ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Öhlén  (läst 654 gånger)

2007-06-06, 11:40
läst 654 gånger

Rolf Öhlén

Soldatnamn? Ärade släktforskningsfränder! Sedan barnsben har jag fått höra att Öhlén skulle vara ett namn som min farfars farfar Per Persson född 1826 i Örbäck, Långsele, Västernorrlands län, fick när han gjorde värnplikten. Nu visade sig att på den här tiden var det indelningssystemet som gällde - med beväringssystemet som komplement och si, i namnrullan på beväringsmanskapet uti Ångermanlands södra fögderi år 1847 hittar jag min anfader Per Persson men ingen anteckning om att han skulle fått namnet Öhlén. Däremot använder han det ett kort tag strax efter han gjort sin beväring men återtar Persson fram till dess att han flyttat till Å, Sidensjö, Västernorrlands län och därefter stadgar Öhlén sig som familjenamn. Även om jag inte funnit något belägg för det, kan det tänkas att han fick eller tog sig namnet Öhlén för att befälen skulle kunna skilja på honom och en annan Per Persson och, utan att ha något som helst på fötterna, hembyn fick ge namnet Öhlén. Nu är min undran om det finns någon annan Öhlén släkt här på forumet aom har någon historia om hur och när deras familjenamn har uppkommit?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna