ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-24  (läst 2520 gånger)

2005-01-04, 14:33
läst 2520 gånger

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag fortsätter min lilla 'mission' till Marc för att det skall se enhetligt ut i forumet:
 
För och efternamn skall skrivas in i rutan kallad Användarnamn* - ej i början av själva inlägget..  
 
*)Här skriver de som har ett Användarkonto (med användarnamn & lösenord) sitt användarnamn, medan övriga skriver ut för- och efternamnet i klartext.

2005-01-04, 14:45
Svar #1

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Av Hernelind:Dessutom har Thord levat som en historisk person kristnad år 992,det vittnar ju runsten som jag skrivt om nedan.men sen om det går att säkerställa honom till Buregenealogin är
jätte svårt för det finns inte mycket kvar som visar åt något håll.här nedan har visaker som talar för.  
Källa: citat från  NIls WilhelmMarks von Wurtembergs adelsgenealogier Volym no. 1195r -207r  från omkring 1800 .
År 1599 avbildasdes runstenen nr. 27 Skolosters kyrka  av Johan Bureus som var djupt intresserad av den då han ansåg att den där nämnde Tord  och hans 5 söner som hans egna förfäder, vilka skulle gett namn åt Platsen Burelandet dvs Skobolandet ,en gamal sägen har också förknippad  stenen med Falsta borg ruin då Tord Bure  skulle ha bott  på Falsta, stenen låg då inne i Kyrkan framför västra portalen men torde ha stjälpts någon gång emellan 1727 och 1819,då runsidan vändes nedåt väl för att skona den från nötning ,år 1860 upptogs den och sattes mot norra vägen där den fick stå i 33 år ,då häst bilderna starkt aviker från de normala vikingatiden och påminner om vendelstidens bronsarbeten från tiden krin 700 talet har B.Almgren framkastat id?en att vi skulle ha att göra med en äldre bild sten från 700 talet men det visas sig vara felaktigt därför runristaren Fot skulle ha huggit denna  inskrift tidigast omkr 1050 talet troligtvis senare,varpå han själv  tillfogat signatarbalken samt fördjupat baksidans linjer,Fot har singnerat endast fem runstenar där utöver ristat mer än fyrtio han var verksam i mer än 25 år till in på 1070 talet och hans stenar tillhör Stockholms och Uppsala området ,Beskrivning av runstenen :den omsorgsfullt huggna stenen av randig blå grå gnejs med glimmer står sen 1893 rest på en kulle 10 meter öster om kyrkans korgavel och är ristad på båda sidor,den bakre dock endast med en lansbärande ryttarbild inom dubbelram utan runor ,run sidan har alldeles sammaryttare med ett svärd instucketr under armen han rider under ett kors med konstrik upphängning och med ett till större delen avnött glasögonornament nederstdet hela omges av en långsmalt rektangulär  ram med tvärbalkner till på vilken hästentrampar.rektangelramen bär egentilga skriften med följande skrift:
 Antuitr x auk x Kulaifr x auk x Kunar xauk x Haursi x auk x Rulaifr x litu x raisa x stain xat xporp x fapurxsin /fotrx hiukx runaR  översatt Andvätt och Gulle och Gunnar och Herse och Rolev läto resa stenen efter Tord fader sin ,Fot högg runorna.
Källa:Boken 100 svenska Runskrifter av Åke Olhmark. (obs. foto av sten kommer in sen )
Tord var född i Staden Sigtuna och som trogen underhövding  av Stormansätt. till Erik Segersäll som var son till Kung  Olof Skötkonung, Stödde han id?en av Erik Segersäll att bryta hedendomen och de konservativa krafterna i Uppsala. och markera att ny tid inträtt som han far  Olof Skötkonung redan gjort genom att bygga en egen Kungastad Sigtuna ,dit kallade Olof Engelska Myntmästare för att prägla de första svenska mynten ,men asa läran skulle leva kvar ett tag till och som  det står på runsten landet hette fortfarande Svitjord.Det var en bit utanför Sigtuna som han byggde Byre Kyrka i det så kallade skobolandet (som i dag  Kallas Skokloster) Källa: den svenska historien av Herman Lindqvist sid. 9-10
du kan inte bara vifta bort dom saker som talar för och säga sagor ,det är sant att det är för lite för att säkerställa de här gamla generationerna men sen att kalla det sagor är att gå för långt för då måste du kunna motbevisa att det här inte har hänt och hur skall du kunna göra det ? nej ett visst mått av förskitighet innan man dömmer ut något man kan säga med full rätt och betona att de generationerna inte håller för en källgranskning,men jag tycker att man skall låta folk tro vad dom vill i frågan så länge det bara finns teorier.Mvh Marc

2005-01-04, 14:52
Svar #2

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil

2005-01-04, 14:56
Svar #3

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Låt mig se, var i texten på runstenen framgår det att Tord var kristnad just 992?
Och Marc, du har fel. Det normala är att man utgår från att något är obevisat tills motsatsen är bevisad... Det är DU som skall lägga fram bevis för att Bureus har rätt... Det finns gott om källor som till exempel talar om existensen av häxor på 1600-talet, men om någon hävdar att Blåkulla besöktes på 1600-talet så måste han lägga fram belägg för detta... Samma sak med dessa gamla Bureberättelser. Det behövs bevis...

2005-01-04, 16:55
Svar #4

Carl Szabad (Carl)

Marc! Jag citerade bara Svenskt biografiskt lexikon som konstaterar att det du beskriver är fantasier. Det framgår också i Urban Sikeborgs uppsats i Släktforskarnas årsbok ?96, som du själv brukar ange som källa, att det är fantasier.
 
Men visst finns det en runsten utanför Skokloster som är rest efter en Tord av hans söner Andvätt, Gulle, Gunnar, Härse och Rolf. Inget talar dock för att någon av dessa söner i sin tur var gifta och/eller hade några barn. Förmodligen bodde denne Tord där stenen var rest, men detta är allt vi vet om honom. Inte något tillnamn eller när eller var han föddes, levde eller dog, bara ATT han gjort det.

2005-01-04, 20:32
Svar #5

Lennart Lindström

Hoppar in igen.
Debatten om Buresläktens äldre delar är, som i fallet om i stort sett alla andra släkter, meningslös före 1300-talet vad gäller olika individers anor. Själv studerar jag Nordeeuropas historia perioden 900-1400. Ser myt efter myt formligen krossas, när Internet nu gör det möjligt att snabbt jämföra finska, svenska, danska, norska, isländska, engelska, tyska, polska och ryska källor, allt eftersom varje lands historiska sanningar publiceras på nätet. (Jag kan inte bevisa vilka som är fel, bara logiskt inse att de flesta, måste vara uppenbart felaktiga. Arkeologerna drar i alla dessa länder sakta fram nya pusselbitar, som blir med dagens avancerade teknik till de bevis, som ofta kullkastar gamla historiska sanningar, som upprepats i århundraden)
 
Att källor och propagandaskrifter (felaktigt) tolkats och återgetts som sanning i århundraden gör dessa inte sanna. Däremot kan berättelser stödja vissa historiska processer eller skeenden, men sällan ge något på individnivå (bortsett från ett fåtal centralgestalter - ledare)

2005-01-04, 22:19
Svar #6

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Jag håller med Lennart Lindström om att debatt om släkter efter 1300 tal oftast ej går att säkerställa men kan vara intressanta för att i varje myt finns en liten bit sanning,men oftas kan det kännas fruktlöst att debattera med så lite uppbackning åt ena eller andra hållet,Där kommer det in Anders att en myt kan inte bevisas vare sig åt en eller andra hållet man kan prata för eller emot men till sist förblir det en myt för när den bevisas är det inte längre en myt,då har man känkt ned och arkeolgiskt visat annat anntingen att den var fel eller att man arkeologiskt hittar något som stärker myten Ett exempel. Här är myten Tord Jerker Han tycks levat ut konung Inge den äldres tid och synes under det sista asaupproret lett av Blotswien emot kristendomen och vite Krist hava nödsakat honom att flytta från Uppland till Norrland, där som mera säkert han skall sig nedslå. Enligt sägen skulle Tord Bure vid flykten grävt ner en Silverskatt som varit i släkten ett tag dvs arvegods.
Här kommer Arkeologin som stärker Mytens trovärdighet Citat Birsta Skön tillhör bevisligen en gamal kultur, där framgrävdes här redan en 1835 en silverskatt som dateras till senare delen av 800 talet,med silverdaler och  Arabiska mynt ingick och påstås vara Bures nergrävda skatt .Källa:Säbrå boken sid. 80
Obs:Nu har jag inte gått vidare och kollat upp om den skatt som uppgävdes 1835.men det är ett exempel hur man kan andvända arkelogin till hjälp för att kolla upp myter. mvh Marc

2005-01-04, 23:42
Svar #7

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Utan att kommentera Marcs inlägg i övrigt. Är det inte tämligen osannolikt att en person som enligt Buremyten skall ha levat under senare delen av 1000-talet skall ha låtit gräva ner en silverskatt på 800-talet?

2005-01-05, 03:30
Svar #8

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Hej Anders, du missförstod där Silverskatten var daterad till sena 800 talet men funnits i släkten ett bra tag alltså arvegods som han grävde ner enligt Säbrå boken.hänger du med nu ?
mvh Marc

2005-01-05, 08:08
Svar #9

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Nej!
En silverskatt som arkeologiskt dateras till 800-talet är nergrävd då. Det vore nämligen helt senasationellt om inte ett enda föremål tillkommit till en familjs skatt på 300 år. Ingen annan ?pphittad silverskatt har varit sådan...  
Vad detta är ett exempel på är inte hur arkeologin stöder Buremyten. Det är ett exempel på hur man griper efter varje halmstrå för att stödja en myt!

2005-01-05, 09:23
Svar #10

Lennart Lindström

Håller med Anders. Bureättens ursprungssagor står sig däremot ganska bra mot andra svenska ätters ursprungssagor från samma tidsperiod, men samtliga dessa skrönor måste betraktas enbart som sagor. En eller några få historiska individer ger aldrig en släkt eller ätt.
 
Individer har funnits, men dessa kan aldrig kopplas till skeenden och släkter. Det historiskt intressanta är att Sundsvallsregionen koloniserades av vikingar, dvs var dåtida utpost norrut i en kultur med band till Mälardalen-Uppland. Ångermanälven och norrut har inte spår efter vikingar och deras symboler  asatron (möjligen? undantaget en enda sen? bosättning vid höga kusten-Ångermanälvens delta).  
 
Detta ger en tidsrymd för koloniseringsprocessen av övre Norrland. Ytterligare utgrävningar lär ge ytterligare besked, om när, var och hur (germanska) människor från söder tog över den finsk-samiska urbefolkningens samhällen där.  
 
Vi kommer aldrig att få reda på samband mellan olika individer och släkter, om vilka som gjorde vad före år 1300-1400 norr om Dalälven och före år 1200-1300 i övriga Sverige. Historieförfalskare, skrön- och skönskrivare kom nämligen samtidigt som makten formaliserades, och har varit flitiga i århundradena därefter.

2005-01-05, 11:53
Svar #11

Kalle Thorsberg

Hrrm,
En skatt av mynt kan bara dateras på så vis att man vet tidpunkten för när yngsta myntet slutade präglas. Dateringen är därmed en äldsta möjliga datering av mynten i sig. Dateringen av nedgrävningen av mynten ges _inte_ av myntens ålder...
En datering av deponeringen får ske på annat sätt och är mycket ovanlig eftersom de flesta skatter framkommit tillfälligt och utanför arkeologisk kontroll.
K

2005-01-05, 12:00
Svar #12

Michaël Lehman (Philippos)

De av Hernelind anförda uppgifterna kan avfärdas på flera andra sätt. Hernelind skriver om en ?Tord Jerker?, som i övrigt är okänd till och med av de äldre Bure-genealogierna. Däremot talas om en ?Tords Jerker, d.v.s. Erik Tordsson. Det enda belägget för denne Erik Tordssons existens är en korrupt tolkning av inskriptionen på M 9. Om detta, se Anbytarforum: Släkter: Bureätten: Runstenarna.

2005-01-05, 12:04
Svar #13

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Kalle!
Vad jag menade var bara att det vore mycket MÄRKLIGT att en skatt som grävts ner på sent 1000-tal inte innehöll några mynt från senare tid än 800-talet, men däremot en stor mängd mynt från denna tid... Jag antar att vi är överens om att denna silverskatt inte är något stöd för Buremyterna...

2005-01-05, 17:30
Svar #14

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Ni är rätt otroliga vad ni kan hitta saker från  
ett uttalande,jag tog ett exempel på en myt och tala om att antingen vid bevis kan man krossa myten,eller vid bevis kan man stärka myten till det inte längre är en myt,jag tog ett exempel på en myt Tord Bure så kallar Johan Bureus honom i Genealogica 53    Han kallas även  Tord Jerker
På runsten M9 Selånger stenen utanför Sleånger kyrka ,denna sten är betydligt äldre än Nolbystenen.
på runstenen står : Spchurdi x auk Thurir Haiden x auk Sihlvaister xauk Herser raiste stain dini aftir Tord Jerker fader sin. = fritt översatt son och son och son och Herse reste sten efter far sin Tord Jerker .
Han tycks levat uti konung Inge den äldres tid och synes under det sista asaupproret lett av Blotswien emot kristendomen och vite Krist  hava nödsakat honom att flytta från Uppland till Norrland, där som mera säkert han skall sig nedslå.Enligt sägen skulle Tord Bure vid flykten grävt ner en Silverskatt som varit i släkten ett tag dvs arvegods. det var myten vad vi förstår av den så är det så att det fanns gamla mynt silverdaler och arabiskamynt i denna silverskatt  
sen påstås det i säbrå boken sid 80 (inte jag)att denna skatt är återfunnen citatBirsta Skön tillhör bevisligen en gamal kultur, där framgrävdes här redan en 1835 en silverskatt som dateras till senare delen av 800 talet,med silverdaler och  Arabiska mynt ingick och påstås vara Bures nergrävda skatt .Källa:Säbrå boken sid. 80 jag vet inte vad för värde detta arkelogiska bevis har det har ialla fall inte så stort värde att myten upphört ayy vara myt.men med flera bevis kan man så att säga bryta myterna åt båda hållen mvh Marc

2005-01-05, 17:41
Svar #15

Michaël Lehman (Philippos)

Marc, läs nu ordentligt inläggen, till vilka jag länkar i mitt inlägg ovan (5 jan 2005 kl. 12.00). Av dessa inlägg framgår, att tolkningen ?Tords Jerker? av M 9:s inskription ??ur? siar?u? inte stödes av dagens runforskare. Att Bureus gjorde den tolkningen (vilket för visso också framgår av inläggen) saknar därmed relevans.
 
Det, som är riktigt intressant i detta sammanhang, är tidpunkten för dessa uppgifters tillkomst. Har uppgifterna om ?Tords Jerkers? silverskatt uppkommit före eller efter det silverskatten i Skön återfanns?

2005-01-06, 23:45
Svar #16

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Michael har du mer om M9 stenen dvs. Selångerstenen att nutida forskare inte stödjer tolkningen eller att den är korrupt,för i min forskning har jag inte fått ihop den med tiden ect och själv varit lite skeptisk till den,intresserad om mer info, men där emot är jag intresserad av Nolby Stenen vid Njurunda som tar upp namnen Bure och Farteng,vilket Fale är kortnamn för.en intressant sak är på både skoloster runstenen Riddare med ett kors över och Nolby Stenen finns ett Kors mitt på, sen att båda runstenarna var ristat med röd färg som man ofta gjorde på runstenar till stormän,en detalj till Skokloster stenen var ristad av Runmästaren fot och en av de få han singneratjag tror han bara singnera ca 15 stycken vilket tyder på att det var en betydelse full person.,Och nolby stenen var ristad av   Fareng .han kulle varit run ristar lärling till Runmästaren Åsmund Kårasson.så jag ser vist samsnöre mella dessa båda runstenar(Jag kan berätta mer sen om det)
och som du säger så är tidpunkten för den här myten o0m skatten viktig,jag vet inte själv det  
men det skulle vara intressant att  kolla upp det mer . mvh Marc

2005-01-07, 01:16
Svar #17

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Röd färg på runstenar är i allmänhet ditmålad av Riksantivarieämbetet eller andra. Jag tror inte att man lyckats med pigmentanalys av någon sten. Och kors återfinns på de allra flesta runstenar, det finns bara en i hela landet som har ev hedniskt budskap...

2005-01-07, 03:04
Svar #18

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Hej hitta lite om selånger stenen ,
Erik Thordsson Han kallas även  Tords Jerker
Burestenen i Selånger, Medelpad
Inskrift:Sigurd och Tore, Heden och Härser reste denna sten efter Tords Erik, fader sin.
Enligt träsnitt av Johannes Peringskiöld 1687 och även av Johnnes bureus.
bodde i Selånger i Medelpad. Jerkers runsten har förkommit men fanns kvar så sent som under 1700-talet
Samtidigt bodde i Nolby också i Medelpad kanske en bror med namnet Bure. Dennes runsten finns fortfarande kvar en möjlighet? det går att kolla  
Biler på alla tre stenarna på hemsidan www.fale.bure.just.nu en hemsida att rekomendera för bure intresserade (ej min hemsida).
ps. Anders det är sant att RAÄ kan restuarea med ursprungs färgen som vanligt vis är svart eller någon mörk färg,röd färg var till för stormän,eller underhövningar ect enligt runforskare jag prata med dessutom är skoklosterstenen just unik för den har en riddare och ett kors över det har inte hittas någon sten från den tiden med ett sån ristning i Sverige,det kallas att den har sydskandinavisk stil därför. men det är papper jag fått hemskat från en pensionera runiolog och även lite papper från min vän John waltervon winblad som också är en bure släkting. mvh Marc  
ps. om det är något när det gäller runsten som jag sagt här som skulle vara fel är pga av mej att jag missuppfattat det dom sagt.

2005-01-07, 09:14
Svar #19

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Som sagt, jag vill se belägg för att den ursprungligen var måla med röd färg. RAÄ målar röd färg på alla runstenar och hällrisningar för att det syns...
Och jag vill se belägg för att Selånger- och Nolbystenarna var samtida.
Och jag vill ha en modern runologs utsaga om hurvida de olika stenarna är samtida.
Och Tords Jerker är fortfarande en feltolkning av stenen.
Och som sagt, det faktum att det finns kors på både Skoklosterstenen och Nolbystenen ger lika lite sammanhang mellan dem som det faktum att det finns runor på dem...

2005-01-07, 10:17
Svar #20

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
En parentes rörande färg på runstenar - det finns minst en sten i landet där man kunnat analysera pigmentet, nämligen U660 (Håtuna, 4 mil NV Sthlm):  
 
Andvätt och aikir och Vighjälm och Kala reste stenen efter Gerfast, sin fader
 
Låg i åkern 32 m norr om vägen från Norränge till Ängstorpet. alldeles intill bäcken.  
Sprängdes 1931 från ovansidan/baksidan. Har antagligen stått där vägen mot Fornsigtuna/Trundboda gått. Hade rests i en sankmark.  
 
Röd färg fanns kvar - delvis mycket tydlig i 25 - 26 runor. Färgen hade skyddats av blåleran - färgen var svagare redan efter ett par dagar, när färganalys skulle göras. Tekniska Högskolan fann ingen organisk substans i provet. Färgen bestod av järnoxid och rödfärgad fältspat.
 
Betecknas som utomordentligt skickligt utförd ristning. (Fot eller hans krets)
 
Källa: Upplands-Bro Kulturhistoriska Forskningsinstitut (enligt websidan bygger informationen huvudsakligen på Sveriges Runinskrifter av hembygdsforskaren Börje Sand?n)

2005-01-07, 10:52
Svar #21

Michaël Lehman (Philippos)

Andvätt? Men han var ju son till Tord! ;-)
 
Nå, för att återgå till allvaret. Verket Sveriges runinskrifter är knappast författat av hembygdsforkaren Börje Sand?n. Det är ett flerbandsverk utgivet av Kungl. Vitterhets Historie och Antikvitets Akademien. Det måste väl ändå vara sammanställningen av runstenar i Upplands-Bro, som är sammanställd av Börje Sand?n?

2005-01-07, 10:55
Svar #22

Michaël Lehman (Philippos)

Marc, jag har ett flertal av gånger lämnat referenshänvisningar till mina uppgifter om M 9 (se t. ex. mitt inlägg ovan från 5. januari 2005 kl. 12.00). Om du hade läst mina inlägg, så hade du inte behövt ställa frågan.

2005-01-07, 11:42
Svar #23

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Micha?l, vi får nog anta att Andvätts mor berättat sanningen om faderskapet efter sin mans död, och att den biologiske fadern avled senare. Det är ju bara 1? mil mellan Skokloster och Håtuna.  
 
Beträffande den allvarliga sidan av saken, så har du säkert rätt. Nu ser jag att formuleringen på sidan är tvetydig och att min spontana tolkning var den felaktiga. Runforsking är definitivt inte mitt gebit så jag kände inte till bokverket sedan tidigare. (Sen borde jag förstås ha anat att i en Bure-diskussion får man fler kommentarer kring sina eventuella källhänvisningar, än kring inläggets fakta-innehåll. )
 
För att bygga på min ursprungliga parentes, så ser jag nu att man även hittat några bemålade fragment nära Spånga kyrka utanför Stockholm:
 
Fyra av de ristade stenfragmenten (fyndnr 1, 4, 22 och 24) visade sig bära pigment av ursprunglig färg. Analyser under år 2001 och 2002 visade att huvudbeståndsdelarna av färgen på fynd 1 är röd järnoxid, röd blymönja och krita. Färgen på fynd 4 består av massicot, en gul blyoxid, uppblandad med krita (kalciumkarbonat) och möjligen blyvitt (blykarbonat). På fynd 22 finns rester av röda färgpigment: mörk röd järnoxid, orangeröd blymönja och klarröd cinnober (kvicksilveroxid). På fynd 24 fanns ett gulvitt pulver som bestod av järnoxid, blypigment (förmodligen massicot) och krita. Fragmenten från Spånga förvaras i Stockholms stadsmuseums samlingar. (Källa: information från Runverket, webpublicerad av Nytt om runer)

2005-05-18, 15:42
Svar #24

Catharina Lindhe

Hej!
Ställer min fråga här för det verkar vara rätt ställe.
Min förundran är över alla årtal som finns i legenden fram till Mats, Fahle och Olof som ska ha levt ungefär 1370 Bureå. (Fale (Fartegn unge)Bures barn)
På Internet adress: http://www.geocities.com/Heartland/Hills/2261/bure.html
framhäver denna forskare att det kan finnas en lucka där legenden slutar. Där finns tre luckor i generationerna, men det låter lite för mycket, troligen en eller högst två, fast det finns ju en logik, för inte ens släktprogrammet godkänner luckan mellan Unge Fahle om han dog 1212, för då kan han ju inte vara far till sönerna.  
 
Ur en fabel (Tyvärr har jag missat källan här)
Ägde fädernegården Byrestad, levde 1190 uti Konung Knut Erikssons tid, efter hvilkens tid han vistades hos dess omyndige barn såsom deras fostrare på deras gods Elgarå i Wästergötland År 1199 när konung Sverker dräpte konung Knuts söner, då rymde Fale af med konung Knuts Yngste son Erik hem till sin faders gård Byrestad, och fördolde honom där i 2? år, till dess han började mannas, då han drog in uti Norge, och skaffade honom hjälp till att fodra sitt fädernas Rike igen, och hämnas sina bröders död och oförätt.
Och när han kom tillbakas över fjällen, uppreste Fale hela Jemtland, Helsingland och  
Medelpad, och så mycket af Ångermanland som är intill Stinne, och drog söderut och stridde med konung Sverker vid Lena i Wästergötland år 1208 som verserna ljuda i Anno Millena bis bis deco celeno pleno beclum Sverikonis Stetil in Geflo gereonis, contigiet in lenum.( Troligen en dikt skriven på latin.)
Två danske löpo för enom Svenskom Sverom togo derom werbere plerum.  
Ty de Danske hulpo konung Swerker emot herr Erik, och sedan konung  
Swerker vardi slagen år 1210 vid Gefle Bro.
När Erik Knutsson var kommen till regeringen, gjorde han Fale till en herre och förbättrade hans ärvda adelskap gifandes honom en beväpnad arm till sköldmärke därföre att han hade burit
 
På ett annat ställe har jag hittat detta
Han var Underlagman 1342 - Jordbytesbrev mellan Fartheign unge och hans hustru Ingeborg med Spielbude Spielbudesson. Segivittne i Själevad Åml; 1347. Vidimation; 1354. Förskälaman å jord i Hållnäs socken Uppland. 1363.
Död före 1374, Gravsten i Sköns Kyrka Medelpad.
Där stämmer det logisk med sönerna som ska vara födda runt 1370. Då min undran handlar det om två personer, tro?  
 
Vänligen Catharina

2005-05-23, 08:24
Svar #25

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Svar till Catharina : Det är två olika personer 1)Fale Bure Hin Unge död 1212 Ståthållare  2)Fale Bure d.y. Underlagman levde 1342 som du själv skrev. nr 1 är farfarsfar till nr.2 mvh Marc

2005-05-23, 11:58
Svar #26

Carl Szabad (Carl)

Catharina! I själva verket tillhör den äldre Fale Bure fablernas värld, som du även konstaterat. Och den hemsidan du hänvisar till verkar vara ett sannskyldigt mischmasch där den som lagt upp uppgifterna uppenbarligen inte funderat ett ögonblick på vad där står, utan bara rabblat upp en massa namn. Ibland är det 14 år mellan generationerna och ibland 120 (eller 19!). Sen kommer fyra generationer på ca 50 år totalt, dvs 12-13 år i snitt! En nackdel med Internet är att man kan lägga upp vilka stolligheter som helst som sedan köps okritiskt av somliga som sedan vidarebeordrar dessa tills de blivit någon sorts sanning.
 
Den släktkrets du nämner i sista stycket har dock bevisligen funnits, även om inte alla detaljer du beskriver är korrekta. Någon koppling till senare tid har dock inte med rimlig säkerhet kunnat göras.

2005-05-23, 14:52
Svar #27

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Carl Det är ganska tröttande att att du säger att person 1) Fale hin unge tillhör fablernas värld han har funnits och dött 1212, lika säkert som  Sunne Folkesson som var Härförare för Västgötarna eller lika säkert som Birger Jarls far Magnus Månesköld stupade vid Gestrillien.han var med vid striden 1208 vid lena 0ch striden 1210 vid Gestrillien. men om han var Buresläkt menar många är svårt att visa.  person 2)Fale Bure d.y det påträffas i riksarkivet tre pergamentsbrev med sigill av Burevapnet tillhörande Lagmannen Farteng Unge i breven daterade till 1347 ,1353 ,och 1363. och efter som han ej nämns efter 1363 ,kan Bygd?n ha rätt när han säger att Farteng har med verkat vid kung Håkans räddning till Norge efter det olyckliga slaget vid Gata 1365,då som många andrs svenska män följt kungen till Norskt territorium och efter Drottning Margaretas trontillträde ,har Farteng haft möjlighet att återvända hem till sin norrländska hembygd för att utvälja sin viloplats på Kyrkogården i Skön kyrka.som Historikern Nils Ahnlund nämnde 1363 rykte Albrekts tyska trupper in i Sverige,Farteng har då ryckt in som Hövitsman i Mangus Erikssons här.troligen död efer 1372 eventuellt . senast 1402. nu har vi sen bure seminariet också hållt på att kartlägga personer med sjögren larsson syndromet både från sundsvall och skellefteå trakten som det ser ut nu men vi är långt ifrån klara. är de från sundsvall trakten buresläkt men det skall dubbelkollas och sen har vi 20 -30 personer ifrån skellefteå trakten om det är bure släkt kan person nr 2 ovan säkerställas till bure släkten. vi håller även på med en utrdning om de Burar från stockholm och södermanland och det verkar som dom har ankytning till Skön också något som sen redovisas, så Carl hållningen från 1996 kanske håller på att ändras ju mer vi får veta . Mvh Marc

2005-05-23, 15:10
Svar #28

Carl Szabad (Carl)

Marc! Om du finner det tröttande att läsa mina inlägg föreslår jag att du låter bli. Det finns oerhört mycket man kan korrigera rörande din historieskrivning, men jag ska nöja mig med att återigen citera Svenskt biografiskt lexikon, band 6 sid 685, under uppslagsordet Bure, som börjar med en sammanfattning av Johannes Bureus släktkrönika:
 
Det har varit en lätt sak för den historiska kritiken att riva sönder denna fantastiska sagovävnad.

2005-05-24, 00:45
Svar #29

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Menar du att slaget vid Lena 1208  och Gestrillien 1210 aldrig skett Att Erik Knutssson aldrig blev krönt till kung efter 1210 att Fale aldrig var informator på Älgarås till Erik och hans Bröder menar du att Sune Folkesson aldrig levat och därför aldrig dödat Sverker vid Gistrillien,och Magnus Månesköld stupade aldrig vid Gestrillien.så har aldrig hans son Birger Jarl aldrig levat? att Fale var Ståthållare för Jämtland Hälsingland och större delen av Norrland är också känt,så tyck vad man vill de här händelserna så finns dom i Sveriges historia son Jan Guillou återgett det enda är att han gett den återvända korsriddaren ett påhittat namn Arn,i övriget har fejden mellan Eriks ätten och Sverkers ätten ihögsta grad skett. vad man skrivit är att man inte kan knyta Fale hin unge till Buresläkten eller man kan inte heller knyta Thord till Bureätten lika lite som man kan knyta Odin(som levat)och är den som är grund till Asa guden Oden,till Buresläkten eller sätta honom på en släkttavla.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna