ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Östmark  (läst 1045 gånger)

2003-10-21, 09:40
läst 1045 gånger

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Jag letar efter släkten Östmark.
Min Brita Ulrika Östmark var gift med kronoöverjägaren Per Fisk i hans andra äktenskap.
Per Fisk var född 1748 i Vallmyren, Bärbo, Södermanland. Enligt Villåttingre häradsrätt står Brita Ulrika Östmark senare som änka efter Fisk. Någon som vet om denna släkt kommer från just Östmark?
 
Mvh Lotta Karlsson

2003-10-24, 23:10
Svar #1

Utloggad Lillemor Olsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2013-09-11, 18:54
    • Visa profil
Hej
Jag har Östmarck/Östmark i mina anor.
De kom ursprungligen från Österby Bruk i norra Uppland. Dera far var mjölnare Hans Andersson. Många av barnen bytte namn. En blev präst i Films församling. Några flyttade till Uppsala där de blev framgångsrika skomakarmästare och läderhandlare.
Två av familjerna har varsin Ulrika och en Brita. De är födda 1730 - 1740.  
Det kan mycket väl finnas någon Brita Ulrika i yngre generationer som jag inte hunnit titta på ännu.

2003-10-25, 21:13
Svar #2

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Hej Lillemor!
Det var intressant, årtalen skulle ju kunna stämma. Har du några uppgifter på vilka Brita och Ulrika gifte sig med?
 
Mvh Lotta Karlsson

2015-09-10, 09:29
Svar #3

Utloggad Ellen Gothefors

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 09:48
    • Visa profil
Angående bröderna Östmark, som flyttade från Österbybruk till Uppsala i början av 1700-talet: Jag läste info-utbytet från 2003. Jag följer nu familjen Grönbeck i Uppsala. Hans G gifte sig 1750 med Catharina Kristina Östmark, född 1731(UDF Ca/3 b 110) dotter till skomakarmäster Petter Östmark och Sara Hagman. Jag vill nu gärna veta mer om Petter och hans bakgrund i Österbybruk. Tacksam för hjälp på vägen. Mvh Ellen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna