ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Zandelin  (läst 1642 gånger)

2004-02-18, 21:11
läst 1642 gånger

Fredrick Zandelin

(Läshjälp: Västergötland: Zandelin)
 
Någon som känner till något om zandelin?s släkten.
Jag är novis och är nyfiken på min släkt och mina förfädrar.
 
All hjälp är välkommen!!
 
maila gärna om tillvägagångssätt m.m.
 
Mvh
Fredrick Zandelin

2004-02-19, 21:35
Svar #1

Anne Olsson

Hej Fredrick,
Jag är långt ifrån någon expert på området men ska försöka ge dig ett svar på hur du kan komma igång. Först och främst, ta reda på så mycket som möjligt av de som ännu är i livet. Anteckna födelse-, döds-, vigseldatum etc. Jag började så och fick faktiskt ihop en hel del intressant info. Efter det gick jag in på www.arkion.se där fokräkningarna för 1890 och nu till viss del 1900 finns. Det kostar en slant för ett abonnemang men är väl investerade pengar. Dessutom betalade jag för ett abonnemang hos www.genline.se där de har lagt upp scannade bilder av kyrkoböckerna. Otroligt bra och du slipper i många fall dyrt låna mikrokort från SVAR. Gå in på Genline och Arkion och titta runt vad du kan hitta där. Det är några tips av mig som du kan börja med.
 
Lycka till!
Med vänlig hälsning
Anne Olsson

2004-02-20, 11:06
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Nu ligger detta under 'Läshjälp' - bättre är nog att jag flyttar över rubriken till Släkter: Övriga släkter T-Z istället.. (Även om jag nog misstänker att namnet kanske stavats med S från början.)
 
Ta gärna del av den information för nybörjare som finns här på Rötter (nås annars från startsidan).

2004-02-20, 14:33
Svar #3

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
I Finland finns släkten Sandelin med S. Om någon anknytning till Zandelin i Sverige vet jag inte.

2004-02-21, 10:35
Svar #4

Olle Hörnlund (Harverjan)

Detta är vad dom finns inlagt på DISBYT.
Förnamn Efternamn Socken Län Period Info om Nr  
Bernt*  Zandelin Borrby Kristianstads län f 1912 Familj 1600  
Ebbe  Zandelin Borrby Kristianstads län f 1912 Familj 1600  
Ernst Egon*  Zandelin Borrby Kristianstads län f 1912 Familj 1600  
Ingrid  Zandelin Matteus Stockholms län f 1913 Familj 1600  
N  Zandelin Borrby Kristianstads län 1912 Familj 1600  
 
MVH
Olle

2004-03-06, 00:14
Svar #5

Fredrick Zandelin

Tack till er alla för hjälpen!!!
Inte trodde jag det fanns så många vänliga själar som hjälper andra medmänninskor.
 
Nu skall jag försöka komma igång.

2008-11-19, 17:43
Svar #6

Utloggad Anitha Bergkvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2010-02-10, 10:36
    • Visa profil
Fredrick, här kommer några namnfakta om släkten Zandelin,den gren som berör Ernst Zandelin, från Sandby, Borrby och som var min farfar. (Vårt familjenamn Zandelin har alltid stavats med Z och har inget att göra med släkter som stavar med S.)  
Min pappa Berndt var yngsta barnet i familjen. F.ö. håller jag som bäst på att göra en släktkrönika kring farmor och farfar. Jag har ingen erfarenhet av släktforskning, men har lytt rådet att lyssna med släktingar som finns/funnits kvar och dessutom funnit en hel del via nätet. Jag lovar att då detta är klart ska Du också få ett ex.
Ernst Zandelin var född 8 februari 1882 (han dog f.ö. 20/8 1943). Han var gift med Elin Maria, född Nilsson från Blästorp Borrby. Elin föddes den 9 juli 1882 och dog 9 mars 1957.Om Elins familj vet jag lite mer, tack vare uppgifter jag fått av hennes syster Hilma Olsson.  
Ernst och Elin fick nio barn tillsammans. Eva (Ingeborg) född 15 sept 1905, dog 25 sept. 1990, Folke (Edner) född 19 oktober 1906, Nancy ( Elisabeth) född 29 nov 1908, (Nils) Birger född 2 februari 1910. Därefter födde farmor 4 maj 1912 Trillingarna Gustaf (Adolf), ( Johan) Samuel och (Ernst) Egon.
11 november 1913 föddes (Fritz) Georg och sist i raden kom Bernt Rune född 9 dec 1916.  ( Tilltalsnamnen har jag lagt utan parentes, inom parentes tillnamn.) Uppgifterna har jag fått från en doplista över barnen där det också finns angivet vilka faddrar varje barn hade och vilken kyrkoherde som förrättat dopen. Farmor och farfars vigseldatum står också angivet, dock med ett ?. 26 dec 1904 ska vara deras bröllopsdag.  
Jag tycker att det är riktigt roligt att Du Fredrick intresserar Dig för släkten.  
Ingen av pappas syskon är i livet idag, men jag har en del kontakt med deras barn, mina kusiner.
Eva gifte sig med Carl Jarby i Malmö och fick sonen Rune, Folkes fru hette Klara, deras son Klas Edner, Nancy gifte sig i Danmark med en polis som hette Hellbaek (osäker på stavningen) de fick en son Rune Stefan och dottern Greta. Birger dog som ung p.g. av han hade hjärtfel, Gustaf gifte sig med Margit och de fick sönerna Jan och Rolf och dottern Titti, Egon gifte sig med Ingrid, fick döttrarna Rose-Marie, Carina och Kicki, samt sonen Kjell som dog tidigt, Samuel, Sam kallad, gifte sig med Astrid och fick döttrarna Lillemor och Pia, Lillemor avliden, Georg gifte sig med Gurly, inga barn och Berndt gifte sig med Lilly och fick mig och mina syskon; Anitha, Gudrun, Margaretha (dog som 6 -åring), Berndt-Åke, Boo-Rune och Harrieth.
Ernst och Elin Zandelin ligger begravda på Borrby kyrkogård (i området högst uppe vid gravkapellet, t.h. om själva kapellet). Det finns en sten rest över deras minne med namn och datum på.
Med stort intresse gräver jag vidare.
Ernst och Elins barnbarn Anitha

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna