ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Zebulon  (läst 1512 gånger)

1999-04-22, 18:59
läst 1512 gånger

Utloggad Marianne Fröding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 20:59
    • Visa profil
Min mfmf Anders Månsson född i Näbbol Klässbol Stavnäs Värmland, står i kyrkböckerna som Cognomine Sibalon, och alltid är det noterat i Anm. Zibalon.( Jag har aldrig stött på att någons smeknamn eller annat varit antecknat på det viset) han var gift med Lena och de hade tre barn.Han var skriven som lösdrivare men bara en tid. men hans pappa är okänd, bara mammans namn finns, i kyrkböckerna i Stavnäs finns endast en Måns antecknad, och det är oklart om det är hans pappa, men kan det vara så att han var av resandeläkt?Sibalon verkar så malplacerat annars.För vad kan det betyda annars???
Han var känd för att vara stor och stark, finns omnämnd i några böcker från Glava.

1999-04-23, 10:18
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Marianne,
Att Anders Månsson var skriven som lösdrivare en tid indikerar inte att han var av resandesläkt. Själv har jag både lösdrivare och utan försvar bland mina anor utan att de tillhör någon resandefamilj. (Inte ens att företennaren Kalle Wilsson Schenberg ofta bodde över hemma hos min farfar i Vireda socken, på sina sommarvandringar, har visat sig indikera någon släktskap med denne intressante man).
Om man får vara med i avdelningen för gissningar så skulle jag, rent intuitivt, mera luta åt en försvenskning av ett franskspråkigt namn - varför inte från en annan mytomspunnen grupp - vallonerna? Har Du kollat om det finns något sådant namn som kan förvanskas till Sibalon?
Vänligen,
Olle Elm

2000-12-18, 22:23
Svar #2

Ingrid Bergström

Zebulon som efternamn finns idag med i Anbytarforum under judar.

2000-12-19, 14:02
Svar #3

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Det bör väl understrykas att ordet Cognomine betyder 'tillnamn', och syftar på det vi numera kallar för 'efternamn'.

2000-12-20, 09:54
Svar #4

Utloggad Marianne Fröding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 20:59
    • Visa profil
Hej Jojje!
I mitt sökande efter fadern till denne Zibalon har jag även sökt någon med detta efternamn, men det finns inget jag tycker stämmer i området. Så det har inte löst gåtan med denne märklige man,(se min artikel i ShF) Fast alla tips mottages med stor tacksamhet!! Han står ju som Anders Månsson i böckerna, men i kolumnen för anteckningar står detta Cognomine Zibalon.Fast jag måste medge att det vore spännande om han hade ett ovanligt förflutet, som son till en turkisk prins eller något sådant!!Eller någon kringvandrande zigenare eller så.
God Jul!!
Marianne

2003-08-29, 21:43
Svar #5

Stefan Sörensson

Undrar om någon känner till denna släkt, ursprungligen från Torneå? Ulrika Sofia Zaebulon, född 1753 i Torneå, jungfru hos assessor von Numers på Lundsholm, Ölme socken, Värmland. Hon avled där 1800-12-15.  
 
Mvh,
 
Stefan Sörensson

2003-08-29, 21:49
Svar #6

Stefan Sörensson

Jag har funnit en Ulrika Sofia Zebulon (Zaebulon) på Lundsholm, Ölme socken, Värmland, som jungfru hos assessor von Numers. Ulrika var född 1753 i Torneå. Hon avled på Lundsholm 1800-12-15.  
 
Mvh, Stefan Sörensson

2003-08-30, 03:08
Svar #7

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Hej! Vill man läsa om släkten Zebulon finns den på Genos:
 
 
http://www.genealogia.fi/genos/43/43_12.htm
 
 
MVH / Constantinus Lindfors

2003-09-01, 21:12
Svar #8

Stefan Sörensson

Tack för uppgifterna!
 
Mvh,
 
Stefan Sörensson

2003-12-03, 09:32
Svar #9

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Ulrika Sofia Zebulon var född i Torneå 25/12 1753 (döpt 27/12). Hon var dotter till handlanden Kristoffer Zebulon och hans hustru Anna Margareta Grape.
 
Hennes mor var alltså av den kända tornedalska släkten Grape, och hennes far tillhörde den döpta judiska släkten Zebulon.
 
Se Genos 43 (1972) s. 12-18
 
http://www.genealogia.fi/genos/43/43_12.htm
 
Mycket märkligt att en medlem av Torneåsläkten Zebulon uppenbarligen bodde i Värmland, och att tydligen ytterligare en person i samma trakt bar detta namn.
 
MVH
 
Erik Kuoksu

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna