ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nielsen, Jens (1862-1892), sista person som avrättats med yxa i Danmark  (läst 883 gånger)

2011-04-27, 20:08
läst 883 gånger

Utloggad Poul Duedahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2011-04-29, 08:39
    • Visa profil
Jeg skriver på en stor biografi om den berømte danske straffefange Jens Nielsen (1862-92), der blev henrettet med økse som den sidste i Danmark.
 
I den forbindelse søger jeg informationer om hans ophold i Kalmar og Malmø i Sverige i årene 1882-1883. Jeg har følgende oplysninger og spørgsmål:
 
Juli 1882: Jens Nielsen bliver arresteret i Kalmar for et tyveri. Findes der politiforhør, forbryderbilleder og andre dokumenter fra arrestationen?
Den 31. juli 1882: Ved Rådhusretten i Kalmar idømmmes han et års straffearbejde. Findes der en sag på ham?
Juli 1882-juni 1883: Han sidder i Kalmar Cellefængsel. Findes der dokumenter om fængselsopholdet?
Den 7. juni 1883: Han bliver løsladt og ført til Malmø Cellefængsel. Findes der dokumenter om opholdet  
dér?
Den 9. juni 1883: Kancelliforhør i Malmø. Findes der dokumenter om forhøret?
Den 10. juni 1883: Udvist af Sverige og sendt med båd fra Malmø til København. Findes der  
dokumenter om udvisningen?
 
Alle oplysninger har meget stor interesse!

2011-04-27, 22:18
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det finns säkert domstolsprotokoll från rättegången i rådhusrätten i Kalmar, de finns på landsarkivet i Vadstena och är inte filmade. De brukar vara mycket detaljerade
Det bör också finnas uppgifter i fängelsernas arkiv, jag kan inte hitta honom i registret till Malmö fängelse, men han var ju där mycket kort tid. Kalmar finns i landsarkivet i Vadstena.
Kancelliförhören borde finas i polisens arkiv, Malmö stadsarkiv.

2011-04-29, 08:39
Svar #2

Utloggad Poul Duedahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2011-04-29, 08:39
    • Visa profil
Tusind tak for svaret - det var venligt af dig. Jeg må vist hellere tage en tur til Vadstena og Malmö!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna