ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Zilliacus  (läst 597 gånger)

2001-01-14, 18:38
läst 597 gånger

AnnMarie Lindbergh

Finns det någon som kan berätta något om namnet Zilliacus,jag tror att det har någon finsk anknytning.Tack på förhand.

2001-01-15, 19:33
Svar #1

Kirsti Ervola

Hej AnnMarie!
 
släkten Zilliacus finns utrett t.ex. i böckerna:
Atle Wilskman: Släktbok I / Skrifter utgivna av Svenska litteratursällskapet i Finland 107 / 1912-16
och
P.Er.Gadd: Släktkalender I / Helsingfors 1949.
 
Med vänlig hälsning, KE

2001-06-25, 14:00
Svar #2

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
För en ganska lång tid sedan skrev någon om namnet i GENOS och framförde teorin att namnet skulle kunna härledas ur grekisk Kyriakos. Personligen är jag ganska skeptisk gentemot den här teorin. Utom Finland finns namnet också i Holland i formen Siljaks. För mig syns det att denna form är närmare den ursprugliga.
 
Mvh
 
hs

2001-10-27, 18:46
Svar #3

Roland Dahlquist

I Hammarbys fotbollstrupp finns det en spelare från Ljubjana i Slovenien som heter Ermin Siljak.
Jag har även hittat stavningen Ziljak på personer från forna Jugoslavien då företrädesvis Kroatien. Zilliacus verkar däremot vara vanligast i Finland och Sverige.

2004-10-09, 13:32
Svar #4

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Kan någon språkkunnig säga om Ziljak på kroatiska betyder '(person) från Zile'?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna