 i Folkräkningen.  
 
Son nummer fyra hette dessutom Arthur Theodor och inget annat (fel i Linköpings Herdaminne)

2003-05-14, 01:25
Svar #2

Maria.W

Hade grannar som barn som hette Wern eller Whern i Småland.I dag är namnet förvanskat till Liljevhern.Min granne då hette Philip eller Fhilip Whern.                                   Maria.W
 
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

2004-06-27, 11:40
Svar #3

Mia Löwgren (Mis)

Hej allihop!
Jag har en liten fråga:
 
Jag har i uppgifter från disbyt stött på en kvinna i Skåne, som heter Christina ( Pettersdotter) Wärn, gift Carlberg. Var hon är född och vem som är hennes familj framgår inte. Hon ska ha dött i Stora Harrie 1941.
 
Jag tyckte mig känna igen namnet och letade i mitt disgen program på Wärn och notertade att jag har en kvinna född i Robertsfors, Västerbottens län, 1857, som heter Christina Johanna Wärn, hon är dotter till en Petter Wärn-Sjöman och har tre utomäktenskapliga barn. Man får inte veta vart hon tar vägen.  
 
Är det någon som redan har detta eventuella samband utrett och kan berätta för mig hur det förhåller sig eller hur jag bör gå tillväga för att ta reda på om det är samma Christina eller inte?  
 
Stor kram/ mia

2004-07-12, 14:17
Svar #4

Utloggad Erika Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2013-06-09, 13:02
    • Visa profil
Hej,
 
Min gammmelfarmors flicknamn var Wärn, hon var född och uppvuxen på Vikbolandet utanför Norrköping och hade såvitt jag vet minst en bror som hette Erik. Själv hette hon Margareta/Greta Wärn, och gifte sig Johansson någon gång på 20-talet. Hon gick bort 1999.

2004-09-04, 22:50
Svar #5

Emmy Karfunkel

Hej
 
Jag söker information om Waern-släkten i Munkedal.

2004-09-05, 15:11
Svar #6

peterwernqvist

Det finns många som kommer från Värna, i Grebo socken i Östergötland som börjar sina namn med Waern,Wärn,Wern.
Mvh Peter

2005-07-16, 13:57
Svar #7

Lotten Cardmark Ahlgren

I Linköping finns det, vad jag vet, åtminstone en familjen Wärn som har rötter i Malexander. Detta då min dotter har haft en sommarkompis i Malexander vars efternamn är Wärn och vars familj har ett sommarhus där.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna