ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 26 september, 2010  (läst 3630 gånger)

2010-09-23, 20:23
läst 3630 gånger

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Nu ska jag visa genom dessa bilder hur denna stig länkas samman med den gamla huvudvägen som gick igenom Västbo i Nolby:
 

2010-09-23, 20:27
Svar #1

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Här kommer man alltså åkande genom Västbo i Nolby...mot norr. Man tar av först till vänster, åker en liten bit och tar sedan av mot höger (norrut), mot Vägverkets lokaler. Alldeles framför Vägverkets grind svänger vägen av mot höger...se bilden:
 
 
 

2010-09-23, 20:29
Svar #2

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Man åker vidare ut mot en äng...se bilden:
 

2010-09-23, 20:34
Svar #3

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Vägen svänger sedan av mot en äng (går även att fortsätta rakt fram):
 

2010-09-23, 20:40
Svar #4

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
För att anluta in mot skogs-stigen/vägen...som gör en stigning uppför mot vattengroparna, för att sedan börja slutta nedåt mot Hemmanet:
 
 
 

2010-09-23, 21:06
Svar #5

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Nu får du ge dig. Detta är inte släktforskning

2010-09-23, 23:26
Svar #6

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Ulf!
 
Vid sökning på fornlämningarna vid Nolby så är det närmaste jag kommer ditt fynd, det som benämns som Njurunda 707 på kartan:
 

 
Det ligger på västra sidan om Fiskdammen, med Nolbykullen på östra sidan. Någon beskrivning till 707 kan jag inte få fram. Man få troligen vända sig till RAÄ ang detta fynd.  
 
Men det verkar inte vara de lämningarna du funnit eftersom nr 707 ligger ca 200 m från Fiskdammen. Det som ligger straxt söder därom har RAÄ nr 148:1. Här är karta och beskrivning:


 
Gravfält 50 x 25 m (N-S) bestående av 5 anläggningar. Dessa utgörsav 4 runda stensätt- ningar samt 1 rund ofylld stensättning. Derunda stensättningarna är 5-6 m diam och 0,2-0,5 m h av 0,5-1,0 ml stenar. Enstaka block 0,2-0,5 m h förekommer. Övertorvade med iytan (vanl.) talrika 0,2-0,3 m st stenar. En stensättning är (iS-delen) ngt avplanad ocg skadad. Den runda ofylldastensättningen är 7 m diam. Kantkedjan av 0,2-0,4 m h och intill1 m l stenar (block) och ligger in- till en rund fylldstensättning. Hela gravfältet är kraftigt förbuskat och delvispåfört sopor. Bör röjas.
 
Så jag skulle tro att det du hittat också är ett forntida gravfält. Och förmodligen är det omnämnt i någon av de publikationer jag hänvisat till ovan.  
 
Läs dessa först så du börjar i rätt ände!
 
Vänligen,
Leif
 
PS. Observera Burestenen i söder, nr 116:1! DS.

2010-09-24, 00:15
Svar #7

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Rättelse: Du skriver (17/9 kl. 03:31) att Ung. 500 meter upp västerut från slutet av denna damm ligger vattengropen....  
 
Då kan just Njurunda 707 vara aktuell lämning. För jag bedömde att avståndet rakt österut, mot strandkanten, skulle vara ca 200 m. Du menar ju från slutet av denna damm, vilket är i södra änden. Och då rör det sig nog om 500 m.
 
Så ta reda på vad som finns skrivet om Njurunda 707! Innan vi vet är det meningslöst med spekulationer.  
 
Hälsn. Leif

2010-09-24, 08:28
Svar #8

Carl Szabad

Jag ställde följande fråga i den andra diskussionen om det här området, men har ännu inte fått något svar, så jag ställer den även här. Vad säger experterna, dvs arkeologerna på Länsmuseet Murberget? Finns det någon substans i teorierna borde väl de vara synnerligen intresserade.

2010-09-24, 11:07
Svar #9

Utloggad Allan Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2013-11-24, 12:21
    • Visa profil
Ulf, vägar på 1200-talet var stigar, där man kunde vandra eller i bästa fall rida. Broar fanns i allmänhet inte över, däremot vadställen. Godstransporter företogs vintertid på vintervägar, vilka gick på isbelagda sjöar och åar så mycket som möjligt. Den väg du har fotograferat verkar vara sentida - på första fotot syns en upphöjd vägbank. Men du skriver: Var detta huvudvägen in mot Sundsvallsområdet på 1200-talet? Ja, mycket tyder på det...se bilderna nedan!  
 
Eftersom det finns mycket som tyder på att du funnit en huvudväg från 1200-talet, så kan du väl redovisa de tre viktigaste argumenten för att denna väg är från 1200-talet. Om inte annat behöver du argument för att övertyga experterna på Länsmuséet.

2010-09-24, 11:14
Svar #10

Carl Szabad

Det vore ju av värde att få reda på var vägen finns, via en karta, och inte bara via några bilder. I så fall är det lätt att kolla om den fanns där även på äldre kartor.

2010-09-24, 14:53
Svar #11

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej vänner...och tack för visat engagemang! Här har jag ritat in vart stigen/vägen går på kartan...se svarta strecket. Se hur väl vägen harmoniserar med anslutningen till vägen som går genom Västbo! Som ni alla vet så var ju vägen genom Västbo en urgammal huvudväg (medeltiden). Även den östra gropen har jag ritat in. Cirkeln visar var jag tror att huvudgården låg för Nolbygrenen av Bure-ätten...jag tror alltså att det är burar som ligger begravda där i gravfältet!
 

2010-09-24, 15:03
Svar #12

Utloggad Allan Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2013-11-24, 12:21
    • Visa profil
Ulf, hade du inte tid att redovisa argumenten för att vägen är från 1200-talet?

2010-09-24, 15:14
Svar #13

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Igår när jag gick omkring i området och tog fotografier stötte jag ihop med en 81-årig man. Han berättade att han lekt på denna stig när han var en liten pojke...så den kan inte ha tillverkats de senaste 60 åren. Han trodde också att den kan ha varit en huvudväg...stigen är ju så bred! Han berättade också att han ( i sin ungdom)  
sett ett djupt hål efter en kanonkula i Nolbykullens södra sida...man hade berättat för honom att det var ryssarna som avfyrat den när de var och härjade här sist, efter kusten. Iallefall så tyder ju detta på att krigshandlingar begåtts i området...man kan ju mycket väl tänka sig att kanonkulehålet är av äldre datum...1500-talet?
 
Jag har iallefall börjat titta mig omkring där i området efter stenbyggnader som t. ex. jordkällare och dylikt...tror nämligen att man kan ha tagit fint uthuggna stenblock från det forna (förmodade) fortet/tullstationen uppe där vid skogsbrynet...kvar har blivit de stora grundstenarna/blocken.
 
Vänligen
 
Ulf

2010-09-24, 15:29
Svar #14

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Allan Hansson: Jag försöker att föreställa mig hur en stormanna-ätt i området skulle tänka och handla. Jag vet alltså inte om vägen är från 1200-talet men försöker - genom logiskt tänkande - att få de olika pusselbitarna på plats! För mig är det självklart att en stormannasläkt hade försvarsanordningar av olika slag i sitt närområde...det var ju krig och våld hela tiden! Därför tittar jag mycket efter gamla stenblock och dylikt...något annat finns ju inte att gå efter! Här har vi funnits två gropar fulla med stora släta klippblock...varifrån kommer de? Det har funnits vatten i groparna (växer vass där än idag)...man byggde alltid fort där det fanns tillgång till vatten.
 
Eftersom den gamla Bure-runstenen tidigare stått närmare Nolbykullen kan man väl förmoda att denna stormanna-ätt från medeltiden också bodde där...i närheten av Nolbykullen...och nära den skyddande skogen. Om man nu styrde hela området...varför skulle man då inte ta upp tullavgifter av förbipasserande handelsmän och resande? Allt faller på sin plats om man nu antager att där gick huvudvägen in till Sundsvallsområdet på medeltiden...eller hur?
 
Vänligen
 
Ulf

2010-09-24, 15:42
Svar #15

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Måste iväg och träna nu inför min kommande tenniscomeback...och sedan ska jag köra taxi hela natten...men fortsätt ni gärna diskussionen utan mig...jag återkommer senare.
 
Vänligen
 
Ulf

2010-09-24, 15:54
Svar #16

Utloggad Allan Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2013-11-24, 12:21
    • Visa profil
Alltså inga argument alls för att vägen är från 1200-talet.

2010-09-24, 17:10
Svar #17

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Allan: Och vad har du för argument för att stigen INTE kan vara från 1200-talet?
 
Mera...ser ni det markerade området...nordost om gravfältet...i brynet för en brant slänt ned mot Fiskdammen, där tror jag mig se resterna efter en stenmur! Den kan ha varit för att skydda huvudgården för Nolbygrenen för denna stormannaätt!
 



2010-09-24, 17:26
Svar #18

Utloggad Allan Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2013-11-24, 12:21
    • Visa profil
Ulf, självklart har jag inga argument för att vägen inte var en stig på 1200-talet, lika lite som jag kan säga att den inte är från 1400-talet eller 800-talet eller från 200-talet. Inget är ju känt om vägens historia, men än det man kan sluta sig till utifrån hur den ser ut idag. Det är ju du som påstår att vägen är från 1200-talet, och då ligger bevisbördan förstås på dig.

2010-09-24, 22:52
Svar #19

Sten Magnusson

Uppgifter från Riksantikvarieämbetets databas Fornsök.  
(Nedanstående nummer har jag tagit från den bild som presenterades här ovan och sökt på dessa nummer i ovannämnda databas).
Njurunda 112:1 Grav, 116:1 Runsten 116:1b Gravfält, 148:1 Gravfält, 154:1 Vårdkase, plats för, 495:1 Lösfynd, 707 Torplämning?,
 
Njurunda 707 verkar alltså inte ha något samband med Bure och dennes släkt enligt den arkeologiska utredningen utan enbart vara rester från ett torp byggt på 1700-talet.
 
Övriga uppgifter.
Nolby
En runsten berättar vem som ärver Bure
http://www.upptacksverigeshistoria.se/sok-besoksmal/visa/443/?first=296&second=3 &index=1
 
Nolby - Tankar om ett riksintresse  
En informationsskrift om riksintresset Nolby i Njurunda, Medelpad som hotas av E4 syds nya dragning. Lars-Göran Spång guidar genom området, från tiden vid Kristi födelse fram till våra dagar.
http://www.murberget.se/media/2863/nolby.pdf
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-09-24, 23:59
Svar #20

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
I akt för 112:1 nämns sedan en karta som kanske kan ge en fingervisning om någon gammal stig/väg väster om (nuvarande) Fiskdammen:
 
* På karta över Nohlby och Westerbyn från år 1763 är åkern benämnd enl. ovan. (Akt nr 22,länsstyrelsen Härnösand lantmäteri enheten).
 
Men tillåt mig tvivla.
 
Hur fick du fram uppgiften om Torplämning? för Njurunda nr 707, Sten? Jag fick inte fram någonting när jag sökte på objektet (men kanske gjorde fel vid sökning?).
 
Mvh
Leif
 
(Meddelandet ändrat av legony 2010-09-25 00:03)

2010-09-25, 01:23
Svar #21

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Ulf inom arkeologi och historia kan man inte utgå från att man ska bevisa att det INTE har varit ditten eller datten. Så skulle ALLA teorier plötsligt bli acceptabla. (Bevisa att inte ett ufo gjort detta hål i berget, typ... Bevisa att Carl XII inte KAN ha sovit här. Det är omöjligt att bevisa detta!)  
 
Det är den som lägger fram teorin som måste styrka teorin, dvs dig, och du har inte hänvisat till vad existerande forskare skriver om dina s.k. fynd ännu. Du måste visa hur gamla kartor beskriver saker och du måste visa arkesologiska bevis. Men i detta fall är dina bevis så ihåliga att man faktiskt kan motbevisa dem väldigt lätt.
 
* Om din 1200-tals väg kan jag bara rakt upp och ned säga att du allt får ta reda på hur en 1200-tals väg ser ut. För så ser ingen 1200-tals väg ut.
 
Om du inte hört talas om begreppet hålvägar skulle jag be dig helt släppa dessa funderingar och ägna dig åt nåt annat för då vet du inte ens det mest grundläggande i hur infrastrukturen såg ut på medeltiden. Om du hört talas om vad en hålväg är så söker du dessa och får i så fall belägga att det är en hålväg och inte en grop.  :-)  
 
(En väg kan vara gammal, och från 1200-talet, fast hålvägar saknas, men då ser den inte ut som en 1200-tals väg utan som en yngre väg... Det ja reagerat på här är att du tycker vägen ser gammal ut!)
 
* Dina funderingar imponerar inte alls på mig eftersom du inte förankrar det i arkeologiska bevis eller, existerande forskning eller gamla kartor.  Du ser en hög stenar och säger här låg nån sorts storgods. vet du hur lämningar från 1200-talets storgods ser ut? De är dolda under jord och växtlighet, ALLTID PER DEFINITION. Alltså kan jag säga att det inte är nånting medeltida du stött på. Det ser man TYDLIGT på dina bilder. Det är från något som inte är äldre än 200 år.
 
* En hög stenar. Ja, du torplämning låter vettigt, för jag tror din hög stenar är... en hög stenar. Dvs stenar som bönder tagit bort då de rensat upp åkrarna och lagt på hög. Odlingsröse kallas det av arekologerna. En del av stenarna kan vara grundstenar till hus dock, men då ligger de djupare nere i marken.
 
/T
 
(Meddelandet ändrat av jerlerup 2010-09-25 01:27)

2010-09-25, 01:30
Svar #22

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Hej alla!
Nolbyområdets kvalitet som fornlämning är välkänt hos Länsmuséet och i folkmun under hundratals år.
Det finns massor av järnåldersgravar, huslämningar från bronsålder, runsten mm. Hela infrastrukturen i Västbo (del av Nolby) är daterat från vikingatid. Flera av husen vilar på vikingatida husgrunder.Experter påstår att det är den största samlingen av fornlämningar norr om Uppsala.
Länsmuséet håller på med noggranna undersökningar av området eftersom ny E4 kommer att skära igenom Västbo.
Inläggen från 20/9 från Ulf S tyder på att det är moderna lämningar. Sprängsten och cement fanns inte på medeltiden, i varjefall inte i Norden. Romarna använde cement på Jesu tid och kineserna hade krut, men det tog lång tid innan vi fick ta del av detta.
Visst fanns det en Bure i Nolby! Det bevisar ju runstenen.  
Jag förstår inte resonemanget om försvarsmurar och annat. Varför skulle det ha funnits försvarsmurar? Ryssen utgjorde inget hot under vikingatiden. Vikingarna i denna landsända var bönder och handelsmän. Absolut inga riddare eller soldater.
År 0 var fiskdammen en havsvik. Se bilden.
nvh //Robban

2010-09-25, 09:06
Svar #23

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Robert...vilken fin bild!! Tack! Är du helt säker på att det rör sig om modern cement? Varför skulle någon mura fast en sten vid ett klippblock i modern tid? Du säger att du inte känner till några riddare här i området...men det är ju bevisat att en mäktig Farthegn-släkt (bosatt i Birsta) styrde över Norrland under 1300-talet! Den hade en böjd arm som frälsevapen och en av dem var bevisligen underlagman över Norrland (kan väl jämföras med vice ståthållare, högsta chefen bodde ju i Uppsala). Så mycket har jag ändå läst om medeltiden att jag vet att våld och krig var vardagsmat i denna tid, makten satt i svärdsskaftet! Om nu personerna som reste Bure-runstenen tillhörde en styrande stormannaätt i området torde det vara självklart att de placerade sin huvudgård på en plats där de kunde försvara sig och sina familjer. Därför är min gissning den: att den kunde ha legat däruppe på plattån där fornfynd 707 ligger...med en försvarsmur runtom.
 
När det gäller stigen...så kan ni ju själva se hur väl den harmoniserar med den medeltida huvudvägen genom Västbo i Nolby (se kartan)!! Det är ju bara att fortsätta rakt fram (norrut) från vägskälet där den kommer ut mot Tunavägen så kommer man till denna stig, som leder genom skogen vidare norrut! Som ni också kan se på Roberts karta så var ju hela området kring Fiskdammen vattenindränkta marker som förmodligen inte gick att trafikera på medeltiden (min gissning). Såå...VART anser ni att huvudvägen gick norrut från Nolby?
 
Vänligen
 
Ulf

2010-09-25, 09:34
Svar #24

Sten Magnusson

Angående Nolby - Tankar om ett riksintresse se den länk jag hänvisade till i mitt föregående inlägg.
 
Leif!
Sökning på Landskap: Medelpad Socken: Njurunda Kategori: Utökad sök: Bebyggelselämningar. Visa alla så kommer nr 707 upp i en lista på 147 träffar.
 
Därefter gick jag in på länken till nr 707 och läste beskrivningstexten som börjar så här.
Torplämning? Inom ett ca 55x35 m st område (Ö-V) är minst 2 husgrunder och ett röjningsröse(?).
 
Som kartlänk använde jag Eniro.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-09-25, 16:07
Svar #25

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Då förstår jag varför jag inte hittade informationen om Njurunda 707. Tack Sten!
 
Ja, jag änvände också Eniro. Men man kan också använda Google Earth, om man har det programmet installerat. Det blir ganska häftiga bilder vid panorering. Man ser bl a höjdskillnader, strukturer, hur landskapet ser ut vid olika tidpunkter under året och på dygnet. Häftiga funktioner!
 
Mvh
Leif

2010-09-25, 18:23
Svar #26

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Jag tycker man ska ha i åtanke också en annan sak...möjligheten att det kan vara blandad kompott i groparna men även där vid stenmuren. Alltså: det kan finnas BÅDE moderna sprängstenar och urgamla klippblock sammanblandade! På tusen år hinner det nog hända en del i ett område...
 
Vänligen
 
Ulf

2010-09-26, 01:06
Svar #27

Utloggad Jan Flyrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2021-04-05, 16:46
    • Visa profil
Hej!
Om man letar igenom de olika kartorna över Nolby utmark och Njuruna Socken från 17- ooh 1800-talet så ser man ingen tillstymmelse till väg över bergen. Däremot  strax innan Nolby delar sig allmänavägen både åt nordöst och väst. Min personliga uppfattning blir att vägen åt väster, runt hela bergenmassiven, och sedan norrut mot Sundsvall kanske var den äldsta. Senare när vattnet försvann så kom vägen att gå österut längs mot havet.  
 
www.historiskakartor.lantmateriet.se
Lantmäteristyrelsens arkiv
västernorrlands län
Njurunda socken
Sök
Njurunda Socken Nolby nr 1-7 Delning av skog 1767
 
Njurunda Sockenkarta 1855 med beskrivningar
 
För att se på kartorna måsta man ha ett DjVu-program. Det kan man hämta om man följer anvisningarna på Lantmateriets hemsida. Om DjVu-programmet krånglar så kan man bli tvunget att ladda ner t.e.x Mozilla Firefox och öppna kartorna där. Även detta kan man enkelt göra genom lantmateriet om man läser deras instruktioner.
 
M.v.h Janne

2010-09-26, 16:26
Svar #28

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Tack vänner för visat intresse...och de fina bilderna som ni lagt ut! Men att stigen inte finns markerad som en väg på 1700-talet behöver ju inte betyda att den inte användes på 1000-talet! Det är ju ändå skillnad på farbara vägar, med hästvagnar och droskor och stigar. På 1200-talet var ju alla vägar stigar, som man bara kunde rida på.
 
Tycker att dessa upptäckter bör undersökas noga. Kom ihåg att Bure-runstenen en gång i tiden stått där i området...vid Fiskdammen, så då kan man väl också antaga att de personer som reste den bodde där! Var de dessutom stormän som styrde hela området så är det väl inte allt för långsökt att de försökte kontrollera resandet genom området...genom olika anläggningar som t. ex. fort/tullstationer? Likadant kan det vara ute vid Skönviksberget, som ju ligger bara ett stenkast från Sundsbruk, där den mäktiga Farthegn-släkten bodde och styrde över Norrland på 1300-talet?
 
Vänligen
 
Ulf

2010-09-26, 16:42
Svar #29

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Nu har jag sett något intressant! På den fina bilden ovan som Leif lagt ut kan man se ett fornminne märkt med numret 154:1...fyndet ligger en bra bit upp mot berget Nolbykullen! Varför ligger det där...uppe mot berget? Rör det sig om lämningar efter någon slags försvarsanordning? Var det ung. där som kanonkulehålet finns/fanns efter ryssarna? Varför sköt ryssarna, eller någon annan angripare, just mot detta område av Nolbykullen (södra sidan av berget)?
 
Ulf

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna