ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mindre kända Bure anor  (läst 4188 gånger)

2008-11-18, 01:22
läst 4188 gånger

Utloggad Östen Händel

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1011
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 01:31
    • Visa profil
Ingen påve från Bureätten, men väl en svensk fd drottning i Vatikanen.
Drottning Kristina (1626-1689) abdikerade från Sveriges tron 1654 och övergick året därpå till katolicismen. Hon levde därefter huvudsakligen i Rom, där hennes hov blev en politisk och kulturell medelpunkt. På sin tid var drottning Kristina Europas största boksamlare. Flera svenska regenter före drottning Kristina hade betydande boksamlingar, men hon var den egentliga grundaren av Kungliga biblioteket, vars främsta skatter hon tog med sig vid landsflykten. Kristinasamlingen med bl a cirka 2 000 handskrifter, finns sedan 1690 i Vatikanbiblioteket.
 
mvh Östen
 
(Meddelandet ändrat av handel den 18 november, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av handel den 18 november, 2008)

2008-11-18, 06:37
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Ulf mfl, en klok lärarinna som släktforskar sa till mig en gång när jag förtjust upptäckte att vi hade en gemensam ana långt tillbaka på medeltiden och utbraste vi är släkt!:  nej, sa hon och log, det är vi inte, men vi har gemensamma förfäder .  
 
Om det nu finns 10 ärkebispar och statsministrar och fan och hans moster som är ättlingar till någon av den excentriske Johannes Bureus nämnda personer i hans Buregenealogi så innebär det ju inte att de känner sig som en ätt eller släkt bara för att de har en tusendels DNA-sträng gemensamt. Detta ättebegrepp som omhuldas av en del släktforskare och bureeiska hembygdspatrioter idag är en mytologisering byggd på senare litteratur och har ingen muntlig tradering över århundradena.
 
 
Ps. drottning Kristina har ingen härstamning ifrån Bure, detta var ytterligare ett svammel till burebrasan - Bureätten blir alltmer förknippad mer stolligheter och non seriositet tyvärr Ds.

2008-11-18, 10:30
Svar #2

Utloggad Östen Händel

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1011
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 01:31
    • Visa profil
Oj, gick det att tolka det som att hon hadde härstamning ifrån Bure?
 
mvh Östen

2008-11-18, 12:10
Svar #3

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Niclas, jag håller med dig och den kloka lärarinnan. Det är faktiskt lika komiskt som när den amerikanska pressen under presidentvalskampanjen påstod att t.ex. Barack Obama var åttonde kusin till Winston Churchill.
 
Bureätten har för övrigt fortfarande en särställning i Anbytarforum. Jag förstår faktiskt inte riktigt varför. Niclas, det borde ju, för att ta ett udda exempel,vara lika intressant att diskutera t.ex. Dacke-ätten under en egen huvudrubrik, eller hur?
 
(Meddelandet ändrat av Passord den 18 november, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av Passord den 18 november, 2008)

2008-11-18, 14:16
Svar #4

Utloggad Bo R Bylund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2010-02-04, 15:01
    • Visa profil
- Även Anbytarforum anser i sina regler att respekt och ett vårdat språk gäller i detta forum! Jag har forskat i tjugo år och bör troligen känna till en del, men här präglas elakheter och spydigheter mot varandra i full skala, som inte är värdigt Bure ättens historiska existens på ett moget sätt. Varken Urban Sikeborg eller Marc Hernelid svarar uppriktigt på vissa frågor och klargör inte hela sanningen kring ätten. Det grundar sig på att vissa tyder andras texter till något helt annat än det var avsett, vilka sedan framställer helt nya märkliga svar. Detta är troligen orsaken till att Urban eller Marc inte vill prata om Bure ätten i Anbytarforum. Varför har Burre ätten fått sin ställning här, det är ju ni alla som har skapat situationen. Vakna!

2008-11-18, 14:55
Svar #5

Carl Szabad

Bo! Du har fått flera tips om Urban Sikeborgs mycket uttömmande artikel om Buregenealogin i Släktforskarnas årsbok 1996. Vad är det i den som är oklart, tycker du?

2008-11-18, 15:38
Svar #6

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Göran Johansson: du undrar varför Bure-ätten har en sådan särställning på anbytarforum...det är väl egentligen inte så konstigt...en mera intressant släkt går väl inte att finna i Sverige? Dels rör det som om något något så ovanligt som frälse/adel från norrland...sedan går denna släkt så långt bakåt i tiden (kanske ända till 900-talet?) och därmed täcker in så många tidsperioder, men kanske framförallt...så många intressanta personer härstammar från denna släkt! Sedan verkar många duktiga släktforskare vara befryndade med denna ätt...så det har nog också sin betydelse.  
 
Historien om denna släkt har ju också förminskats i både norrländsk och svensk historieskrivning så det finns nog ett uppdämt behov - från både hög och låg - att få veta mer om allt intressant som denna släkt varit inblandad i.  
 
Vänligen
 
Ulf Sawert

2008-11-18, 21:03
Svar #7

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 00:33
    • Visa profil
Bo: Jag har engagerat mig mycket i Bureätten, inte bara då det gäller diskussioner på Anbytarforum utan också i forskning i samtida källor. I tryck har jag sammanfattat mina forskningsresultat i två artiklar i Släktforskarnas årsbok 1996 och 2008; den nuvarande versionen av artikeln om Bureätten på Wikipedia är också till stor del av min hand. En annan längre artikel om Johan Bures föreställningar om släktens äldsta led som de framställs på den minnessten som han reste i Uppsala 1611 är på gång för Svensk Genealogisk Tidskrifts räkning och förhoppningsvis kommer jag också kunna presentera mina ytterligare forskningsrön som nu ligger i koncept i framtida artiklar. Men jag är inte mer än människa och för närvarande i mycket dålig fysisk kondition, så den senaste tiden har mer handlat om överlevnad än något annat. Jag vet inte på vilket sätt jag inte varit uppriktig eller inte velat klargöra sanningen om Bureätten, som du säger, men det har inte varit min avsikt på något sätt.
 
Hälsningar
 
Urban Sikeborg
 
(Meddelandet ändrat av Sikeborg den 18 november, 2008)

2008-11-20, 21:58
Svar #8

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
Urban!
Jag vet att vi är många som uppskattar ditt otroligt gedigna arbete!
Jag hoppas verkligen att du blir frisk snart!
Sylvia
(Ättling till i varje fall kyrkoherden Olof Laurentius Bure i Nora)

2008-11-21, 15:41
Svar #9

Utloggad Bo Holmstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2016-06-04, 11:11
    • Visa profil
När det skrivs ooch talas om Bureättlingar handlar det företrädesvis om ättlingar till Anders Olofsson, alltså den gren som Johan Bure tillhör. Men Anders hade ju en bror Olof. Finns inte där genom ingiftes ingiften några biskopar eller andra stormän med anknytning till Bureätten? Eller förblev Olofs ättlingar bönder i Västerbotten?
 
Hälsningar
Bo Holmstedt

2008-11-21, 16:53
Svar #10

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Bo! Anders hade förmodligen en bror som hette Fale Olofsson (om vi nu menar samma Anders Olofsson?), det är denna gren som kallas för Säbrågrenen (jag kommer bl. a. från denna). Stormor i Dalom: Margaretha Burea (född i Säbrå) är en ättling till denna gren. Hon blev prästfru i Leksand och fick många barn. Från henne kommer en mängd adel (bl. a. von Troil, 2 ärkebiskopar + ingiften) och andra prominenta personer (mest i södra Sverige). Hennes kusiner: Olof, Anders och Jonas Bure adlades också. Från hennes bror Jacob Zebrozynthius, kommer friherresläkten: Burenschiöld.
 
Vänligen
 
Ulf Sawert

2008-11-21, 16:56
Svar #11

Utloggad Bo R Bylund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2010-02-04, 15:01
    • Visa profil
Hej, Urban!
- Förstår din nuvarande situation och hoppas att allt blir till det bättre, för du behövs i debatten!
 
Ditt utlägg i Släktforkarnas årsbok 1996, sid. 246, står följande: Leonard Bygdéns kritiska utredning var för sin tid både nyttig och välbehövlig. Frågan är om dessa ord är väl genomtänkta? Denne Bygdén har degraderat och förnedrat så kvalificerad och utbildad person, som Johannes Thomasson Bureus. Fortsättningsvis har han visat prov på stor okunnighet inom forskning och dömt ut släkten Bure på det mest nedvärderande sättet.  
 
Nu till frågan, där jag undrar om du har någon anknytning till Bure ätten? Det vore intressant att få veta var någonstans i förgreningen i så fall. Och vet du vilka Sigfrid Nilsson och Brita Olofsdotter Bures barns personuppgifter är. Hoppas på svar.  
Krya på dig Urban!

2008-11-21, 17:27
Svar #12

Carl Szabad

Bo! Jag föreslår att du studerar artiklarna om Buresläkten, Johan Bure och Leonard Bygdén i Svenskt Biografiskt Lexikon.

2008-11-21, 20:35
Svar #13

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 00:33
    • Visa profil
Bo R Bylund: Ännu vid 1800-talets mitt ingick berättelserna om Fale hin unge och Fale hin gamle i historieundervisningen, men efter den kritik som levererats av historiker som Sven Lagerbring och Anders Magnus Strinnholm (1786-1862) angående den historiska korrektheten då det gällde dessa hade såväl de båda Fale som Johan Bure av de lärde kastats på sophögen, utan att någon egentlig, djuplodande analys hade gjorts. Leonard Bygdén gör faktiskt med sin artikel en äreräddning av Johan Bure och frikänner honom från ett medvetet bedrägligt förfarande. Bygdén gör i stort ett bra arbete och hans identifiering av Fale hin unge med en norrländsk frälseman på 1300-talet var mycket värdefull. Man måste emellertid komma ihåg att hans artikel egentligen var ett föredrag och den har en del av de kvicka, lätt satiriska och svartvita spetsigheter som gör sig mycket väl inför en publik men inte alltid blir helt lyckade i tryck. (Jag kanske kan jämföra med historikern Dick Harrison, som jag en gång hörde tala med betydligt mer kategoriska ordvändningar än när han presenterade samma tankar i skriven form.) Mycket av forskningen beskriver ju en pendelrörelse: från ett okritiskt accepterande till ett överkritiskt förkastande och därifrån, förhoppningsvis, till en mer moderat inställning.
 
Bygdén har rätt i sin beskrivning av Johan Bure som en historieforskare utsatt för självbedrägeri, för Johan Bure var en usel historiker, hur man än ser på det. Det räcker med att läsa hans handskrifter i Kungliga Biblioteket (bland dem den större del av hans stora Sumlen som ännu är opublicerad) och den omständliga introduktionen till hans släktbok för att se att hans mysticistiskt-göticistiska ådra gör att de flesta av hans slutsatser och kombinationer som rör just historiska ämnen är huvudlösa. Men ingen kan ta från honom äran att som analytiker då det gällde språk och runtydning och som insamlare och utgivare av medeltida källor vara helt unik för sin tid. De stora delar av Johan Bures släktbok som bygger på uppgifter lämnade av hans släktingar är exempel på en metodisk, detaljerad och i viss grad kritisk bearbetning av uppgifterna. Där Johan Bure själv försöker sig på som genealog då det gäller några av de medeltida delarna far han helt vilse och får till helt kronologiskt orimliga kombinationer.
 
Bygdén själv gör några besvärande missar i sin artikel. Han missar till exempel helt att Johan Bure själv aldrig talar om någon Fale hin gamle utan utgår från att vad senare personer skrivit representerar Johan Bures uppfattning, och framför allt missar han helt det stora värdet av släkttavlorna som rör andra delen av 1400-talet och 1500-talet.
 
Jag härstammar själv från Bureätten, dels via den Mariet (Maria) Jakobsdotter som var gift med birkarlen Anders Persson i Grubbe, Umeå, dels via hennes farbror Anders Andersson Burman i Rödbäck, Umeå. Vad gäller Sigfrid Nilssons och Britas barn lämnar Johan Bure inga fler uppgifter än deras namn, så där kan jag inte bidra.
 
Hälsningar
 
Urban Sikeborg
 
P.S. Sylvia, tack för omtanken

2009-04-16, 11:21
Svar #14

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
En fråga av Anders Karlsson 7 november 2008 har efter påpekande från Torsten Berglund flyttats till  (och där besvarats av Torsten).

2014-09-01, 01:35
Svar #15

Utloggad Svante Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2017-03-30, 20:36
    • Visa profil
Jag har nyss själv fått äran att se mig besläktad med den mytologiska Bure-ätten ända ner till tidig medeltid. En historiker jag känner varnade mig för att ta alltför allvarligt på denna ära och jag är nog benägen att ta till mig detta råd. Jag använder mig av databasen FamilySearch som plötsligt gjort mig länkad till Fale hin unge och andra bemärkta personer.
 
mvh
Svante Karlsson

2014-09-01, 06:02
Svar #16

Carl Szabad

Den mytologiska Bure-ätten går säkert till tidig medeltid, men den verkliga kan man inte föja längre än till 1400-talet. Får jag i stället rekommendera att du använder dig av Bure-skivan som bygger på seriös forskning av Johannes Bureus egen hand, inte sagor.

2014-09-04, 08:54
Svar #17

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Det är det som är problemet med Buresläkten. Det är en mycket spännande släkt som kartlagts i Johan Bures unika släktbok, men det cirkulerar tyvärr så många påhittade anor och uppgifter om Bureätten på nätet att det är mycket svårt för den oinvigde att veta vad som är sant eller inte.
 
Men gör som Carl föreslår, skaffa Bure-skivan och läs Urban Sikeborgs omfattande kommentarer, så klarnar bilden. Och om du stoppar dina Bure-anor vid Gamle Olof (Hersesson), så är du helt säker på att det inte är några påhittade sagor. Det finns indikationer på att även generationen innan, Olofs far Herse, skulle kunna vara med verkligheten överensstämmande. Ingen vet ännu, men DNA-forskning pågår kring detta. Men alla anor dessförinnan är påhittade.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna