ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wærnér  (läst 729 gånger)

2014-01-02, 16:38
läst 729 gånger

Utloggad Lennart Waernér

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2014-01-02, 16:38
    • Visa profil
Jag har hittat två parallella släkter i Värna socken Östergötland som stavar som rubriken men inte verkar ha någon koppling med varandra. Som det har berättats för mig så tog min stamfar namnet Wærnér när han invandrade till Bersbo/Värna socken från Filipstad i början på 1800-talet, han hette då Petter Olsson. Kan det vara vanligt just här att man tog sig ett efternamn efter socknen/församlingen man bodde i oavsett om det redan fanns släkter med det namnet? Eller hade prästen koll på detta i kyrkoböckerna?
Hälsningar Lennart W

2014-01-02, 17:32
Svar #1

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Det var ganska vanligt att ta ett efternamn efter en ort. Prästen skrev bara in det nya namnet i kyrkboken. Det fanns inget som hindrade att fler människor tog samma namn, släkt eller inte.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna