ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lassgård, Rolf (f. 1955)  (läst 10202 gånger)

2000-06-10, 13:26
läst 10202 gånger

Per Nilsson

Vilka är Rolf Lassgårds föräldrar? När och var är han född?
 
Per.

2000-06-13, 00:17
Svar #1

Fredrick Andreasson

Han finns konstigt nog inte med i Vem är det 99,
men jag har sett i någon tidning att han skulle vara född 18/3 1955 i Östersund. En sökning på efternamnet Lassgård på CD-skivan Sveriges dödbok, gav följande:
 
19241115-8294
LASSGÅRD,HOLGER
 
ÅTERGÅNGEN 8
83161 ÖSTERSUND
 
Död 5/8 1985
Kyrkobokf.(1978)i Östersund(Jämt län,Östersund kn)
Mant.skr.(1978)på samma ort.
 
Född 15/11 1924 i HÄGGENÅS (Jämt län)
 
Källa: SPAR 90

2000-06-13, 00:33
Svar #2

Mikael Wikman

Från landsarkivet i Östersund fick jag 1. juli förra året följande information.
 
Östersund FDB 1955/94:
Rolf Holger, f. 1955-03-29
Fader: Carlsson, Holger, f. 1924-11-15.
Moder: Carlsson, Gun Edit Inger (f. Eriksson), f. 1934-02-16.
Föräldrarna vigda 1954-10-03.
 
Björn Thunberg har mer information i frågan; han har utforskat ytterligare några generationer.

2000-08-03, 21:16
Svar #3

Ulf Lorandsson

Björn Thunberg och alla andra som forskat på
Rolf Lassgård kan väl skicka mig ett mail.
 
Rolf dök nyligen upp i min släktforskning då hans förförälder och en av mina var bröder.
 
Behöver all information jag kan få om denna gren.
 
Tack på förhand
/Ulf

2000-08-20, 19:51
Svar #4

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej. Varför skicka mail? Vi är fler som gärna tar del av Rolf Lassgårds rötter. Jag forskar själv i Jämtland.
Mvh, AnnBritt Sjödin

2000-12-16, 11:18
Svar #5

Jan Svensson

Enligt rykte skall den kände kraftkarlen Sixten Landby från Teg i Umeå vara far till både Rolf Lassgård och Lars Brandeby.

2000-12-16, 15:29
Svar #6

Björn Thunberg

Vad är det för rykte ?
Jag tycker inte om när "rykte" börjar få trovärdighet.
När det gäller släktuppgifter, så drog Mikael Wikman en aning förhastade slutsatser, jag har inte längre kvar lappen.
Tyvärr men så är det.

2001-02-07, 12:21
Svar #7

Johan R:son Sjöberg

Jag tycker man skall vara restriktiv med ryktesspridning här på Anbytarforum, i synnerhet när det rör sig om nu levande personer. Rolf Lassgårds far är visserligen, enligt Fredrick Andreassons inlägg ovan, avliden, men hans änka (Rolfs mor) torde väl, liksom Rolf Lassgård själv, vara i livet, och de är inte förtjänta av denna ryktesspridning, vilket f ö inte Lasse Brandeby heller är.

2001-02-07, 20:34
Svar #8

Johan Karlsson

Sixten Landby är INTE pappa till Rolf. Holger Lassgård är inte heller biologisk pappa till honom. Men Rolf har växt upp med honom (Holger) som sin pappa.  
 
Johan

2001-02-08, 12:28
Svar #9

Johan R:son Sjöberg

Jag skulle vilja veta vilka källor som säger att Rolf Lassgård inte är son till Holger Lassgård. Släktforskning innebär ju först och främst att utforska de biologiska släktbanden - inte de psykologiska, som kan vara nog så starka. Jag är själv uppvuxen med en styvfar, men har för den skull inte satt in honom och hans anor i min antavla.
 
Men än så länge har ingen berättat varför Rolf Lassgård inte skulle vara son till Holger Lassgård. Finnes det uppgifter som styrker att Rolfs fader var någon annan?
 
Vänliga hälsningar
Johan R:son Sjöberg (hette förr Johan Karlsson),
som anser att sanningen skall fram, men att man skall akta sig för rykten

2001-02-08, 17:20
Svar #10

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Vad är det här för diskussion, egentligen? Börjar inte nivån sjunka lite väl lågt? (nu talar jag inte om Johan Sjöbergs inlägg) Jag hade faktiskt föreställningen att Anbytarforum var ett forum för seriös släktforskning, men nu börjar man ju undra. Har Anbytarforum börjat konkurrera med skvallerpressen, eller vad är det frågan om? Vem är far till vem den här veckan?
 
Jag hjälper gärna till och kompletterar kändisantavlor, i den mån jag kan och har tid, men då ska jag uppfatta diskussionerna som seriösa, och inte som någon slags hetsjakt på sensationer. Ibland har man en känsla av kändishysterin skenar iväg lite väl långt.
 
Att jag själv tog till orda i diskussionerna om Georg Rydeberg, Anna Hofman-Uddgren och Stig Olin, tycker jag är en helt annan sak. Då var det inte fråga om lösa rykten, utan väl underbyggda uppgifter från flera källor. I de båda första fallen var probanderna i fråga avlidna, och i det sistnämnda fallet hade personen själv lämnat uppgiften, och utan angivande av namn. I Rydebergsfallet lade jag dessutom korten på bordet först på uppenbar begäran, och med viss tvekan.
 
Det här kan ju vara känsliga frågor, som personerna i fråga kanske inte alls vill ha offentliggjorda överhuvudtaget, och allra minst på nätet. Åtminstone tycker jag att personerna, om de är i livet, borde tillfrågas före ev. publicering. Inom arkivväsendet (jag är arkivarie i Linköping) tillämpar vi 70-års-regeln, d.v.s. absolut sekretess på personuppgifter (inom den sociala sfären), yngre än 70 år. Det innebär endast den berörda personen själv har rätt att få ut handlingarna. Jag har svårt att förstå varför dylik känslig information på nätet skulle behandlas annorlunda.

2001-02-08, 21:26
Svar #11

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Jag tycker att det finns lämpligare saker att skämta och ironisera över. Men ett förtydligande av mitt förra inlägg är kanske på sin plats. Jag säger inte att vanliga folkbokföringsuppgifter o.s.v. inte skulle få nämnas på nätet, men när det är fråga om utomäktenskapliga relationer, barn utom äktenskap, adoptioner etc. ,där offentiggörandet kan verka sårande och väcka starka känslor, måste man väl visa lite mänsklig hänsyn. Vi har offentlighetsprincipen (lyckligtvis), men den innebär inte att det är allmänhetens oförytterliga rättighet att få reda på allting. Människor måste i vissa situationer kunna skyddas. Bara tänk tanken, att någon av dessa s.k. kändisar inte vetat om att han är adopterad, eller har andra föräldrar än de han tror, och får reda på det genom anbytarforum.....    
 
OK, jag vet att inlägget inte handlar om Rolf Lassgård, och därför är felplacerat... men vänta, jag nämnde ju nu åtminstone namnet....

2003-07-29, 07:36
Svar #12

Utloggad Agneta Prestberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-04-19, 06:34
    • Visa profil
Jag har en del av mina anor i Häggenås i Jämtland. Och där fanns och finns väl fortfarande, en gård som heter Lassgård. Kan det vara så att hans efternamn härstammar därifrån? Han är ju född i Östersund så hans förfäder kan ha kommit från Häggenås. Är det någon som vet?
Mvh Agneta

2003-07-29, 23:38
Svar #13

Björn Larsson

Agneta!
Du gissar rätt! Rolfs far Holger är född i Häggenås 15/11 1924 enl. Sv. Befolkning 1970.
Modern däremot föddes i Östersund.
Björn

2004-05-27, 03:06
Svar #14

akfljg

Rykten är ju alltid rykten... man kan ju aldrig veta hur det helt ligger till... i det här fallet kommer man aldrig ifrån det faktum att rolf lassgård var på sixtens begravning... å varför skulle han vilja va på en främmande mans begravning??... fö. så var även lasse brandeby på hans begravning... det går samma rykte om honom... men som sagt så vet man ju aldrig men det e skoj att spekulera i dom banorna...

2004-05-27, 09:33
Svar #15

Åke Forsmark

Jag har sett både Lassgård och Brandeby i pressen förneka att de var på Landbys begravning. Å andra sidan är det många här i umetrakten som har någons bekants bekant som varit på begravningen och hävdar att de var där.

Mitt stalltips är att det är nys alltihop.

2004-05-27, 09:56
Svar #16

Utloggad Anders Beckman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2008-07-11, 21:14
    • Visa profil
Hej !
 
Jag vet inte något om Rolf Lassgårds anor eller Lasse Brandebys, än om jag vet lite om den förstnämndas civila äventyr, men den uppgifter överlåter jag till Eniro att svara på - om uppgiften är sann och är registrerad.
 
Nu till något helt annat (som vanligt):
Jag har råkat ut för snålblåst här på anbytarforum. En person kallar sig för något som det inte finns någon som heter. Bara det måste vara en klurighet - namnet låter adekvat och inte konstigt på något vis. I brådrasket kommer jag inte ihåg vad namnet var - sedan uppger han sig komma från ett samhälle nära Helsingborg - Förslöv - eller något sådant - men namnet är inte upptaget som postort.
 
Jag vill bara göra är uppmärksamma på att sådana personer som uppger sig heta något som inte är registrerat och nämner en fantasiadress - byter jag inte information med.
 
Varför skriver jag då mitt lilla brev här under Rolf Lassgård - ja, det var det där med Åke Puma som nämns i ett av inläggen att han skulle vara far till bröderna Roffe  och Lasse ...
Likaså att lite knasiga uppgifter om Roffe kommit fram här ... vem vill söka upp hans personakt på Riksskatteverket ...  
 
Roffe är trots allt en av våra medmänniskor och bör betraktas som en sådan.
 
men ...
 
jag kommer likväl själv att tillkännage uppgifter ...
 
men då får det vara så att de lämnat blänkare i något forum som måste besvaras.
Titta på mina inlägg ... så förstår ni vad jag menar.
Kontakta mig ...
Om ni tyckt att jag gått för långt i mina tillkännagivanden ...
Senast jag skrev något var ju om min gode vän med det danskklingande namnet Lassen.
 
Jag hoppas att jag inte kränkt mina medmänniskor allt för mycket i dessa inlägg.

2004-05-27, 21:51
Svar #17

Utloggad Marianne Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 240
  • Senast inloggad: 2021-10-04, 20:51
    • Visa profil
Till Anders Beckman

Samhället Förslöv ligger nära Helsingborg.
Postnummer 260 91 Förslöv.

2004-05-27, 22:41
Svar #18

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej!
I ett TV-program för något år sedan uppgav Rolf själv att han tillbringade mycket av sin barndom i Fugelsta, nuvarande Bräcke kommun, Jämtland. Där var han hos sina mor- eller farföräldrar. Om det var det ena eller andra kommer jag inte ihåg så väl.
Mvh Martin B

2004-09-13, 08:49
Svar #19

Utloggad Erik Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2014-02-15, 22:37
    • Visa profil
Rolf Lassgårds far hette Holger Lassgård och var klädförsäljare i Östersundstrakten han hade då ett företag som heter Lassgårds kläder och som bedriver verksamhet även i dag. 
 
Rolfs mamma  är en dotter till skogsarbetaren Nils-Petter Eriksson som var bosatt i Svedjelandet som ligger c:a 5 km från Fugelsta i Håsjö Socken. Nils-Petters fru hettet Frida och kom från arrendatorsläkten Höglund i det ovanämda Fugelsta. Detta finns att läsa i Släktbok över fugelsta by som är skriven av Erik Eriksson som är bosatt i Stockholm. Att Rolf tillbringa mycket tid hos sin morföräldrar i Svedjelandet är riktigt. Under början av 50-talet bodde Rolf hos Nils-Petter och Frida under en hel vinter. Den vintern var Nils-Petter och arbetade i fugelsta och hyrde ett rum i Henning Erikssons hus i Fugelsta. Enligt Hennings son skall även Rolf ha lärt sig gå där. Det finns även rykten att Rolf skall ha en halvbror som heter Folke Lindkvist och är bostatt i Bölestrand i Ragunda och det är inte spelmannen Folke Lindkvist.

2005-01-25, 14:43
Svar #20

Peter Wikström

Rolf och Folke är inte bröder.
 
Peter

2021-08-05, 20:56
Svar #21

Utloggad Jessica Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 06:29
    • Visa profil
ROLF Holger Lassgård född 19550329
Far Holger Lassgård född 19241115 i Häggenås
Farfar Otto Anders Carlsson född 1895-02-27 i Häggenås
Farfars mor Lisa Hansdotter född 1862 i Häggenås
Farmor Pella Linnea Eriksson född 19020321 i Häggenås
Farmors far ERIK Magnus Nilsson född 1874 i Häggenås
Farmors mor Ingrid Margareta Persdotter född 1874 i Lit
Morfar Nils Petter Eriksson född 19010719 i Sundsjö Jämtland
Morfars far Per Olov Eriksson Linden född 1869 i Sundsjö Jämtland
Morfars mor Brita Elisabet Jonsdotter född 1873 i Stugun Jämtland
Mormor Hedvig Frida Kristina Höglund född 1907-02-18 i Håsjö
Mormors far Jöns Peter Emanuel Höglund född 1869 i Stugun Jämtland
Mormors mor Märta Erika Andersson född 1872 i Håsjö

2022-10-15, 01:05
Svar #22

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:53
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Den här diskussionen kan nog behöva kompletteras lite för att undvika fortsatta missförstånd. Släktleden som anges ovan är inte de biologiska anorna på fädernet då Holger Lassgård inte är Rolfs biologiska far. Detta har han själv berättat om i flera intervjuer med TV och tidningar. Fadern är inte heller Sixten Landby som de ovan omtalade ryktena säger.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna