ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söker uppgifter om Elisabet Bure  (läst 1955 gånger)

2008-07-26, 17:44
läst 1955 gånger

Utloggad Maria Davidsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2013-09-21, 17:44
    • Visa profil
Jag har försökt hitta uppgifter om en Elisabet Bure, när hon var född, och vilka hennes föräldrar var, men har kört fast, jag har tyvärr ingen stor erfarenhet av släktforskning. Hon var gift med en Johan Graan, adlad Graan till Årsta i Turinge och Stora Väsby i Almunge. De fick en dotter som heter Christina Graan, gift med Staffan Fredrik Klingspor. På internet ges olika uppgifter om Elisabet. Enligt vissa skulle Elisabet ha varit dotter till Jonas Bure och Anna Bagge af Boo (den uppgiften hittade jag här på forumet). Enligt andra skulle hon ha varit dotter till Olof Bure (Jonas bror), och att Elisabet skulle ha gift sig med Johan Graan i sitt andra gifte. (Hennes första gifte skulle ha varit med Johan Munck af Fulkila). Är det någon som vet vad som verkligen stämmer? Jag skulle bli jätteglad för svar! Uppgifterna om att Olof skulle vara far till Elisabet fick jag från den här hemsidan: http://www.vilppula.com/images/bure/ksgenealogy.htm#I62903.
 
Maria.

2008-07-26, 18:12
Svar #1

Utloggad Maritha Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1339
  • Senast inloggad: 2018-03-21, 17:21
    • Visa profil
Den 14/1 1706 begravdes i Stavnäs en Elisabeth Bure, född 1624, död i slutet av året 1705, dotter av Kungl. sekreteraren Jonas Bureus, adlad Bure, och Anna Bagge av Boo. Elisabeth var gift med Johan Gerhardsson Graan, adlad Graan till Årsta i Turinge och Stora Väsby i Almunge, landshövding i Österbotten och Västerbotten, född i Skellefteå prästgård och död 1679.  
text ur Linus Brodins bok Stavnäs socken - utgiven 1934.

2008-07-26, 18:32
Svar #2

Utloggad Maria Davidsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2013-09-21, 17:44
    • Visa profil
Tack snälla du för all information om Elisabet, då kan jag fylla i lite till på mitt släktträd!

2008-07-26, 19:56
Svar #3

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Maria! Jonas Bure (adlad 1624) innehade flera gods runtomkring Knutby-trakten, han ligger förövrigt begravd i Knutby kyrka. Han och brodern Anders ägde flera mindre frälsegods i området bl. a. Länna, Almunge, Seglinge, Norrby. Själva godsbyggnaderna var inte så stora (har själv sett ett av dem) men jordinnehaven var betydande då det rörde sig om frälsegods (kanske 5 gånger så stora som vanliga gods). Godsbyggnaderna ser ut ung. som en vanlig herrgård.
 
Den tredje brodern, Olof, däremot ägde betydligt större gods bl. 3 st ute på Värmdö ( Boo herrgård, Fågelbro och Lemshaga). Han ägde även gods på andra håll. Förmodligen kom dessa gods från hans fru som kom från den rika Bagge af Boo släkten.

2008-07-26, 22:09
Svar #4

Utloggad Maria Davidsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2013-09-21, 17:44
    • Visa profil
Hej Ulf!
 
Jag tackar för alla intressanta uppgifter om Jonas Bure och hans bröder! Jag har precis hittat den här grenen på mitt släktträd, och tycker det är spännande att få veta mer om de människorna. Tack än en gång!
 
Hälsningar  
 
Maria

2008-11-17, 18:23
Svar #5

Utloggad Maria Davidsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2013-09-21, 17:44
    • Visa profil
En något senkommen rättelse!! Jag har skrivit ovan att Christina Graan var dotter till Johan Gerhardsson Graan och Elisabet Bure, men det stämmer ej. Jag blev lurad av följande hemsida:  
 
http://nordvik.se/~barse/slakt/p4d0e339a.html.
 
Jag var på biblioteket idag och tittade i Elgenstierna, och såg att Johan Gerhardsson Graan varit gift två gånger. Den första gången med Christina Jakobina Robertsson von Struan. Min Christina Graan kommer från det äktenskapet.  
Johan Gerhardsson Graan var sedan gift med Elisabet Bure i sitt andra gifte.
 
/Maria.

2008-12-10, 16:57
Svar #6

Utloggad Maria Davidsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2013-09-21, 17:44
    • Visa profil
Ännu en rättelse! Jag såg i supplementet till Svenska Adelns Ättartavlor att Christina Graan var dotter till Johan Gerhardsson Graan och Elisabet Bure. Endast de två första av Johan Gerhardsson Graans barn var från det första äktenskapet med Christina Jakobina von Struan. Ber väldigt mycket om ursäkt.
 
/Maria.
 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna