ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Österlöf  (läst 1433 gånger)

2002-03-22, 22:54
läst 1433 gånger

Robert Eckeryd

Var kan man träffa på det ovanliga släktnamnet Österlöf? De enda träffar jag får på disbyt är i Malmöhus län. Mer konkret letar jag efter föräldrarna till Maria Helena Österlöf (f. 1790), gift till Umeå 1818, vilken som änka uttog betyg till Karlskrona men blev kvar i Umeå. Vet någon om namnet Österlöf förekommer i Blekinge eller överhuvudtaget var det funnits bärare av namnet?

2002-03-23, 00:18
Svar #1

Ingrid Clenman

Hej!
På t ex emigrantskivan finns ca 18 Österlöf. Alla utom en kom från Stockholms län, en från Norrköping. I Skåne finns en socken Österslöv, som kan vara anledningen till namnet där, men det finns säkert andra ursprung.
Ingrid

2002-03-23, 19:02
Svar #2

Robert Eckeryd

Tack Ingrid! Stockholms län stämmer bra överens med vart eventuella släktingar till M.H. Österlöf befunnit sig, så det spåret ska nu definitivt kontrolleras närmare.

2002-03-24, 17:49
Svar #3

Utloggad Hans Kagebeck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2008-01-15, 22:48
    • Visa profil
Hej Robert!
Här kommer några uppgifter om en släkt Österlöf.
Min hustrus fm ff f hette Anders Svensson Westerdahl född c:a 1740 i Sireköpinge s:n i Malmöhus län.  Han fick bl a en dotter, Magdalena Westerdahl, som föddes 1789-08-08 i Sireköpinge s:n. Hon gifte sig med Per Österlöf, född 1779-05-15 i Bosarp s:n i Malmöhus län. Han var bryggare och timmermästare i Landskrona, senare länsbyggmästare i Halmstad, Varberg och Norrköping. Av deras barn känner jag bara till två: dottern Eugenia Christina Österlöf född 1816-02-10 i Landskrona stadsförsamling (C:7) och sonen Bernhard Edvard Österlöf, födelsedata okända. Han deltog emellertid i det dansk-tyska kriget 1848 och skall då ha fått ett tackbrev från danska staten.  
Jag hoppas att det här är pusselbitar som du har användning av.  
Mvh
Hans

2004-01-17, 18:17
Svar #4

Utloggad Sven-Göran Hallonquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2012-02-15, 07:04
    • Visa profil
I Karlskrona Amiralitesförsamlings dopbok:
 
Ext.Coopverdikarl?  Jonas Österlöf och hans hustru Cecilia Constantia Kruse, 38 år, får dottern:
Maria Helen den 16/11 1788. Vittne: Gustava Eleonora Kruse
 
Paret verkar bara att ha bott där tillfälligtvis

2006-10-15, 14:23
Svar #5

Utloggad Anders Bockgård

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2019-07-28, 08:47
    • Visa profil
    • Familjen Bockgård
Jag har ett porträtt i olja utfört av en M Österlöf i slutet av 1800-talet. Är det någon klocka som ringer hos någon?
Anders Bockgård

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna