ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bureföreningens upplösning  (läst 1204 gånger)

2006-01-25, 09:33
läst 1204 gånger

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Jag frågar eftersom det har varit folk och frågat på landsarkivet i Härnösand efter föreningen.
 
När jag talat med några personer så får jag intrycket att föreningen håller sakta men säkert somna in. Därför vore det bra och veta vad som detta är sant eller inte?
 
Mvh.
Björn

2006-02-14, 23:59
Svar #1

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Björn! Eftersom jag är styrelseledamot i Bure-släktförening så dristar jag mig till att svara på din fråga. Nej Björn...föreningen är INTE stadd i upplösning...vi skall ha ett styrelsemöte nu i vår då vi skall dela upp de olika uppgifterna inom styrelsen. Det är inte så lätt att träffas då de olika ledamöterna är spridda över hela Sverige och ordföranden bor i Norge! Föreningen står på en stabil grund med kompetenta och pålitliga människor i ledningen. Grunden för föreningen är vårt gemensamma intresse för denna fantastiska släkt: Bure-ätten. Jag vill vädja till medlemmar och intresserade att ha tålamod tills allt sätter sig och vi kan börja röra oss framåt. Vi skall taga fram en hemsida så småningom men det kan taga några månader till, först måste styrelsen träffas. Intresserade kan taga kontakt med mig om de vill!
 
Enade vi stå, söndrade vi falla!
 
Vänligen: Ulf Sawert. Säbrågrenen.

2008-09-07, 20:52
Svar #2

Utloggad ingegärd enander malmros

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2008-09-19, 22:53
    • Visa profil
Det låter intressant! Jag bor på Gotland med många rötter i Bureätten. Det är svårt att veta var gränsen går mellan fakta och sägner och det finns så mycket som fascinerar!. Givetvis kan man aldrig få veta allt så långt tillbaka i tiden, men det är viktigt att det som görs blir seriöst och att man själv vet var gränsen går då man talar om sitt ursprung. Jag ser framemot ert arbete!

2008-09-08, 00:57
Svar #3

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Ingegärd! Vad roligt att du härstammar från Bure-ätten...det finns mycket intressant att forska i när det gäller denna norrländska ätt! När det gäller Bure-föreningen så har den tyvärr avsomnat...problemen med att styrelseledamöterna var så utspridd över hela Sverige blev för stora.  
 
Kanske att den väcks till liv igen i framtiden...vi får se.
 
Själv är jag så förvåndad över att man inte hört ett ord av de såkallade sägnerna om Fale Bure och hans släkts bravader i Sundsvallsområdet under min uppväxttid i Njurunda. Inte ord fick man veta i skolan eller i medierna om detta. Känns som om en stor del av norrlands historia därmed huggits av.
 
Föreningens uppgift var tänkt att lyfta fram denna släkt - både den moderna Bure-ätten men även de medeltida sägnerna ang. släkten. Otroligt intressanta fynd har nu kommit fram därute i Birsta som verkligen behöver undersökas närmare!
 
Själv har jag gjort vad jag kan för att föra saken framåt...jag kommer dock inte längre nu utan verklig expertis måste taga över.
 
Vänligen
 
Ulf Sawert. Säbrågrenen

2010-01-20, 06:47
Svar #4

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna