ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-15  (läst 3411 gånger)

2000-02-02, 00:30
läst 3411 gånger

Utloggad Roger Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2023-07-19, 10:20
    • Visa profil
Under mina forskningar i 1700-talets Gävle har jag hittat en hel del personer med namnet Bure (Buhre), men utan något riktigt släktsammanhang.
Den som främst intresserar är Catharina Buhre, gift 8/4 1750 med baggardrängen Jan Sigfridsson Stackerus.
Finns det någon utredning om Gävlebuhrarna och hade de någon anknytning till den mera kända Bureätten?

2000-02-02, 18:04
Svar #1

Utloggad John Winblad von Walter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 22:05
    • Visa profil
Hej Roger!
 
Gefle och dess slägter ca 1830, är en stor verk av Erik Sehlberg.  Förfättaren berätter lite om Bure släkten i Gävle stad.  Du kan finna en handskriven kopia på Stadsbibliotek i Gävle eller på Kungliga bibliotek i Stockholm.  Så långt jag vet är det inga andra kopier.
 
I Gävle i 1600-talets hittades Israel Zachrisson Bure som var borgare och handelsman där.  Sehlberg berätter att han kan vara sonen till Zacharias Jonae, kyrkoherde i Själevad, Västernorrland, och kyrkoherdes dotter, Magdalena (Malin) Engelbertsdotter Bure.  Deras kända barn alla upptog Bure efternamnet från modern.  Israel nämnds inte bland Zacharias Jonaes kända barnen i Härnösands stifts herdaminne av Leonard Bygden, men troligen föddes underperioden 1605-10.  
 
Israel Zachrisson Bure var rådman i Gävle 1639 och ser ut bli en om förste bruksägaren i Gävles omrade i 1600-talets.  Han levde 1657, och kan ha levde ännu i 1670-talets.  Enligt Släkten Strömbäck från Gävle (1945), av Karl Gustaf Strömbäck var han g. m. Margareta Nilsdotter eller Broddesdotter, som var dottern till Gävle borgare Nils Björnsson eller Gävle rådman Brodde Persson.  
 
Israel Zachrisson Bure och Margareta hade minst tre barn, kanske mera:
 
1)Hans Israelsson Bure, som var borgare och handelsman i Gävle i 1665.  Han var en om ägaren om skeppet Gävleborg.  Han är troligen samma Hans Bure som var en om ledaren för undersökning i Gävles häxprocessor mellan 20 mars och 12 maj 1675.  Under häxprocessors protokoll nämnen om hans dotter, piga, och gård dykt upp.  Kanske är han eller några okänd bror eller söner anfäder till några Bure ättlingar i Gävle i 1700-talets.
 
2)? Israelsdotter Bure, som var g. m. en Peter.  De hade en dotter som var g. m. en Peter Nilsson Västman
 
3) Anna Israelsdotter Bure, som var g. m. Gävle handelsman, borgare, och skeppsägare Peder Ersson Snifs (d. jan 1683).  Anna Israelsdotter Bure var dömd till död för häxeri i Gävle.  Hon var avrätted med hälshuggning i Gävle torget 6 mars 1675.  Mera om hennes släktförhållande kan hittas i Strömbäcks verk.
 
Annan Bure som var dömd till död för trolldom i Gävle 1675, men frikänds i Örebro 1676, var Catharina Rolandsdotter Bure, hustrun till Gävles prost och kyrkoherde, Petrus Olai Fontelius.  Catharina Bure var dottern till kyrkoherden i Nora sn, Västmanland och också Nora sn, Västernorrland, Roland Olai Bure.  Hon had flera syskon och även mera kusiner med Bure efternamnet via farfar Olof Laurentii Bure, en tidigare kyrkoherde i Nora sn, Västmanland.  Kanske några om deras Bure ättlingar flyttade också till Gävle i sen 1600-talets eller 1700-talets.
 
Hoppas min min självlärda svenska kommer bli begriplig.  
 
John Winblad von Walter, USA

2000-02-02, 19:04
Svar #2

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Sehlbergs Gefle och dess släkter förvaras i Vasaskolan i Gävle. En avskriven kopia utfördes ibörjan av 1900-talet, och denna finns på Länsbiblioteket. Av denna har det gjorts en papperskopia, och denna finns mikrofilmad.  
 
När det gäller burar i Gävle så finns väl flest ättlingar från Olof Mårtensson, nämnd 1587 eller något sådant, son till Mårten Larsson i Teg, samt Grubb-släkten, som kommer ur Buresläkten (se Urban Sikeborgs artiel i årsboken 1997).

2000-02-03, 22:36
Svar #3

Utloggad Roger Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2023-07-19, 10:20
    • Visa profil
Tack för upplysningarna. Det låter ju intressant det här, återstår bara att försöka knyta ihop släkterna. Skulle tro att det fattas cirka tre generationer.
Roger

2000-02-03, 23:04
Svar #4

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Roger!
Kontrollera Sehlberg. Hans genealogier brukar gå till omkring 1800. Det finns utförliga register.
/ L N M

2000-04-10, 12:52
Svar #5

Margaretha Lindholm

Jag undrar om Petrus Olai Gestricius, f. efter 1540 i Gävle, d. 1607, rektor vid Gävle trivialskola, khde i Njurunda och Umeå kan vara son till den Olof Mårtensson i Gävle som var gift med Karin Andersdr. Grubb och far till bl.a. biskop Martinus Olai Gestricius, f. 1525 i Gävle?

2000-04-10, 18:07
Svar #6

Utloggad John Winblad von Walter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 22:05
    • Visa profil
Hej Margareta!
 
Du är hel korrekt.  Gävle rådmannen Olof Mårtinsson och sonen Petrus Olai Gestricius är också anfäder till Sveriges adliga ätten Plantenstedt.  Deras anor kan man följa baka i tid till Buresläkten i Skellefteå sn, liksom köpman och bondesläkter i Teg, Baggböle, och Robäck i Umeå landsförsamling i Västerbottens län.

2000-04-10, 23:20
Svar #7

Margaretha Lindholm

Tack John
Både Martinus Olai 1557-1609 och Petrus Olai har talrika ättlingar i Finland.
Martinus dotter Christina hade i sitt andra äktenskap sonen Olof Samuelsson, adlad Wallenstierna (1678), bosatt i Finland.
Petrus Olai dotter Anna Niurenius, f. 1580, d. 1.2 1664 i Kronoby, Finland var gift med Knut Henriksson Westzynthius, f. 1535, d. 29.6 1621 i Pedersöre (hans andra äktenskap). Knut var kyrkoherde i Pedersöre. Paret fick fyra barn.

2000-04-11, 00:18
Svar #8

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Litet källhävisningar är på sin plats..  
Petrus Olai Gestricius behandlas av L Bygdén, i fjärde bandet (tredje?) av hans Hernösands stifts herdaminne sid 211, där han uppges vara son till rådmannen Olof Mårtensson i Gävle. Om modern nämns inget.  
Det vore intressant att se om personerna nämns i Johan Bures släktbok - den sträcker sig väl fram till ca 1600. Det är väl den enda tänkbara säkra källan om Petri eventuella Bure-härstamning. Vet någon något om detta?  
 
Jag härstammar från Ingrid Jakobsdotter Kruus, f 1640 i Gävle, d 1725 där; dotter till Jakob Kruuse o h h Ingrid Nilsdotter, dotter till rådmannen  Nils Olsson, nämnd 1619, som skall vara son till ovannämnde rådmannen Olof Mårtensson, nämnd 1587.  
 
Dessa uppgifter kommer från Sehlbergs Gefle och dess slägter (manuskript i Vasaskolans i Gävle arkiv). Kan man lita på detta?

2000-04-11, 00:20
Svar #9

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Jag råkade visst skriva fel lösenord utan att märka det, men nu träder jag ut ur anonymiteten.

2000-04-11, 08:34
Svar #10

Margaretha Lindholm

Hej
Kollade Leif Boströms hemsida med Ättlingar till Anders Olofsson i Bure.
Han nämner varken Nils eller Petrus bland Olof Mårtenssons och Karin Andersdotter Grubbs barn.
Enligt Boström hade de barnen:
Mårten, Mickel, Måns, Lars, Anders, Hans, Malin, Gertrud och Brita.
Som källa anger han Johan Bure.

2000-04-11, 18:53
Svar #11

Utloggad John Winblad von Walter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 22:05
    • Visa profil
Hej!
 
I Lars Bäcklunds 1996 stor utredning, Släkten Grubbe uppger han i Tabell G VII:2 att Catharina (Karin) Andersdotter Grubb, dtr till Anders Persson (Grubbsläktens stamfader) var g. m. Gävle rådmannen Olof Mårtensson från Teg, Umeå lfs och att deras kända barnen var Petrus Olai Gestricius (d. Umeå 1607), och Linköping biskopen Martinus Olai Gestricius (d. Nyköping 1595).  
 
I Svenska Antavlor 4, 1991 utgiven av Sveriges Släktforskarförbund, Antavla 165, sid. 186-192, av Ulla-Britt Wallgren, det uppgives också att Petrus Olai Gestricius är sonen till Gävle rådmannen Olof Mårtensson, men Catharina Grubb hittades inte.
 
I Alir Anor nr 1, 1997, utgiven av Forskarföreningen Alir, finnar man Antavla för Kerstin Olsdotter i Tönnånger, Skog (f. 1805).  Där i generation VII hittades Petrus Olai Gestricius, som uppgives vara broder till Martinus Olai Gestricius.  Föraldrar i Generation VIII är Gävle rådmannen Olof Mårtinsson från Teg i Umeå lfs och Catharina Andersdotter Grubb från Grubb by i Umeå lfs.  Antavlan gjördes av Mikael Holmberg i Enköping och Gudrun Ahrlin i Söderhamn.
 
I en hel del om tryckta artiklar och böker under sista par seklar är Martinus Olai Gestricius' föräldrar uppgiven som Gävle rådmannen Olof Mårtinsson och Catharina Grubb. Troligen originell källor för dessa är Johan Bures Släktbook, så man torde titta på den för att konfirma att Petrus Olai och Martinus Olai äär bröder och har samma båda föräldrar.  Med säkerhet hade båda Martinus Olai och Petrus Olai anknytningar till Gävle.  Martinus var prost i Gävle efter han tjänade som rektor i Uppsalas skola.  Petrus var för en tid rektor i Gävles skola.  
 
Svensk biografisk lexikon 25 berättar att Martinus Olai hade minst en yngre bror, Laurentius Olai, som var kyrkoherde i Stockholm, men säger ingenting beträffande Petrus Olai.  Från historien vet vi att både Martinus Olai Gestricius och Petrus Olai Gestricius hade stor religiös problemmar med Konung Johan III och hans så kallad Röd Bok, och båda sätt i fängelse för en tid.  Martinus Olai var även avsatt från biskopsstolen i Linköping av konungen.

2000-04-11, 21:06
Svar #12

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
En prästfru i Småland Malin Påfvelsdotter född i Stockhom 1589 16/9 (stammoder bl a till släkten Wiesel mfl) uppges i Växjö stifts herdaminne vara dotter till en Påvel Mårtensson som dog i Upsala 1597 15/5 och Kerstin Månsdotter från Hjelmsryd.  
En Påvel Mårtensson var fogde på Örbyhus och i Tierp i Uppland på 1590-talet och avled 1597! Kanske var denne Malins fader.
Det som gör att jag kopplar hennes far med Bureätten är att jag gjort en notering som kanske just rör Påvel Mårtensson i Uppsala. I Bure namn och ätt (UUB genealogica X36) (mikrokort SO 572 272) nämns en Påwel Mårtensson (rent kronologiskt verkar denne P.M. ha levt vid samma tid som Malins far!) son till en Mårten Giordsson Smed i Öregrund ohh Elin, en dtr t hustru Brita (g 3 ggr) som var dotter till Jacob Andersson -en av stamfädrarna till Buresläkten. Det står något mer om Påfvel, men mikrokorten är så dåligt konverterade av SVAR så det går knappt att läsa.  
Tillhör Malin Påvelsdotter Buresläkten?  
Är det kanske ifrån Buregenealogien som de exakta datumen kommer på Malins födelse och faderns död?  
 
Ovan nämns Leif Boströms hemsida som har Bureättlingar inlagda, vart hittar man den?

2000-04-12, 00:05
Svar #13

Utloggad Gudrun Åhrlin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 531
  • Senast inloggad: 2017-05-02, 23:18
    • Visa profil
Ovan hänvisas (2000-04-11 kl 18.53) till en antavla med utgångspunkt från Kerstin Olsdotter i Tönnånger (Alir-anor 1/97). Jag vill bara tala om att vi senare fick höra att vi var på villospår. Kopplingen mellan Brita Njurenia och Petrus Olai Gestricius visade sig vara felaktig (vi var fyra olika forskare, som oberoende av varandra hade funnit den kopplingen och - vi hade alla fyra fel). Detta hände trots att vi varit mycket noggranna. Jag hade tvekat i c:a fem år innan jag var säker på denna ana.
 
Dock visade alla källor vi använde till att Olof Mårtensson var far till Petrus Olai Gestricius, men kolla och dubbelkolla är det råd jag ger, för det känns inte roligt att visa sig ha gjort fel trots all noggrannhet i världen.
Vänligen
Gudrun Åhrlin

2000-04-12, 08:33
Svar #14

Margaretha Lindholm

Hej Niclas
Leif Boströms hemsida hittas på adressen
http://home.swipnet.se/leifbostrom/
En del ättlingar i Finland till Olaus Martini finns på min hemsida http://www.qnet.fi/westside/

2000-04-12, 10:02
Svar #15

Leif Boström

Petrus nämns inte bland barnen till Olof Mårtensson i den version av Johan Bures släktbok jag använt, X36. Jag skulle tro att han ändå är son till honom.

2000-04-12, 17:44
Svar #16

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Olof Mårtenssons uppgivne fader från Teg i Umeå socken, Mårten Larsson, finns i socknens längder 1539-1565 (före 1539 finns inga längder) i byn Östteg. Åren 1562-1564 markeras att han har två söner. Han efterträds av just Olof Mårtensson som återfinns åren 1566-1574, en bror markeras 1566. Samma år bevistade för övrigt Olof Mårtensson korsmässomarknaden i Härnösand. Olof efterträds av Lars Mårtensson 1575-1590 (troligen densamme som finns i grannbyn Böle 1572-1574). Lars skall enligt Buregenealogin flyttat till Söderköping.

2000-04-12, 19:01
Svar #17

Leif Boström

Det finns två Olof Mårtenssöner i Gävle enligt Johan Bures släktbok. De har olika barn uppräknade. Den som inte är far till Mårten Olofsson har en son Nils.

2000-04-12, 23:30
Svar #18

Leif Boström

Ett litet förtydligande. Nedanstående är uppgifter ur Johan Bures släktbok, Uppsala Universitetsbibliotek, X36.
 
Olof Mårtensson (i Gävle) son till Mårten Larsson i Teg och hans hustru Ingrid Olofsdotter hade barnen Brita, Ingrid, Nils, Erik och Malin. Denne Olof Mårtenssons hustru framgår inte.
 
Föräldrar nämns inte till den Olof Mårtensson (rådman i Gävle) som var gift med Karin Andersdotter (Grubb).
 
Eftersom Johan Bure redovisar två helt olika barnaskaror tror jag inte att de båda Olof Mårtenssönerna kan vara samma person.

2000-04-14, 10:36
Svar #19

Leif Boström

Niclas! I Johan Bures släktbok finns födelse- och dödsdatum på Johan Bures allra närmaste släktingar: morbröder, mostrar och några till samt på några enstaka andra. För de allra flesta personerna finns inga födelse- eller dödsdatum. När det gäller Påvel Mårtensson nämns två tvillingsöner som barn. Johan Bures släktbok är inte komplett så möjligeheten finns att han är far till Malin, men det går inte att visa med hjälp av Johan Bures genealogier. Påvel Mårtensson var inte heller ett unikt namn. Det bör ha funnits många med det namnet, som kan vara fäder.
 
Min fil med Anders Olofssons ättlingar på min hemsida är stor, över 750 kB, så den tar lång tid att öppna.

2000-04-16, 12:34
Svar #20

Stefan Sörensson

Under rubriken Bure och Printz skrev jag om Anna Mosesdotter Bure, (1635-1721). Hon avled troligen i Gävle 1721. Hon förekommer också i Erik Sehlbergs Gefle och dess slägter. Känner någon till hennes makes släkt, Printz och dess härtammning?
Mvh, Stefan

2001-03-05, 18:41
Svar #21

Maggan Vallin

Hejsan,
 
Vi är på jakt efter Kerstin Henriksdotter Zynthias föräldrar. I jakten sprang vi på denne Knut Henriksson Westzynthius, är det någon som vet om dom möjligen kan vara syskon eller släkt?
Namnen är ju onekligen lika.
Om det är någon som kan bringa ljus i denna fråga så blir vi tacksamma!
Hälsningar Maggan Vallin och Sebbe

2001-03-07, 14:48
Svar #22

Lars Öhman

Maggan
 
Under rubriken Övriga släkter A-E finns en diskussion för släkten Bure(Zebråzynthius).
 
Där ställer Mikael Wikman en fråga om Kerstin Zynthias påstådda moderskap till biskopen i Strängnäs Jakob Zebråzynthius och hans syster Margareta Zebråzynthia Stormor i Dalom. (En fråga som dessvärre inte har besvarats.)
 
mvh
Lars Öhman

2001-05-02, 19:51
Svar #23

Rune Forsgren

Maggan,  
Henrik Nilssons kända barn (enl Genealogia Sursilliania och andra finska verk) var: Johannes, kappelan i Pedersöre - Anna, gift med kyrkoherden Simon Nurkka i Storkyro - Knut, kyrkoherde i Pedersöre och Dorde, gift med borgaren Olof Grelsson i Stockholm.  
Ingen av dessa förefaller ha använt namnet Westzynthius, utan det togs av ett par av Knut Henrikssons söner. Namnet kommer av Västersund i Pedersöre.

2001-10-09, 09:36
Svar #24

peter petersson

Hej, undrar om verket Släkten Strömberg från Gävle som hänvisas tidigare, är en bok eller en avhandling? Har försökt låna den men man hittar den ej.
Mvh,

2001-10-09, 16:11
Svar #25

Utloggad John Winblad von Walter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 22:05
    • Visa profil
Hej Peter!
 
Släkten Strömbeck från Gävle (1945)av K. G. (Karl Gustaf) Strömbäck hittades i Stockholm vid arkivet om Genealogiska Föreningen i Stockholm.  Den kan kopierats ur arkivets hängmapparkiv av föreningens arkivarie via posten, kanske även idag via Internätet.  Den är mer i nature av en avhandling, c. 60 stora sidor, om jag kom på minna riktig.  Den är en mycket bra verk som jag skulle rekommendera
 
John Winblad von Walter
Chanhassen, Minnesota, USA

2003-04-03, 21:16
Svar #26

Margareta Högman

Hej!
 
Jag har gjorts uppmärksam på att mitt inlägg under Gästrikland - Efterlysningar - Häxättlingar 2003-04-02 kanske mera hör hemma här(?).
 
Med vänlig hälsning
Margareta Högman

2004-10-14, 14:11
Svar #27

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Av Marc Hernelind jag har under en tid kollat Herdaminnena för Nora (Y) och Nora (C)det gäller Roland olai Bure som var Kyrkoherde i  Nora (C)
Gift med (1) Catharina Balck ,dotter till Johan Olai Balck och  Anna Olofsdotter Bure (20 år äldre syster )till ROland dvs han gifte sig med sin systerdotter. dom hade 8 barn 0ch 2)Märta Pålsdotter dom hade tre barn mvh Marc

2004-10-15, 08:48
Svar #28

Utloggad Georg Nordstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2017-07-22, 07:01
    • Visa profil
    • georg.mine.nu
Roland Olai Bure Kyrkoherde i Nora (C)? eller (U) som jag noterat. Nora finns i Västmanland, Örebro län och Västernorrl. Finns det någon församling i Uppsala län (C) som också heter Nora?

2004-10-15, 09:42
Svar #29

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Jag har bestämt för mig att det finns två församlingar vid namn Nora i Uppland. Jag tror att Roland var kyrkoherde i det Nora som ligger är närheten av Simtuna, alltså i Fjärdhundra kontakt. Det nya herdaminnet för ärkestiftet har kommit ut i två band, varav ett för Fjärdhundra kontrakt. Där återfinns både Nora och Roland, har jag för mig.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna