ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bure, Pavel, hockeyproffs, släkt med svenska """"Burar""""?  (läst 1318 gånger)

2000-12-09, 21:44
läst 1318 gånger

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
I den amerikanska NHL finns en framstående hockeyspelare som heter Pavel Bure och som rätt ofta låter tala om sig. Om jag förstått saken rätt har han sitt ursprung i Ryssland. Hans efternamn för ju dock tankarna åt ett helt annat håll - naturligtvis till Bure-ätten. Vet någon forskare om han har anknytning till denna släkt?
 
Nyfiken på svar
Stefan

2000-12-09, 22:37
Svar #1

Mikael Uhlin

Hej Stefan!
Pavel Bure och hans bror Valeri härstammar från en schweizisk klockmakare, Eduard Bure, som importerades till St Petersburg av de ryska tsarerna på 1800-talet. Jag har inte hela släktsambandet klart för mig men det fanns en Pavel Bure även för drygt 100 år sen (son till Eduard?) och det torde väl rymmas minst en generation till mellan honom och bröderna Bures pappa Vladimir.
Om det finns ett svenskt släktskap vet jag inte men isåfall går det alltså via Schweiz.

2000-12-09, 23:29
Svar #2

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Sannolikheten att en från tyskspråkigt område härstammande person med efternamnet Bure skulle ha något att göra med de svenska burarna är mycket liten. Bure betyder nämligen på medeltidstyska borgare, men även byinvånare, bonde etc och är därför inte helt ovanligt som tillnamn bland tyskspråkiga borgare på medeltiden - tillnamn som i vissa fall säkert övergått till släktnamn. Även fornsvenskan har lånat in ordet bure för borgare (jämför burskap, burspråk osv), se Elof Hellquis: Svensk etymologisk ordbok (1980), s 112f.  
 
Personer av tyskt ursprung med tillnamnet Bure förekommer för övrigt även i svenska medeltida urkunder från städerna. Några sådana personer nämns under diskussionen Bureätten: BURE-alternativ.

2002-10-11, 18:34
Svar #3

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

En fråga av Hans Lundmark har flyttats till Släkter: Övriga släkter C–F: Fogelkvist
(E-posten fungerade visst inte..)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna