ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-04-01  (läst 3008 gånger)

2003-02-28, 21:42
läst 3008 gånger

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag ber om ursäkt för en missuppfattning i mitt förra inlägg, Ambrosius Andersson skall enligt Marc ha varit jämnårig med sin far, som i sin tur skall ha varit 80 år yngre än Ambrosius farfar. 80 som får barn är bara ytterst sällsynta, spädbarn KAN inte bli fäder. Jag insåg inte hur absurt inlägget var först...

2003-02-28, 21:46
Svar #1

Catharina Olsson (Cathis)

För mig som är seriöst intresserad av Bure-ättens historia vad är läsvärt då? Kan man få lite tips och ideer? Både pappers läsning och internet är intressant.
 
Hälsningar
Cathis Olsson

2003-02-28, 22:53
Svar #2

Jonas Kuschner (Jonas)

Cathis! Urban Sikeborgs artikel i Släktforskarnas årsbok 1996 är en bra inledning. Du kan även läsa vad Urban skrivit här som en uppmaning till försiktighet med vad som finns på Internet. (Finns det något om Buresläkten på nätet som inte är skräp?)

2003-03-01, 10:30
Svar #3

Catharina Olsson (Cathis)

Jonas! Vilken tur att jag just lånat hem årsboken från 1996 av en vän. Tack för tipsen och länken.
 
Trevlig Helg
Cathis

2003-03-01, 13:20
Svar #4

Lars Öhman

Catharina
 
Leif Boström reser på sin hemsida intressanta frågeställningar kring Buresläkten. Dessutom finns där en uppställning över ättlingar till Olof Hersesson. Du kan se allt detta på
 
http://home.swipnet.se/leifbostrom/
 
mvh
Lars Öhman

2003-03-01, 20:23
Svar #5

Jonas Kuschner (Jonas)

Jag märker att min första länk ovan inte fungerar. Tydligen är webadresserna i Libris tidsbegränsade och fungerar bara en dag.

2003-03-02, 09:59
Svar #6

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Sammanfattningen av Urban Sikeborgs artikel i Släktforskarnas årsbok 1996 finns publicerad i Nättidningen RÖTTER, klicka här.

2003-03-02, 10:20
Svar #7

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Förlåt en okunnig människa men vad har Elof Lindmark publicerat ?
 
Eftersom jag funderar att hålla en kurs om bra och dåliga tryckta källor inom släktforsknigen.
Vore det intressant att veta vad han gett ut.
 
Mvh.
Björn T

2003-03-02, 11:15
Svar #8

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Björn
Enligt Libris har Elof Lindmark f 1908 under åren 1987-1989 givit ut en serie i tre band:
Byarna runt Skellefteå bd 1-3.
Jan-Christer

2003-03-02, 11:22
Svar #9

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Björn
Blev visst lite fel i hastigheten.
Titeln är: Byarna kring Skellefteå stad.
Bd 1 Sörböle och Norrböle.
Bd 2 Morön, Bodviken och Fällbäcken.
Bd 3 Sunnanå och Lund.
 
Jan-Christer

2003-03-02, 12:59
Svar #10

Michaël Lehman (Philippos)

Men det av Lindmarks verk, som här åsyftas, torde väl vara hans häfte ?Bure ätten? [sic!], som inte finnes registerat i Libris. Häftet finnes emellertid att betrakta i landsarkivets i Härnösand referensbibliotek i stora forskaresalen, för så vitt man icke har flyttat det därifrån sedan jag senaste inventerade bokhyllorna för ett par år sedan.
 
Häftet innehåller en hel del fantastiska uppgifter. Bland annat påstås - vill jag minnas - att runsvenskan på U678 är ?Latin och för mig [id est Lindmark]okänt språk?!

2003-03-02, 16:49
Svar #11

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:10
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
Elof Lindmark har alltså 1982 gett ut ett häfte kallat Bure-ätten. Därifrån härrör många felaktiga uppgifter om Buresläkten.
 
Marc Hernelind blandar i sitt inlägg uppgifter om när personerna finns omnämnda i olika källor med gissningar på födelseår. Det gör att det verkar orimligt, som Anders Ryberg beskrivit. De generationer Marc nämner är troligen riktiga, om man inte tar med gissningar på födelseår och tillnamn.
Olof Jonsson, nämnd 1539-1557 i Bureå (nr 2)
Anders Olofsson, nämnd 1547-1563 i Bureå (nr 3)
Ambrosius Andersson, nämnd 1586-1618 i Bureå (nr 3). Kallas Ambrosius Burman i en skrivelse 1590-01-15.
Olof Ambrosiusson, född omkring 1599, död omkring 1656, nämnd 1631-1656 i Hjoggböle (nr 1).
Jon Olofsson, nämnd 1655-1686 i Hjoggböle (nr 1).
 
Att Lestandersläkten skulle höra till Buresläkten för att några personer i de två släkterna gift sig med varandra är naturligtvis inte riktigt.
 
Att Marc Hernelind i marknadsföringen av sin bok har med Tord i Byr på 900-talet gjorde att jag inte blev intresserad av boken. Jag har nu förstått att det var bra, så att jag inte la ut pengar på boken i onödan.
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2003-03-05, 16:27
Svar #12

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
av Hernelind  
jag har gjort ett par inlägg i detta forum ang. boken Bure ätten del 1 vad den inne håller  och i ett par försökt svara ev. tex  om lestanders släkten och ni kan kolla med för författaren Thea Hälleberg om ni är intrsserade om när och vilka som ingift sig med Burman,jag gjorde ett ex på en linje tabell 198  som finns att följa i min bok.
dom som är vidare intresserade att fråga mej eller beställa kan göera det på min Email som finns att få bl. annt från skelleftebygden för.  
naturligtvis är det här inte ett forum som man sätter in hyllmeter med källuppgifter.men jag är förvånad över den råa ton som finns i detta forum,man kallar Elof lindmark för skitspridare  
och Nils Burman för att ge ut en massa fel.  
jag har en stor respekt för människor som har ängat hela sitt liv till släktforskning mänga ödmjuka nogranna och vänliga forskare tex Urban sikesborg som hadde mycket kontakt med Lars Bäcklund min släkting som gått bort för en tid sen , dom hadde släktforskningens grunder och var källlritiska ,jaghar forskat i 22 år och har undervisat i över 10 år och bland annat i palogarfi att läsa gamal skrift tar tid och att  
inte det kryper in något fel  är omöjligt och man får omvärdera och ibland har man bara halva sanningen ,man hittar mer källor och får mer svar. många har mycket mindre erfaranhet och kallar kollegor för skitspridare nu avslutar jag i det här forumet

2003-03-06, 00:51
Svar #13

Erik Holmlund

Hernelind> Jag kallade Elof Lindmark för ogrässpridare, inte skitspridare. Elof Lindmark har bevisligen bidragit till att sprida den äldsta Buregenealogin(d.v.s. ogräset) i oändligt många norrländska släktutredningar. Även om Hernelind har samlat ihop och fotostatkopierat en hel del mycket intressanta biografiska uppgifter från olika håll i avsnitten som rör ättens senare tid så sållar han sig till raden av forskare som är beredd att svälja ogräset. Ett citat ur inledningen i Hernelinds Bureätten, sida 6: Här fick Johannes Bureus stoff till sin berömda anlinje till Tord i byr som levat år 992. Enligt många forskare saga och sägen, men det ligger ändå så mycket i det så att det inte går att vifta bort....
 
Låter man publicera en bok om den mycket omtvistade Bureätten så bör man vara medveten om att man ställer sig i strålkastarljuset och att ens skrift kommer att bli föremål för mycken granskning. Nils Burman har inte jag, men väl andra, kommenterat tidgare i denna diskussion. Det är allmänt känt att Nils Burmans och Klerckers avskrifter innehåller en del fel. Detta borde även Hernelind känna till eftersom hans källförteckning innehåller källor som uppmanar till försiktighet till dessa avskrifter. Det är märkligt hur Hernelind med sin långa erfarenhet kunnat undgå detta. Med hans långa erfarenhet hade man också kanske förväntat sig lite bättre källhänvisningar i boken.  
 
/Erik Holmlund, Skellefteå

2003-03-06, 15:57
Svar #14

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
av Hernelind
Ett svar till Erik Holmlund Jag tänkte på ett inlägg av Anders Rydberg som kalla Elof Lindmark för skitspridare och det tyckte jag inte att man skulle kalla med forskare utan man kan kolla källkritiskt och ödmjukt ta reda på vad som är ev.fel.jag upptäckte att jag skrev ner fel ang. Burman i Arjeplog den äldsta i Theas Bok Var jon olofsson född i Hjoggböle,  bonde i Hjoggböle nr1  
han finns även i min bok tabell 198, tillägg om jon olofsson Ättlingar tog namnet Burman till 1800 talet hans far olof Ambrosiusson f.ca1599
bonde i Hjoggböle nr1,hans far olof jonsson nämd 1539-1557,bonde birllkarl,hans far Jon Olfsson född i stamgården Bure i Bureå, hans far olof Herssesson (Gamle olof) född.bureå osv.sen åter till dej Erik Holmlund Jag har sagt att kap 4 tar upp johan Bures Berömda anlinje rakt av det har inte med övriga kapitel att göra för att sen  idel två kunna bemöta ev fel och ev källor som i någon mån kan stödja anlinjen och kommer jag andvända mej av tex.Urban sikesborgs källor och andra källor från medeltida brev ect. sånt som har tagit år att gå igenom så jag har själv aldrig i del ett behandlat Johan bures släkt bok ännu. mvh Marc

2003-03-06, 16:27
Svar #15

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
av hernelind  
tillägg ändring olof Ambrosius far Ambrosius Andersson (Burman) hans far Anders olofsson  
far olof Hersesson (Gamle Olof )Ursäkta det blev lite fel men det går att följa själva sedan.
mvh.Marc

2003-03-06, 16:41
Svar #16

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Marc! Detta ord 'skitspridare' förekommer enbart i inlägg från dig. -Anders Ryberg har inte uttryckt sig så som du påstår här..

2003-03-20, 14:33
Svar #17

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
av Hernelind: till Peter Karlsson du har naturligtvis rätt just det ordet var mitt men jag fick från diskutionen onsdag 12 feb-03 dels av Anders Rydberg som inte kunde förstå varför jag tog bl.annat Elof Lindmark som ref som spred så mycket fel,ect... och Erik  Holmlund fyllde på med att han tyckte Elof LIndmark var en ogräs spridare jag tyckte det var synd att kalla en kollega oavsett vem för sådana saker jag har nämt många fina släktforskare Ulf Lundstöm ,Carl Henrik Carlsson, Mossberg , Tyko Lundqvist ,Nils Ahnlund,Nils Burman,Johan Bureus,Tord Bylund, Elof lindmark,Gunda Lundström,Urban sikesborg alla har på nått sätt talat eller skrivit om Bure släken även jag ibland tar jag upp dera matrieal och dryftar källor ibland har dom och jag gjort fel eller bara haft tillgång till halva sanningen
osv. har ett nytt inlägg under rubriken mindre kända Buresläkter. mvh Marc

2003-03-20, 17:03
Svar #18

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag har ALDRIG skrivit ett ord om Elof Lindmark!  
Inte i nämnda inlägg, inte i något annat. Vad jag  
HAR skrivit är att det är dumt att sprida ett  
antal av modern källkritik förkastade myter i en  
ny bok OM man inte har ordentligt underlag med  
SAMTIDA källmaterial.
Marc Hernelind bör sluta att påstå att jag skrivit  
en massa saker som jag inte har skrivit. Hans  
trovärdighet som forskare höjs sannerligen inte av  
att han tillskriver personer yttranden de aldrig  
gjort och inte ens klarar att hålla reda på vad  
som ingår i denna mycket begränsade diskussion.
 
Anders

2003-03-20, 18:18
Svar #19

SE Svensson

Köpte boken, men den håller inte måttet, inte på långt när.

2003-03-27, 14:25
Svar #20

Utloggad pirjo lundqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2008-11-19, 15:16
    • Visa profil
EI Nilsson:
Köpte bok och tycker den verkligen var bra ,
mycket jobb nerlagt,Ulf Lundström har dessutom  
Gjort en Recetion i tidningen roten.

2003-03-27, 14:42
Svar #21

Carl Szabad (Carl)

Eftersom inlägget från EI Nilsson har exakt samma IP-adress som inläggen från Marc Hernelind kanske den senaste recensionen ska betraktas som partisk i sitt sammanhang.

2003-03-28, 15:20
Svar #22

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Hej Carl !
 
Hur går det till att avläsa/se en IP-adress??
 
Kjell

2003-03-28, 23:15
Svar #23

Carl Szabad (Carl)

Kjell! En vanlig läsare kan inte göra det men administratörer av forumet kan.

2003-03-29, 08:42
Svar #24

Åke Forsmark

Men man bör i sammanhanget vara medveten om att flera olika användare kan ha samma ip-adress eftersom leverantörerna fördelar numren dynamiskt. Om jag exempelvis ansluter via modem så tilldelas jag ett nummer och det har jag så länge jag är uppkopplad så har jag numret, men så fort jag kopplar ner så kan det delas ut till en annan användare.
 
I detta fall bör väl en sannolikhetskalkyl peka på att det bör vara samma person som skrivit under olika namn. Det är såpass många olika nummer i farten i Sverige. Ska man veta säkert måste man kontakta leverantören och de lämnar inte ut information om det inte handlar om något brottsligt. Men Carl Szabad gjorde heller inget direkt utpekande utan använde ett 'kanske' så det är upp till en själv att dra slutsatser. Men man bör vara försiktig för i en liknande palaver i ett lokalt forum så fick två olika personer samma ip-nummer och blev felaktigt utpekade för att vara samma person.

2003-03-29, 13:21
Svar #25

Erik Holmlund

Utöver det faktum att Hernelind och Nilsson har samma IP-nummer så finns det ytterligare en liten intressant detalj som dessa två signaturers inlägg har gemensamt.  
 
Både Hernelind och Nilsson felstavar ordet 'recension' på exakt samma sätt. Bägge skriver 'recetion'. Jag gissar att detta sätt att stava fel på är väldigt ovanligt.

2003-03-31, 16:15
Svar #26

Utloggad Willem Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2016-11-07, 19:34
    • Visa profil
Av G Persson: Vi är fler som köpt Boken och Tycker om den men när man läser dessa uttalande undrar man hur många som läst den.

2003-04-01, 09:14
Svar #27

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Jag har en fråga till Marc Hernelind. På vilket universitet har du tagit din fil kand? Jag skulle nämligen gärna vilja läsa din C-uppsats och behöver denna uppgift för att kunna beställa uppsatsen från institutionsarkivet. Om jag också kunde få uppgift om år, termin och uppsatsens titel så skulle jag vara mer än nöjd.
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2003-04-01, 14:29
Svar #28

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Av Hernelind: Till Carl Szabad på din kommentar om att jag och en person som är positv till Bureätten Har samma ip Adress,Förmodligen har jag och 100 tals andra samma ip Adress eftersom jag skriver min mail hit på internet cafe i stockholm oftas eller biblotek.men jag fick intrycket av att du vill smutskasta mej , har jag fel?

2003-04-01, 14:46
Svar #29

G Carlin

Oavsett om El Nilsson och G Persson är Hernelind själv eller spefåglar som härmar hans man?r, så tycker jag den här diskussionen nu har blivit osmaklig. Den borde avslutas.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna