ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-27  (läst 2277 gånger)

2007-07-26, 23:53
läst 2277 gånger

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Ulf,
 
Tror du jag driver med dig? Jag menar verkligen allvar. Det här är ett konstruktivt och seriöst förslag som jag ber dig begrunda, noga.  
 
Du skulle få ohejdat utlopp för din kreativitet. Det är själva visten med att vara roman- eller, som i ditt fall, pjäsförfattare; att som herre på täppan (läs: Birstaberget) skapa en historia byggd på ömsom fakta, ömsom fiktion. Med goda utsikter att bli hyllad för en fantastisk berättelse och låta ev. negativ kritik rinna av som vattnet på en gås.
 
Jodå, jag kan tänka mig att ikläda mig abottens roll. Inga problem! Jag kommer f ö att börja i en amatörteatergrupp i höst, så jag är väl förberedd. Fale hin Unge är som skräddarsydd för dig, Ulf!  
 
Leif (kulturarbetare)

2007-07-27, 00:09
Svar #1

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Tack Karin, det var fint! Ser du nu Bo Svensson...här ser du ännu ett exempel på en koppling mellan folk från Umeå (bördig från Bureå på moderns sida) och namnkunniga släkter från södra Sverige i BÖRJAN på 1500-talet! Hon gifte sig ju med fogden Lars Olofsson Björnram i början på 1500-talet. Det fanns således kändisar härstammande från Bureå långt före de tre ärkebiskoparna slutet på 1500-talet!
 
Såvitt jag förstått Marc Hernelind i hans teorier...så skall de som heter Grubb härstamma från den danska högfrälsesläkten Grubbe!? Den danske medlem av släkten som stannade kvar i Sverige skall ha låtit e:et försvinna i sitt namn för att markera sin linje av denna släkt? Av detta får man väl förmoda att stadsdelen Grubb också en gång hetat: Grubbe!? Jag är tyvärr för dåligt insatt i denna sak varför jag ber Marc gå in här - om han har tid och lust - och fylla på med lite mer inf. om detta. Jag för min del tycker att det verkar var helt logiskt att rika frälsemän spekulerade i mark även i Umeåområdet - som man ju bevisligen gjorde i hela övre norrland!!
 
Vänligen
 
Ulf

2007-07-27, 00:21
Svar #2

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Leif...skulle jag...spela Fale...hin Unge...benen viker sig på mig. Det blir nog till att simma på då...om jag skall se ut som en vältränad riddare. Jag ställer upp på ett villkor...att Björn Thunberg blir min page (sköldbärare)...
 
Teatern går vidare...
 
Ulf

2007-07-27, 00:38
Svar #3

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Leif igen...men Leif...varför inte göra en riktig film istället? Om du fixar finansieringen så fixar jag ett manus!
 
Ulf

2007-07-27, 02:29
Svar #4

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
En annan sak som jag tänkt mycket på...om nu denne Fale hin Unge verkligen funnits...VEM var hans fru? Nämner Jonnes Bureus något om detta? Eller Ingeborg som var gift med frälsemannen Farthegn Unge, vem var hon? Kom hon också från en frälsesläkt...från södra Sverige? Eller Nils Farthegnsson, vem var han gift med, eller hans far som måst ha hetat Farthegn - någon som vet något om detta? Varför näms det bara män på runstenarna?
 
Jag kan heller inte få detta med Fale Bures Ring ur huvudet...det fanns ju ett skådespel som hette så i Ångermanland på 1800-talet, varför hette skådespelet: Fale Bures Ring? Har det funnits en dyrbar ring i förvar någonstans som man trott härstammat från Fale...? Kommer ni ihåg om ringen jag nämt om tidigare som upphittats i närheten av Olof Bures gods ute på Värmdö: Boo herrgård? Denna ring skall ha haft en böjd arm som sigill...TÄNK om denna ring en gång har tillhört Fale hin Unge...och att han fick den som gåva av kung Erik Knutsson då han adlades? (En ring symboliserade: trohet).
 
Teatern fortsätter...
 
Ulf

2007-07-27, 06:18
Svar #5

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Bo Svensson: Jag har nu funderat igenom vad du sagt om att Västerbotten skulle ha saknat bevisbara kontakter med södra Sverige under medeltiden. Låt mig citera några stycken ur boken: Jarlens sekel skriven av historieprofessor Dick Harrison, utg. år 2002, sid 548 längst ned: Det land som tog vid norr om Ödmården kallades Hälsingland. Med denna term syftade medeltidsmänniskorna i regel på hela Hälsinglands underlagmansdöme, det vidsträckta västliga område i vilket Hälsingelagen kom att gälla på 1300-talet. Med modern terminologi innebar detta nuvarande Hälsingland, Medelpad, Ångermanland samt de områden i det gamla Västerbotten som hade fast bebyggelse. Dessutom gällde Hälsingelagen på andra sidan Bottenhavet, som i 1323 års svensk-ryska fredstraktat benämdes Hälsingehavet (helsingh haff). Jämtland och Härjedalen ingick emellertid inte i det medeltida Stor-Hälsingland. Slut på citat.
 
Här talas det om att Västerbotten ingick i det gamla Hälsingland och att Hälsingelagen sträckte sig över andra sidan av Bottenhavet! Vidare står det om Hälsinglands underlagmansdöme. Vi vet även att Farthegn Unge från Skön var underlagman i mitten på 1300-talet (står skrivet i ett brev inlagt i ett inlägg ovan) och bör då haft mycket att säga till om i Hälsinglands underlagmansdöme! Vad är din kommentar till dessa fakta Bo?
 
Vidare citerar jag ur samma bok på sidan 558, nedre delen: De äldsta goda belägg för svenskarnas nävaro i övre Norrland härrör från 1314 års kyrkliga uppbördslängder, i vilken Umeå och Bygdeå näms som de nordligaste socknarna i Ångermanlands prosteri; i en liknande uppbördslängd från 1316 anges Umeå som nordligast. Vid samma tid får vi veta att Uppsala domkyrka ägde ett laxfiske i Umeälven, och bilden av riksintegration fullbordas av att Hälsingelagens ledungsbestämmelser även omfattar Umeå och Bygdeå. Slut på citat. Vad är din kommentar Bo?
 
Ser du att det står: ...bilden av riksintegration fullbordas... Bo? Detta handlar om början av 1300-talet och bygderna Umeå och Bygdeå näms här - kommentar Bo Svensson?
 
Låt mig också få citera några rader ur boken: Kyrkan och bygden, utgiven av Sköns Församling år 2000, sid 37 (stycket är skrivet av Nils Blomkvist): Samma gigantiska landkoncession omtalas av drotsen Knut Jonsson i en skrivelse den 5 september 1328, som en plan att Hälsinglands yttersta del mot norr, som sträcker sig till Ule älv och sjön Ule träsk, bör bebos och framförallt odlas utan hinder eller störning från någon, så som vår herre konungen härom i brev har beslutat, vilket äger beständig rättskraft och obrottsligt måste följas.
 
Vidare efter ett nytt stycke...Ärkebiskop Olof ådagalade ett stort intresse för norrlandsdelen av sitt stift. Han skötte helt eller delvis den kungliga uppbörden härifrån, skaffade sig många egendomar här uppe, merendels i anslutning till laxfisken. En svit brev visar dessutom att han blev ägare till Kåddis gård i Umeå. Slut på citat.
 
Här talar vi om början på 1300-talet Bo och det talas i första stycket om att Hälsingland sträckte sig ända till Ule älv - man nämner inte ens Västerbotten och Norrbotten! I andra stycket ser vi: att ärkebiskop Olof äger många gårdar uppe i norrland bl. a. Kåddis gård i Umeå - också detta var i början av 1300-talet.  
 
Vad menar du egentligen med dina påståenden Bo om att Västerbotten skulle ha stått utanför stormannakollonisering och inte ha varit under något större inflytande av södra Sverige föränn in på 1500-talet?  
 
Vänligen
 
Ulf

2007-07-27, 08:34
Svar #6

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Marc Hernelind: Här kommer en ny teori från mig! Vad säger du om detta...Nils Farthegnsson (från Skön) var son till Fale som var bror med Olof Hersesson!? Jag menar den Fale som bebyggde Falmark i Bureå! Nils far BÖR ju ha hetat Farthegn (Fale) och som jag kan se så skulle detta kunna stämma in tidsmässigt...vad säger du om detta? Man kan ju också tänka sig att hans son sedan var Farthegn Unge (som en del redan föreslagit) men att denna linje sedan dog ut, iallefall på svärdslinjen?
 
Sedan håller jag med Per-Åke Borssen, då han undrar varför inte Johannes Bureus nämner något om Farthegn släkten! Kan det ha varit så här: Bureus kände till Farthegn släkten men ville inte ta upp dem för att inte alla då skulle förväxla dem med de äldre Fale hin gamle och Fale hin unge? Det kanske var nog komplicerat som det var och han förutsåg problemen?  
 
Vänligen
 
Ulf

2007-07-27, 09:10
Svar #7

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Marc: Nej, här blev det helt fel...ber om ursäkt för det ovan nämnda inlägget...har tittat i boken jag köpte av dig och det som står där verkar passa mycket bättre! Där står att: Farthegn Unges son hette: Herse Falesson och att han sedan slog sig ned i Bureå, han fick sedan sonen Olof Hersesson (Bureå) - som ju sedan blev stamfader till en mängd släktgrenar. OBS! Jag citerar ur Marc Hernelinds bok: Buresläkten, utg. år 2005. Jag kan inte själv gå i god för sanningshalten i denna bok men tycker att mycket verkar stämma bra!
 
Sov gott!
 
Ulf

2007-07-27, 11:03
Svar #8

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Aldrig i livet att jag skulle nedlåta mig att medverka i en pjäs där Ulf Sawert medverkar.
 
Hörde förresten att man skall bygga ett leksakslott vid IKEA. Kanske Ulf skall ta anställning inte som Fale Bure inte som kung men som narr. Så kanske Kamprad betalar en tillräckligt bra lön för att finansiera utgrävningen.
 
Björn

2007-07-27, 11:28
Svar #9

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Jag förstår det är frestande Björn, men det är inte passande i det här forumet tycker jag, mvh Marc.
ps. du är inte ensam med opassande inlägg.

2007-07-27, 12:09
Svar #10

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Svar till Ulf Johan Bure Citera Herr Peder i Skön om Fale Hin Gamle - Herse Falesson -Fale hin unge -  hjälten till Erik knutssons rädning dvs 1200talet ----  sen kommer Herse Falesson f.1350 talet i Bureå som alla Härstammar i från.  
Problemet som Urban och många andra tagit fram är luckan på över 150 år.  
 
Bygden ,Ahnlund,Lindgren mfl har utgått... från Gamle Ololf Olof Hersesson f.1380talet är sista belagda person och hans far torde vara  Herse Falesson f.1350 talet som Hövitsman nedslog sig tillsamans med sin familj Olof, Fale ,Matrs ,Herse alla fick mark domslog sig ned på tex.Falemark där Fales efterkommande bebodde.
 
nu är det vissa problem med denna teori Herse fanns 5 stycken på den tiden belagda alla i ångermanland en av dom var Herse Falesson så man har utgått från JB när man tagit honom Hövitsmannen som enligt JB blev inbjuden på bröllop och mördad och begraven 1387 vid Lövångers Kyrka enligt de uppgifter han fått av de interjuvade personerna.  
 
från Herse Falesson -har man gått till -Fardjäken (Fale) unge han var lagman i skön nämnd framtill 1363 i pergamentsbrev -far har man antagit Nils Djäken (Falesson) nämnd i ett pergaments brev som Fogde och Lagman skön nämnd  
1352 tillsammans med Fale unge - far Färteng d.ä från Näshem Landsdommare i Medelpad och Storman rik ägde flera Fiskediplom bland annat indal som han skänkte till ärkebiskopen 1324,nämnd tillsammans med nils i brev 1327.  
 
det här är inte mitt hopkok utan Bygden mfl teori på de 150 ärens luka  
 
sen knyter vissa ihop det med ihop det med Herse från selånger.- fale hin unge -Herese falesson - Fale hin gamle --- JB linje till Tord  
 
men då skall man veta att JB själv trodde inte på den linje han fick av Herr Peder dvs. Herse från selånger.- fale hin unge -Herese falesson - Fale hin gamle --- JB linje till Tord.  
hur kan jag säga det jo pga hans släktavla från 1601  ned tagen från Uppsala domkykas vägg.
han startar med Herse från Selånger som stamfar med en stenbok som vapen märke son Fale hin unge med vapenmärket som kännetecknas av Bure..  
 
har jag varit tydlig nog var jag sjäv står mvh Marc.

2007-07-27, 12:21
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen

2007-07-27, 12:47
Svar #12

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Hela den här tråden kryllar av olämpliga inlägg. Även ett flertal av mina. Därför tycker jag att någon borde ta sitt ansvar och sanera den.
 
Björn

2007-07-27, 13:05
Svar #13

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Smit inte undan nu, Ulf, och försök skämta bort mitt seriösa föslag!
 
Jag har kastat bollen till dig. Ta den och fundera en tid. Kasta inte omedelbart tillbaka bollen, som du alltid gör, med en rad frågor och påståenden!
 
För att någon öht skulle vilja sponsra teaterprojektet fordras, till att börja med, ett manus. Det är själva förutsättningen för såväl friluftsteater som film av dramatiseringen av Burarna vid Birstaberget.
 
Så skriv du manus först. Under tiden kan du skissa på plats, interiör, scener, roller m m. Rollbesättningen är f ö den minsta huvudvärken. När detta är klart - ordna ett möte via anslag i lokalpressen, där du presenterar din id?. Därefter kan vi börja jaga sponsorer. Hjälper dig gärna med detta.
 
Kom ihåg: det är din rubrik, det är din historia, det är ditt manus. Det är du som är konstnären och teaterchefen i en och samma person som måste ta initiativen. Och i det konstnärliga skapandet har du oinskränkt makt och är oåtkomlig för kritik. Det är konstnärens privilegium. Är det inte detta du vill uppnå?
 
Men byt forum! Ändra fokus! Jag säger detta till dig av hänsyn och i all välmening. För att du ska använda din talang och kreativitet på ett bättre sätt och slippa stånga din panna blodig här.
 
Leif

2007-07-27, 16:45
Svar #14

Utloggad Eva Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 970
  • Senast inloggad: 2021-07-06, 20:18
    • Visa profil
Denna chattråd är värre än den som en gång STÄNGDES av ansvariga. KP var faktiskt både stimulerande och utan personliga påhopp, förlöjliganden och strunt som påstås vara släktforskning av en viss Ulf S som inte ens lärt sig grunderna i släktforskning.
Snart ligger löjets skimmer över hela Anbytarforum.
Stäng av den mannen - han har inget här att göra.
 
VARFÖR får den här idiotin fortsätta?Varför ställer NI inom förbundet inte krav på honom och varför säger ni inte stopp.
 
En viss Rune fick bära hundhuvud och blev utsatt för både oförskämdheter hem till sig från ansvariga och blev även avstängd. MEN han lekte inte släktforskare - han VAR det. Och kunde sina källor.
Må han vila i frid.

2007-07-27, 17:10
Svar #15

Arne Johnsson Rämma

Ärade Anbytarvärd.
Jag beder eder,stäng ej Bureslott.
Jag läser varje inlägg med stort intresse,
och känner en mental tillfredställelse i att följa
Ulf Sawerts tankegångar.
Mvh. Arne

2007-07-27, 17:15
Svar #16

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Marc: Men Marc...vad tror du...missade Bureus detta med Nils Farthegnsson och Farthegn Unge? Eller VILLE han inte nämna om dem - av rädsla för att de skulle förväxlas med Fale hin Unge och Fale hin gamle (som ju också skett i modern tid av bl. a. Bygden mfl.)?
 
Vänligen
 
Ulf

2007-07-27, 17:21
Svar #17

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Eva Svensson: Har du haft en dålig dag i dag...
 
Till Björn Thunberg: Här erbjuder man dig världens toppenroll...och du bara skojar bort allt!
 
Till Leif: Tack för ditt intresse för min ringa person...jag skall tänka på saken! Ha det bra Leif - vi syns på estraden!
 
Till Anders Berg: Vet inte riktigt...men Björns roll verkar bli ledig nu...så...
 
Till Arne: Alltid lika roligt att höra från dig Arne! Tänk vad folk från västkusten är trevliga! Nu är blåbären mogna!
 
Vänligen
 
ULf

2007-07-27, 17:41
Svar #18

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Jo...om det finn någon här på AF som känner till vem som äger den upphittade ringen vid Olof Bures gods: Boo herrgård på Värmdö - den ring som har en böjd arm som sigill - skulle inte DU kunna ta kontakt med ägaren och fråga om hon/han inte skulle kunna tänka sig låna ut ringen till experter från riksantikvarieämbetet som skulle kunna ge sig på att försöka tidsbstämma den!?
 
Det kan ju knappast ha rört sig om Olof Bures egen ring (om han nu hade någon) då han knappast skulle gräva ned den i marken utan använda den. Man kan ju faktiskt tänka sig att han hade i sitt förvar en urgammal släktkklenod som han tyckte var så värdefull att han inte vågade ha den i huset utan måste gräva ned den i marken på något säkert ställe!? Kanske att denna ring var allmännt känd uppe i norrland förr i tiden och att man därför gjorde ett skådespel med anspelning på denna urgamla ring? Vad tror NI om detta?
 
Vänligen
 
Ulf

2007-07-27, 18:01
Svar #19

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
NU ÄR DET DAX
Stäng av snälla anbytarvärden.
Kanske Ulf behöver en kurs eller flera inom forskning och källkritik innan han kan komma tillbaka och visa sina nya kunskapers inhämtning.
Stäng av nu innan det blir en mer Såpa
samt att vi får betänka att fabuleringar inte är forskning, utan att det krävs käll- och egenkritik samt forskningskunskap för att driva fram resultat. Det ska inte vara en sak som drivs in absurdum.
Jan-Christer

2007-07-27, 18:15
Svar #20

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Marc: Jo, Marc...kan det inte vara så här: Johannes Bureus KORTADE ned sin stamtavla på stentavlan (hängde i Uppsala Domkyrka) på grund av brist på plats?
 
Vänligen
 
Ulf

2007-07-27, 18:18
Svar #21

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Jan-Christer Strahlert: Har du Och Eva Svensson snackat ihop er? Är jag utsatt för en kupp?
 
Ulf

2007-07-27, 18:27
Svar #22

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Jan Christer Strahlert och andra kritiker: Inser ni inte...att då jag gör mina utläggningar i redan kända ämne så FINNS redan alla källor utlagda i TIDIGARE inlägg, inser ni inte det? De går att kolla upp! Menar ni att man VARENDA gång man tar upp ett ämne skall ange varenda källa 100 gånger om!? Jag tror att de som klagar mest är personer som är MINST insatt i denna debatt!
 
Ulf

2007-07-27, 18:37
Svar #23

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Ulf
Du är INTE utsatt för ngn kupp.
Efter en mkt lång tid här på forumet så har jag insett att källkritisk forskning är den som gäller. Jag har så långt det har varit möjligt försökt vara detta när det har gällt både på det lokala och riksplanet när det har gällt mina studier. Vill du veta vad jag har skrivet i pappersform, finns dessa omnämna på Libris. Jag försöker alltid ha torrt under ngt som kallas galoscherna. Alltid är det inte så lätt, men med mina medforskres hjälp går det bättre ju längre tiden går.  
Lyssna mer än gärna på Leif Gson Nygårds råd, de är mkt värda att följa. Oftast går det inte att följa en sak in aburdum, då blir det bara helt fel. Lyssna gärna till de råd som du har fått, kanske även från mig; så kanske det blir lättare framledes, samt att du inte behöver fortsätta se slott som kanske inte finns där tanken säger annat.
Jan-Christer

2007-07-27, 18:44
Svar #24

Utloggad Nils-Olov Freij

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 332
  • Senast inloggad: 2016-03-11, 18:02
    • Visa profil
Ulf läs Ordningsregler för anbytarforum
Källhänvisningar!  
När du lämnar uppgifter på Anbytarforum ska du alltid ange varifrån du har fått dina uppgifter. Du ska med andra ord göra källhänvisningar. Detta är en mycket viktig princip i all historisk forskning, som gäller både när du skriver efterlysningar och när du besvarar dem. Det är inte svårt - men däremot oerhört viktigt! Så här kan källhänvisningar utformas:  
 
 
Enligt muntlig uppgift från min mormor var hennes far...  
I födelseboken står att hennes föräldrar hette...  
Erik Hammarlund uppger på sin webbplats (www...) att hon arbetade som...  
I Kåkinds härads dombok 12 mars 1723, mål nr 32, finns...
 
 
Komplettera gärna med volymbeteckning (t.ex. Karleby AI:13). Däremot bör du inte använda GID-nummer, mikrokortsnummer eller mikrofilmsnummer som källhänvisningar.  
mvh
Nils-Olov

2007-07-27, 18:48
Svar #25

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Ulf
Jag är insatt.
Källhänvisningar från dig saknas.
Du kan inte hänvisa till Dick Harrisson (som är en mkt trevlig person, samt att jag har mött honom en gång) som din enda källa. Han är sekundärkälla. Det är primärkällor som gäller inom forskningen. Sedan finns det hypoteser och dem bör man inte sprida offentligt om inte tesen gäller. Jag har själv en sådan om Nils Dackes härkomst i ett av mina häften, och den är nog ganska sannolik, men jag sprider inte den på nätet.
Jan-Christer

2007-07-27, 19:00
Svar #26

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Marc: Tycker det låtet väldigt intressant detta med Farthegn den äldre från Näshem, du skriver att han nämnes i två skriftliga källor, 1324 och 1327. Du skriver även att han var Landsdomare i Medelpad - kan du utveckla detta lite? Är det ställt utom allt tvivel att han var landsdomare?
 
Vänligen
 
Ulf

2007-07-27, 19:04
Svar #27

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Även om han är det. Så är det långt till att  
 
A. Bevisa kopplingen mellan honom och Anders Olofsson.
 
B. Sedan att din och även en av mina grenar bevisa att Laurentius Svenonis koppling till Buresläkten. Där hoppas jag på ett genombrott av Urban Sikeborg.
 
Björn

2007-07-27, 19:32
Svar #28

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Jan-Christer Strahlert: Men det finns två olika forskartyper, dels finns det arkivarie-typer som bara syssar med redan befintligt material, man är mycket noga med att följa alla föreskrifter och katalogiserar alla befintliga fakta systematiskt och enligt reglerna. Sedan finns det forskare som vill gå FRAMÅT hela tiden...man vill få fram nya fakta, man vill prova nya hypoteser, man är beredd att vidga sina ramar lite om det kan gynna framkomsten av nya intresanta uppgifter - vilken av dessa forskartyper är viktigast? Svar: BÅDA är lika viktig! Det behövs människor av båda slagen för att samhället skall fungera och gå framåt!
 
Man kan jämföra med näringslivet där det behövs BÅDE kreativa entreprenörer (startar nya företag hela iden) och välutbildade manager (förvaltar redan mogna företag). Förstår du vad jag försöker säga Jan?
 
Jag blir hela tiden jämförd med Urban Sikeborg och Kaj Jantzon här på AF, hur långt jag ligger under dessa herrar, hur mycket mer de vet än jag osv., med de har inte upptäckt några nya slott vad jag känner till? De har inte fått nys om några upphittade ringar i marken (med en böjd arm som sigill)? Osv. osv. Skall jag nu bli som dom...? Nej jag tror inte det...jag tror att jag kan fungera som ett KOMPLEMENT till vetenskapliga forskare.  
 
Om vi nu bara antager att vi nu verkligen har funnits Fale hin Unges stora slott ute i Birsta, skulle det då inte vara förlåtet att jag inte -in i minsta detalj - föjt alla regler som gäller här? Tänk om det var just DÄRFÖR jag hittade slottet...för att jag VÅGADE bryta mot vissa uppställda regler...?
 
Sedan tror jag inte att lite humor någonsin har skadat varken forskningen eller någon enskild person...
 
Vänligen
 
Ulf

2007-07-27, 19:41
Svar #29

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Björn: Men man får väl ta ett steg i taget...att syssla med Bure-ätten och alla dess förgreningar kan nog jämföras med ett gigantiskt pussel! Man får ta bit för bit...till slut kommer ett mönster att börja framträda i historiens väv. Vad jag inte kan fatta är: Varför fick man inte veta något i skolan om detta med Bure-ätten och den så otroligt intressanta Farthegn släkten som funnits i Skön under 1300-talet? Hur kan sådant ha tystats ned?
 
Ulf

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna