ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Logardt, Bengt (1914-1994)  (läst 1939 gånger)

2004-07-31, 20:35
läst 1939 gånger

Emma Christianson

Hej
 
Jag vet att Bengt Logardt på något sätt är släkt med min morfars far som heter Knut Helmer Larsson, född 1894 i Skellefteå.  
 
Hans föräldrar är Johan Larsson född 1854 Själevad och Anna Carolina Öhman född 1857 Skellefteå.  
 
Johan Larssons föräldrar är Jonas Larsson född 1829 (på en för mig okänd plats) och Greta Johansdotter, född 1822.
 
Anna Carolina Öhmans föräldrar är Gabriel Johansson Öhman, född 1816 (döpt Lövånger) och Ulrica Carolina Hansdotter Widmark, född 1825 (döpt Lövånger).
 
Jag vore tacksam för hjälp med att reda ut på vilket sätt Bengt Logardt kommer in i släkten. Jag tror att han är son till en av min morfars fars bröder, men han har flera.  
 
Jag skulle också bli jätteglad för hjälp med Bengt Logardts anfäder. Har själv inte särskilt mycket på den här linjen.  
 
Hälsningar
 
Emma

2004-08-02, 19:11
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21990
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 21:15
    • Visa profil
Bengt Johan Logart var född 9/10 1914 i Skellefteå stadsförs och avled 25/9 1994 i Engelbrekts förs, Stockholm (Sv dödbok).
 
Enligt Vem är vem, 1962 (där namnet stavas Logardt) var hans föräldrar dir Oscar L och Signe Arfvidsson.  
 
Han ska ha varit född Larsson, enligt uppgifter på nätet. Flera personer födda på 10-talet i Skellefteå hade namnet Logart (Sv befolkning 1970) och de kan väl antas vara syskon till Bengt. Namnet antogs eventuellt redan av fadern.
 
Din morfars far hade ju en bror Jonas Oskar f 1883 (enl folkräkningen 1900) - kanske är han fadern?
Hälsar vänligen
Maud

2004-08-10, 20:35
Svar #2

Emma Christianson

Hej Maud,
 
Ja, jag har sedan jag fått uppgift om att Bengts pappa ska heta Oskar Larsson funderat på om det kan vara Jonas Oskar som är hans pappa. Men, jag har även fått uppgift om att Bengts pappa skulle heta Johan Oskar Larsson, född 3/5 1885. Så om den uppgiften stämmer är Bengts pappa inte en av min morfars fars bröder. Kanske är Johan Oskar en kusin till min morfars far Knut Helmer. Jag får leta vidare!
 
Emma

2005-03-19, 19:33
Svar #3

Thomas Logardt

Hej Emma!
Jag kan bekräfta att Din morfars far Knut Helmer Larsson är Bengt Logardts farbror, alltså bror till Bengts far som hette Jonas Oskar Larsson, född 20/2-1883.
Bengts far Jonas Oskar Larsson hade två bröder och den ena var Knut Helmer Larssson född 1894 och den andre var Rudolf (har inget årtal).
Bengt var född Larsson och tog namnet Logardt 1936.
Bengt Logardt hade tre bröder: Sven, Holger och Kurt.
Anldeningen till att jag känner till detta är att Bengt var min frus (dotter till Kurt) farbor och jag har fått all fakta av min svärmor (Kurts fru) och jag som skrivit detta är gift med Kurts dotter Maria och har tagit min frus efternamn.
Så vi är helt enkelt släkt.
Mvh
Thomas Logardt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna