ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Peterson, Seth (f. 1970)  (läst 721 gånger)

2000-12-14, 21:59
läst 721 gånger

Lars Andersson

Så ikväll att en av huvudpersonerna i serien Providence som går på TV4 varje torsdagkväll kl. 21.00 heter Seth Peterson. Detta låter ju onekligen svenskklingande. Finns det någon som vet om han har svenska rötter?

2000-12-15, 15:30
Svar #1

Utloggad Uffe Erlandson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2018-09-04, 09:03
    • Visa profil
    • www.uffes.org
Från The Internet Movie Database
- - - - - - - - - - - - - -
Biography for Seth Peterson
 
Date of birth (location)
16 August 1970, The Bronx, New York, USA
 
Height 5' 10  
 
Trivia Collects 1950s memorabilia. Collects James Bond movies. Loves King Kong, basketball, chess, swimming, guitar, and the LA Lakers. Worked as a part time office temp and in a bank's Human Resources Dept. before landing his role on Providence
 
Dating actress Kylee Cochran  
 
Is good friends with musician Beck. Peterson's mom co-founded Colony (repertory) Theatre with Bibbi Hansen, Beck's mother.
- - - - - -
Kan alltså ha nordiska rötter, men kanske mera åt det danska hållet...

2000-12-15, 23:16
Svar #2

Andreas Karlsson

Men efternamnet Peterson bör väl komma från fadern? Och Peterson pekar på Sverige, tycker jag.

2000-12-16, 01:23
Svar #3

Jonas Kuschner (Jonas)

Det kan det göra, men inte nödvändigtvis. Ändelsen -son kan vara en amerikanisering, eftersom det finns flera rent engelska (eller skotska) namn med den ändelsen.

2000-12-16, 10:41
Svar #4

Eva Dahlberg

Hej ! Jag undrar varifrån kopplingen till Danmark kommer? Jag kan inget om varken Seth Peterson eller Beck - men det står i citatet ovan från Internet Movie Database att Petersons mamma bildade teatern (som jag tolkar som ligger på den nordamerikanska kontinenten) med BECKS MAMMA Bibbi Hansen. Uffe Erlandsson drar sedan slutsatsen att Peterson har nordiska/danska rötter, men det verkar väl vara Becks rötter i så fall ?
 
Bara en liten synpunkt innan diskussionerna drar iväg. Sedan håller jag med om att -son och -sen troligen blandas en del i Nordamerika, så att säkert säga något om varifrån i Norden man kommer baserat på ändelsen är svårt.
 
Hälsningar, Eva Dahlberg

2000-12-16, 14:24
Svar #5

Uffe E

Visst Eva, det behöver inte alls betyda att Seth ens har nordiska rötter, det håller jag med om helt och hållet.
 
Min tanke var bara den att om han har svenska rötter beroende på namnet, vilken frågeställaren undrar över, så kan det ju lika gärna vara danska rötter, då Seths mor tyligen umgicks en hel del med en person vars namn i mina öron låter danskt. Behöver dock inte heller det vara danskt. Kopplingen var för mig att emigranter ofta -såvitt jag förstår - håller ganska stor kontakt med andra emigranter från samma land, och Peterson därmed skulle kunna vara en annan dansk emigrant, både fadern och modern.
 
Men Hansen kan ju vara svenskt också, det finns många Hansen i Sverige.
 
Den primära anledningen till inlägget var dock att förmedla viss information om denne Seth Peterson.

2000-12-16, 16:56
Svar #6

Lars Öhman

Information provided by NBC:
 
Seth Peterson, actor in Providence.
 
Growing up: Born in the Bronx, Peterson bounced back and forth between Brooklyn and Los Angeles in his early years. His father was a high school mathematics teacher and his mother is a former actress who became a paralegal.  
 
You might have seen him: As the trigger-happy helicopter pilot swallowed by the title character in last summer's Godzilla. He's also guest-starred on Arsenio, Clueless, Relativity, Beverly Hills, 90210 and Profiler (in different roles over two seasons).

2000-12-16, 18:35
Svar #7

Lars Öhman

Följande är hämtat ur en artikel av Joanne Fowler och Pamela Wagick i "People" 25 sep. 2000.

Seth Peterson was born to George Kanouse, at the time a clerk at a Manhattan YMCA, and aspiring actress Cheryl Peterson, then separated from a man she declines to identify (they later divorced). Seth was 2 when his mother and Kanouse also split. "We just decided we'd had enough," says Kanouse, a former high school math teacher, now 50, remarried and living in Portland, Ore. Seth, who saw his father on holidays, moved with his mother to L.A., where she acted at and cofounded the repertory Colony Theatre, with Bibbi Hansen (coincidentally the same last name as Peterson's TV character), the mother of musician Beck. "We really lived hand-to-mouth," recalls Seth's mother, now 51 and a computer teacher at an L.A. law firm. "After shows Seth had the job of lifting all the seats. His reward was to keep any coins he found."

Cheryl got her son an agent when he was only 4. But he preferred palling around with Beck to acting. "We were blood brothers," recalls Peterson. "We'd dress up like James Bond and pretend to be secret agents." They still see each other occasionally. In 1983, when Peterson was 13, his mother married Mark Hansen--no relation to Bibbi—-a high school teacher and coach, who died two years ago (their daughter Lara, 18, is an aspiring actress). Five years later, as high school graduation neared, Peterson suddenly found acting more appealing. "I didn't like school," he says, "so I had to get a job." Over the next eight years he juggled acting classes with work as a bank clerk, landing small parts on such TV shows as Profiler and Beverly Hills, 90210 and in the movie Godzilla before Providence intervened.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna