ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Buraholmslott  (läst 3315 gånger)

2007-01-04, 19:03
läst 3315 gånger

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Av Marc Hernelind  
 
Jag tror mer och mer att Skönsborg Slott,Där dom gamla hälsingekungarna bodde och därifrån styrde storhälsingland vilket även Medelpad hörde.
 
under Fales tid kunde kallas Buraholms slott  
Enligt Reinhold Olsson Kunde Fale han bodde där kalla det för (Buraholm)slott.  
 
enligt Urban fanns : Johan Bure själv behandlar i sin redogörelse Om Burasäten i Hellsingeland (här avser han det gamla Stor-Hälsingland, som också innefattade Medelpad, Ångermanland och Västerbotten) ortnamn i vilka han trodde namnet Bure ingick. Han räknar upp ett Buraholm i Arnäs socken och Buraholm - också kallat Burön - i Skellefteå, vilket enligt Bure skulle ha varit en halvö där lagmanstingen hade hållits i Västerbotten. . [X37, fol. 18v, 20v, Uppsala universitetsbibliotek]  
 
Jag menar att Urban missar en del platser tex. Bura Kloster i Skellefteå ,Bure i Selånger som Johan Bure tagit upp.
och vad vet vi vad man kalla slottet den tiden? Man kan ändrat till Skönsborg Slott igen av arkologer ect.  
 
En sak till som talar för Skönsborg Slott ,var att Fale eller Farteng var Storman i storhälsingland vilket även Medelpad hörde.
 
jag tror detta kan disskuteras ..

2007-01-06, 17:41
Svar #1

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Av Carl Szabad (Carl) - lördag den 14 okt 2006 kl. 08.12:  [Ändra]  
 
1535 bodde det 670 familjer i hela Medelpad, dvs totalt kanske 4.000 personer, och de lär inte ha varit fler under medeltiden, med tanke på det sporadiska källmaterial som finns kvar.  
 
Det slott som Ulf och Robert förespeglar torde krävt hundratusentals underlydande för att kunna finansieras och byggas upp. Och till vilken nytta då? ......  
 
 
Svar: Skön på 1200-1300 talet talar vi om Carl, du har själv  talat om Skönsborg Slott,Där dom gamla hälsingekungarna bodde, vilken beviserligen  också fanns och var fullt möjliga att bygga.  
det verkar som du blir allergisk och tappar öppenhen som du hade innan sa fort du hör ordet Bure. Mvh Marc

2008-11-10, 21:16
Svar #2

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com

2008-11-10, 21:18
Svar #3

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com

2008-11-10, 21:20
Svar #4

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com

2008-11-10, 21:23
Svar #5

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com

2008-11-10, 21:36
Svar #6

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej igen vänner! Nu har jag äntligen framkallat lite bilder som jag tagit på intressanta saker i Birsta, strax norr om Sundsvall. De första två bilderna ovan föreställer vad jag tror är en del av den gamla ruinresten som har lagts ut i tidigare diskusioner. Muren ligger idag i en slänt som bär upp en avsats...detta kan enligt mig vara en del av själva slottet: Byrisholm! Se och bedöm själva!
 
De andra två bilderna föreställer en stenvägg uppe i stadsdelen Sundsbruk. Det var där som byn Byrestad en gång låg. Vi har ju fått höra av Urban Sikeborg i ett av hans inlägg att det skulle finnas en bondgård däruppe som kallades grevegården på 1500-1600-talet. Vi vet även att det bodde en underlagman som hette: Farthegn Unge där i Byrestad i mitten på 1300-talet. Han var en rik frälseman som ganska så säkert bodde i en befäst stormannagård (lagmannagård?). Varför skulle inte denna gård ha kunnat legat däruppe på platån (se bilden)? Vad säger expertpanelen om detta?
 
Vänligen
 
Ulf Sawert

2008-11-11, 00:07
Svar #7

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com

2008-11-11, 00:09
Svar #8

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Tvärs över vägen från stenväggen (fogdesätet?) ligger denna murrest...vad är detta?
 
Ulf Sawert

2008-11-21, 01:59
Svar #9

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com

2008-11-21, 02:00
Svar #10

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com

2008-11-21, 02:03
Svar #11

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com

2008-11-21, 02:07
Svar #12

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej! Tänkte samla lite bilder ang. det eventuella slottet ute vid Birstabergets fot under denna rubrik.
 
Jag har nu gjort allt som står i min makt ang. denna sak...nu får andra krafter taga över! Jag har dragit mitt strå till stacken när det gäller Bure-forskningen.
 
Ulf Sawert

2008-11-21, 11:25
Svar #13

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Det låter bra att Du forskat klart nu Ulf.

2008-11-21, 23:10
Svar #14

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Jag håller med Kenneth B
Ulf S är nog varken den förste eller siste som har forskat klart.
Det har hörts många gånger tidigare.
Bilder kan vara bra om de tillför något nytt, men i den här serien
har inte fallet varit sådant. Plattstenar, stenfotar samt senast grevliga slott,
tillför inte forskningen ngt nytt.
Kreativ och även kritisk källforskning brukar i regel tillföra rön,
som för forskningen framåt.
Kluddiga och egenritade bilder är av noll och intet värde.
Tack Ulf för att du har slutat forska på Bureslott samt dess likartade företeelser.
Där behövs mer under galoscherna för att det ska täcka upp det som är oupptäckt.
 
Jan-Christer

2010-10-02, 10:19
Svar #15

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Här kommer en ny video som jag spelade in i morse. Den är från Birsta strax norr om Sundsvall och innehåller bilder på en mur som jag tror kan vara delar av slottet Byrisholm (1200-talet)! Muren ligger i en slänt nedanför där Motormännen idag håller till och strax öster om den går en stark vattenåder (pumpar upp vatten ur marken vid regn). Där tror jag att det låg ett stort torn (bostaden?) med en vattenbrunn i källaren! Tornsrundeln kan ses på bilder ovan, liksom (som jag tror) denna del av muren!
 
 
http://www.youtube.com/watch?v=JBrHLMZm4-I
 
Vänligen
 
Ulf
 
Ett svar som inte handlade om vare sig släktforskning eller Burearkeologi har tagits bort. / mvh Moderator Släkter

2010-10-02, 19:27
Svar #16

Sten Magnusson

I fallet Bureätten måste man ta arkeologin till hjälp då det ofta finns arkeologiska undersökningar som görs t.ex. vid byggande av nya vägar, järnvägar, industriområden m.m.
 
När dessa undersökningar gjorts analyseras de och sedan blir resultatet en rapport som ligger till grund för de beslut som sedan fattas i pågående ärenden.
 
Rapporterna brukar finnas på den institution som gjort undersökningen och när det gäller Bure torde det ofta röra sig om Västernorrlands Länsmuseum. F.n. är de ofta utlagda på Internet som nerladdningsbara PDF-filer.
 
Vi vet ju av erfarenhet att det även kan bli fel med det kyrkoboksmaterial som finns och givetvis torde felkällorna kunna bli större ju längre bakåt i tiden man kommer.
 
Därmed inte sagt att jag tar ställning i frågan angående ett eventuellt slott vid namn Byrisholm men har det funnits är det väl dessa rapporter man får studera innan något ställningstagande i frågan kan göras.
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-10-10, 20:35
Svar #17

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
 Sundsvallsbygdens databas är också av värde när man söker uppgifter på platser.  
 
Där hittade jag bl a två artiklar som handlar om Sköns kyrka:
 
 Kommentar till artikel i Härnösandspostens om Sköns gamla kyrka, artikel 1 av 2 (1848)
och
 Yngve J:son Reding: Våra kyrkor och kapell - Sköns gamla kyrka (1944)  
 
Om man sedan söker i Riksantikvariatsämbetets databas  Kulturbild, kan man se flera av de bilder som det hänvisas till i artikeln från 1944.
 
Så nog finns det rapporet och andra källor - även med digital åtkomst - om det s k Burelandet som kan vara betydelsfullt att ta del av för att få kunskap om området!
 
Mvh  
/Leif

2010-10-10, 21:53
Svar #18

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Tack Leif för ditt intresse och dina fina länkar!! Längst ned i artikeln från 1848...kan man läsa om en fornälskare som funnit rester efter en stenbyggnad och en skans på ett ANNAT ställe än Sköns gamla kyrka! Jag tror att man härmed menar det jag funnit och det ni kan se på bilderna ovan! Jag kan för allt i världen inte få det lilla försvarskastellet (Sköns gamla ombyggda kyrka) till ett slott! Försök att klämma in en furste - med sin stora familj och sina livvakter - i denna lilla byggnad! Nej, det är enligt mig uppenbart att slottet låg någon annanstans...och hade HELT andra dimensioner.
 
Vänligen
 
Ulf

2010-10-10, 22:31
Svar #19

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Var finns källan till att det funnits något slott som hetat Byrisholm ?
 
Det är ju ganska centralt om man letar efter ett slott!

2010-10-11, 01:59
Svar #20

Utloggad Jan Flyrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2021-04-05, 16:46
    • Visa profil
Vad heter den Fursten?? Och hur vet du hur stor familj och hur stor livvakten han hade?? Att dra sina slutsatser helt utan bevis eller mer på fötterna är för amatörmässigt. Den typen av forskning hör inte hemma här. Dina stenmurar och grushögar är säkert inget nytt för Arkelogerna i den trakten. Hade de varit intressanta hade de utforskats för länge sedan.

2010-10-11, 12:11
Svar #21

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Det där...Jan Flyrin...är en mycket farlig inställnning...att man tror att såkallade experter inte kan missa viktiga saker!! Det vore mycket mera fruktbart om du kunde försöka förklara bilderna ovan istället för att hela tiden utgå ifrån att det rör sig om ovidkommande upptäckter! Vi vet att en mäktig frälsesläkt...den såkallde Farthegn-släkten huserat där i området på 1300-talet, de styrde också hela Norrland då en av dem var Underlagman (Farthegn Unge). Vidare  tror man att de gamla Hälsingehövdingarna (1000-talet) kan ha residerat där i området. Naturligtvis hade man därför någon sorts fästning där...frågan är dock bara VAR och hur stor? När man ser bilder på det lilla försvarskastellet (gamla Sköns kyrka) kan iallefal jag omöjligt tänka mig att man varken skulle kunna klämma in Hälsingehövdingar, Fale Burar eller mäktiga Underlagmän där! Föreställ er...slavar, kokerskor, tvätterskor, pigor, livvakter (hird) + den stora huvudfamiljen med sina gästrum för viktiga gäster, i denna lilla byggnad...nej det går bara inte! Här var det frågan om helt andra lokaliteter...vanligt sunt förnuft säger mig det.  
 
Känns bra att jag fått dokumentera detta material här på rötter innan de försvinner för alltid...det dröjer nog inte länge förrän denna mur är raserad och borta då det är ett expansivt område där i Birsta...likaså är det ju i Nolby där nya E4:an ska gå.
 
Vänligen
 
Ulf

2010-10-11, 12:36
Svar #22

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Och en annan sak...glöm inte de två stora silverskatter som hittats i området (Birsta/Sundsbruk)! Här bodde det onekligen rikt och mäktigt folk...med ekonomiska resurser att bygga byggnader av olika slag...glöm inte det! Inga vanliga torpare hade några silverskatter gömda!
 
Ulf

2010-10-11, 13:11
Svar #23

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
En annan sanolikhet är eller kan wara, att F. B. residerat uti Bursta, nu Birsta, på ungefär lika här med kyrkan och norr om en större dal belägen by, hwarest en nu mera afliden fornälskare trott sig finna lemningar efter en stenbyggnad; äfwensom det uppgifwits, att i närheten eller åtminstone icke långt derifrån skola finnas märken efter skans  
 
Citatet är från Leif Nygårds länk ovan (artikel 1 av 2, 1848). Vad som sägs här är: att i närheten av Sköns gamla kyrka, norr om en större dal, skall finnas lämningar efter en stenbyggnad och en skans!!! Detta stämmer ju på pricken in med bilderna ovan...eller hur!! Stenbyggnaden = muren och tornsrundeln...och skansen = den mindre rundeln alldeles nordöst om den större rundeln...det som jag tror kan ha varit själva ingången till slottet.
 
Ulf

2010-10-11, 13:51
Svar #24

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Uppe i tornet på den nuvarande kyrkan finns en plåtbeslagen dörr, som härstammar från den gamla. Märkena i plåten härstammar nog från en kyrktjuvs spett och ej som Hülphers uppger ”efter pilars våldsamhet”. Han anmärker i samband därmed: ”I vår tid kunna icke muskötkulor göra sådana verkningar. Detta bevisar forna folkets styrka och deras krigsvapens värde”.  
 
Citatet äf från Leif Nygårds länk ovan (Sköns gamla kyrka, 1944). Här talas det om en gammal plåtslagen dörr som hängt på den gamla medeltidskyrkan i Skön. Denna dörr som några historiker tror kan ha härstammat i sin tur från det gamla slottet! Jag kan alltså räkna till tre saker som KAN härstamma från 1200-talet och som finns kvar än idag: 1. Slottsdörren...hängde den på skansen (slottsingången?) eller på ingången till Furstens bostad i tornsrundeln? 2. Fale Bures griftessten. 3. Den gamla dopfunten (1100-talet?).
 
Ulf

2010-10-11, 14:05
Svar #25

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
...hwarest en nu mera afliden fornälskare trott sig finna lemningar efter en stenbyggnad...
 
Citat ur Ulfs inlägg ovan kl. 13.11, vilket i sin tur är ett citat ur en tidningsnotis från 1848.
 
Det som står här är alltså att en avliden (som alltså inte ens då kunde bekräfta skribentens uppgift) fornälskare (vilket inte betyder att han var någon som helst expert) trott (alltså inte vetat) sig ha funnit lämningar av en stenbyggnad (som varken behövde vara ett slott eller hundratals år gammal).
 
Denne okände skribents tidningsnotis har alltså inte större bevisvärde än om någon om ytterligare 162 år hänvisar till inlägg i Anbytarforum år 2010, där en fornälskare trott sig finna lämningar efter en stenbyggnad...  
 
(Meddelandet ändrat av jts 2010-10-11 16:17)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2010-10-11, 22:50
Svar #26

Utloggad Jan Flyrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2021-04-05, 16:46
    • Visa profil
Jag misstror inte att den bygden varit både tidig och framstående i Norrland. Det är ju välkänt.  
Just därför har olika experter tittat extra noga på den.  
Undrar du inte varför dina otroliga upptäckter inte uppmärksamats? Jo, för Arkeologerna har för länge sedan gått igenom dem och insett vad det är.
Jag förstår att din högsta önskan är att hitta nått och bli berömd.. lycka till! Men försök då ta hjälp av de som har kunskap och håll inte på med dina fantasislott i all oändlighet.

2010-10-12, 15:08
Svar #27

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Jan Flyrin: Och hur kan Jan Flyrin vara så säker på att experter inte kan ha tittat på dessa ruinrester och misstänkt att det kan ha varit ett forntida slott men man har inte VÅGAT gå ut med teorin? Av rädsla för att bli utskrattad av kollegor...om man har fel. Jag däremot har ingen karriär att förlora...så jag vågar! Men ärligt talat Jan...eftersom du tydligen inte kan förklara varifrån ruinresterna ovan kommer ifrån, borde du då inte visa lite mera ödmjukhet i frågan TILLS någon säker förklaring kommer fram?
 
Ulf

2010-10-12, 19:05
Svar #28

Utloggad Jan Flyrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2021-04-05, 16:46
    • Visa profil
Jaha ,du har pratat med experter som är rädda för att bli utskrattade för att det tror de hittat ett slott?? Och varför skulle nån skratta ut dem om det nu finns så fantastiska lämningar som du anser?? Vad i den TEORIN är särskilt konstig?
 
På dina bilder syns några uppmurade rester av murar och och andra stenformationer. Det finns väl många saker de skulle kunna vara efter. Försvarsvallar, skyttevärn, stora Gårdsruiner,etc.
 
Hur många olika platser har du funnit efter Fursten? Den andra platsen längre söderut vid Nolby som du var så säker på är ju du alldeles tyst om nu. Där dina Burar skulle tagit Tull fastän landsvägen inte ens gått där utan Sjövägen.
 
Ditt sätt att bara ta till dej saker som passar in bland dina teorier och blunda för annat är inget annat än enerverande. Du har hållt på med detta i flera år nu.  
Frågar du dej aldrig varför du aldrig har nån framgång??.
 
Än en gång, om du vill ha framgång:  
FORSKA dej fram, inte Gissa som du nu  gör hela tiden!
 
Det finns mängder av vägar att gå: Arkeologer,Historiker, Hembygdskännare,Lokalbefolknig, etc.  
 
Börja där INNAN du påtvingar andra dina självsäkra fantasier.
 
Jan Flyrin

2013-12-29, 19:28
Svar #29

Utloggad Moderator Västergötland

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 760
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Några inlägg som inte tillförde diskussionen något av värde är borttagna.
 
Vänliga hälsningar,
Viktoria Jonasson
Anbytarvärd / moderator Västergötland

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna