ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-16  (läst 1224 gånger)

2006-09-11, 17:05
läst 1224 gånger

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Eftersom Runstenarna blev stoppad mitt i en delvis seriös diskussion fortsätter jag mitt ärende angående påstådda slott mm intill Sköns kyrka.
Det finns inga belägg för att havsnivån gått upp till Sköns kyrka efter år 1000. Vid år 500 e Kr syns havet söder om kyrkan. Se bild nedan:

 
År 0 har inte vattennivån ändrats mycket:

 
Man måste bakåt till år 1500 f Kr för att få ett omslutande vatten kring Sköns kyrka:

 
Därmed torde diskussionen om medeltida byggnader i anslutning till havsstrand från 1200-talet vara utagerad.
mvh/Robban

2006-09-11, 17:18
Svar #1

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
En förklarande bild på vad som sagts tidigare ang placering av Bure slott finns på karta genererad med havsnivå år 1000 e Kr. Inget hav i närheten.
 

 
mvh / Robban

2006-09-13, 19:48
Svar #2

Bjön Thunberg

Bra Robban. Att du klart bevisar att slottet aldrig existerat mer än hos vissa personer i fantasin. Jag sörjer dock inte att diskussionen bröts. Snarare att det tog så lång tid.
 
Björn

2006-09-13, 23:47
Svar #3

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Robert! Fina bilder du lagt ut! Men har du besökt området nu? Vad säger du om den 2-3 meter breda muren som är ung. 20 meter lång (lutande nedåt)? Vad kan det vara resterna av? Vanliga komurar är väl inte 3 meter breda?
 
Kan du inte lägga ut några av bilderna här?
 
Hur kan du vara så säker på hur stor landhöjningen varit under tidigare århundraden? Hur kan det ligga rester av vikingaskepp långt väster om IKEA? Vad har förresten vattennivån med slottet att göra? Om nu slottet hette: Byris-holm så kan väl namnet: Holm vara taget efter stenålderstid, eller hur? Du kan väl inte förneka att området runt Birstaberget är flackt (och bördigt)?
 
Robert, hjälper du till att skaffa expertis till området?
 
Vänligen
 
Ulf Sawert

2006-09-15, 16:59
Svar #4

Ingrid Gunnarsson

I det inledande inlägget hänvisas till ?Runstenarna?. Jag hoppas att jag är ursäktad om jag varit lite lat och inte mer än sporadiskt sökt igenom den gigantiska diskussionen efter svar på mina frågor - då det inte är gjort i en handvändning att få en översikt över de fakta som gömmer sig bland alla inläggen - innan jag ställer dem här.
 
I ?Svenskt ortnamnslexikon? finnes inget ?Byrisholm? fastän man tycker att ett känt medeltida slottsnamn borde medtagits där. I 15-bandsverket ?Den svenska historien? (från 1970-talet) saknas också ?Byrisholm? fastän många andra medeltida slott omnämnas där.
 
Skall man av detta draga slutsatsen att tvisten här inte enbart gäller ?Byrisholms? lokalisering utan dess själva existens? Var - i vilka källor - finnes detta ?Byrisholms slott? omtalat? Och under vilken tidsperiod skall det ha varit i bruk?
 
Skall ?Byrisholm? ha varit ett kungligt fogdeslott? Borde det i sådant fall inte ha funnits ett ?Byrisholms län?? Är ett sådant län känt?
 
Eller skall det ha varit ett privat adelsslott? Hur går det i sådant fall ihop med att Norrland allmänt hållas för ?adelsfritt??

2006-09-15, 17:52
Svar #5

Ulf Sawert

Hej Ingrid! Jag skall försöka att svara på några av dina frågor...som du säkert redan märkt är denna diskussion infekterad, så man får passa sig lite så man inte råkar ut för råsopar från höger och vänster.
 
Iallefall...namnet Birisholm finns omnämt i ett riksrådsbrev från 1398, det näms även att det var beläget i norrlandet dvs. i norrland. Eftersom området runt Birsta har hetat: Byrestad (1500-talet) och platsen anses även vara Bure-ättens huvudområde så har jag funnit det naturligt att namnet egentligen var: Byrisholm - OBS. Detta är en ren gissning! Nu finns det personer här som menar att riksrådsbrevet aldrig har funnits, de menar att det skett en förväxling av breven. Men man skall då ha i minnet: att dett funnits en mängd skrifliga dokument tidigare som försvunnit (ofta brunnit upp) senare - detta kan gälla detta brev. Brevet citeras även i flera böcker.
 
När det gäller adelssläkter från norrland så känner jag bara till två riktigt betydelsefulla sådana, dessa var: Rålamb (från Hälsingland) och Bure (från...javadå?). Det finns säkert flera, men som sagt, dessa två låg på hög nivå.
 
Vad kampen nu gäller är: Har Bure-ätten varit en medeltida högfrälsesläkt eller inte? Var adlandet av Olof Bure 1621 bara en FÖRNYELSE av tidigare frälsestatus? Jag tror det, det finns nämligen mycket, mycket som talar för detta! Nu menar mina antagonister att om det inte finns några skrifliga källor som klart och tydligt säger detta så är det inte så. Men om det nästan inte finns några skrifliga källor överhuvudtaget innan 1500-talet så måste man ju pröva andra vägar. En sådan väg är arkeologin.
 
Jag har nu funnit ett område vid Birstabergets fot där jag tror att Fale Bures slott låg. Detta slott omtalas av Joahnnes Bureus i sin skrift Sumlen där han skriver om Fale Bure. Kungen (Erik X) skall då av tacksamhet för all hjälp han fått av Fale ha både adlat honom (med en böjd arm) och gett honom hela mellannorrland till grevskap. Förmodligen fick han också pengar till slottet av Kungen. Då norrland var relativt självständigt (inkorporerades först i början på 1300-talet med Sverige enligt historieprofessor Dick Harrisson) så kan man nog påstå att Fale Bure under sin livstid var som en liten Kung häruppe! (Förmodligen hade han en 10-15 tjänare + ett par livvakter, så det måste ha varit en rejäl byggnad.)
 
Jag har nu tagit bilder på mina upptäckter (bl. a. vad jag tror är resterna efter en ringmur) och skickat till Länsmuseet i Härnösand. Jag har dock inte hört något därifrån. Om Robert är så snäll att han lägger ut några av bilderna så kan du själv se dem och göra egna bedömningar.
 
Varmt välkommen Ingrid att sätta dig in i denna så spännande släkt - så fylld av dramatik och historia!
 
Vänligen
 
Ulf

2006-09-15, 18:33
Svar #6

Utloggad Christina Claeson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 772
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 17:38
    • Visa profil
Ulf
Jag har lite svårt att först vad det är du vill ha fram med den här diskussionen om Birisholm. Är det att belägga att Buresläkten kom därifrån eller? Vad jag har sett på andra sidor om Bureätten så är det kanske bra att stoppa vid Anders Olofsson, Underlagsman i Västerbotten född omkring 1425.

2006-09-15, 19:19
Svar #7

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Återigen visar Ulf att han inget lärt eller förstår. Erik X som han klar Erik Knutsson.
Borde aldrig ha fått nr.10 eftersom detta bygger på Olaus Magnus delvis förvanskade historieskrivning.
 
Ingrid ställer tre bra frågor.
Men som vanligt försöker Ulf glida undan så jag citerar Ingrids frågor:
 
Skall man av detta draga slutsatsen att tvisten här inte enbart gäller ?Byrisholms? lokalisering utan dess själva existens? Var - i vilka källor - finnes detta ?Byrisholms slott? omtalat? Och under vilken tidsperiod skall det ha varit i bruk?  
 
Skall ?Byrisholm? ha varit ett kungligt fogdeslott? Borde det i sådant fall inte ha funnits ett ?Byrisholms län?? Är ett sådant län känt?  
 
Eller skall det ha varit ett privat adelsslott? Hur går det i sådant fall ihop med att Norrland allmänt hållas för ?adelsfritt??
 
Vi är många som börjar nu förvänta oss att Ulf skall svara och inte komma med en hel del sagoberättande.  
 
Björn

2006-09-15, 19:25
Svar #8

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Ulf!
Bevisbördan ligger väl inte på mig? Jag har visat att dina antaganden om att -holm med betydelsen ö, udde, näs osv inte är relevant för dina slottsteorier.
 
Vaddå vikingaskepp väster om IKEA? Var har du fått dessa teorier ifrån? Mig veterligt har det hittats en kogg från 1400-talet i Selångersån vid Åkroken (inne i Sundsvall), men inget vikingaskepp väster om IKEA. Jag påstår som lekman att OM det har hittats ett vikingaskepp väster om IKEA, så har man fraktat detta på land och begravt det på plats. Havsvattnet lämnade landet väster om IKEA 1500 år f Kr, dvs ca 2500 år före vikingatid. Jag tror inte att vikingarna fanns 1500 år f Kr, då var det bronsålder.
 
Vidare har jag varit i området på en snabbvisit. Jag insåg snabbt att inga medeltida större bebyggelser kan ha gjorts i slänten ovanför vägen bortanför jordkällaren. Marken sluttar så brant att där förekommer erosion med stenras som följd.
Jordkällaren är av senare datum.
 
Jag tycker att Carl Szabads förklaring att det aldrig funnits något Byrisholm, däremot finns Styrisholm belagt i skrift:  
I 1398 års brev står det Styrisholm, inte Byrisholm. Styrisholm eller, som man idag kallar det, Styresholm ligger i Torsåker i Ångermanland.
 
Försök att komma med kalla fakta och inte med löst framslängda teorier som saknar logisk grund. Jag försöker vara opartisk och drar slutsater utifrån fakta. Det är min övertygelse att man skall man ha goda grunder för sina teorier innan man publicerar dessa för en större allmänhet, vilket detta forum väl få anses vara.
 
mvh / Robban

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna