ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olof Andreae i Norrbro: Vem var hans föräldrar?  (läst 751 gånger)

2011-04-23, 15:05
läst 751 gånger

Utloggad Jakob Degerfeldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2017-12-05, 13:42
    • Visa profil
Hej!
Jag har surfat lite på jakt efter kyrkoherde Olof Andreaes (ca1540-1628) anor.
Enligt flera sidor var han son till Anders Jakobsson Bure och Malin Andersdotter. Rent åldersmässigt ser jag inte hur det går ihop.
Anders Jakobsson var född, enligt samma källor, ca 1475 och Malin ca 1481. Om jag är korrekt informerad av den svenska skolan är det ytters ovanligt att en kvinna i 60-års åldern föder ett friskt barn, eller rättare sagt ett barn i över huvudtaget.  
För det andra var Olof gift med Sara Andersdotter (1554-1597) som i sin tur var Dotterdotter till Anders Jakobsson Bure och Malin Andersdotter. Var inte seden att gifta sig med sina syskonbarn strikt förbehållen kungligheter/medlemmar av familjen Habsburg?    
 
 
Så är det någon som vet hur det går ihop? Vem var Olof Andreaes föräldrar?
 
Tack på förhand, mvh Jakob

2011-04-23, 18:42
Svar #1

Utloggad Jakob Degerfeldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2017-12-05, 13:42
    • Visa profil
En liten korrigering:
Han var Kyrkoherde i Norrbo, inte Norrbro

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna