ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rydeberg, Georg (1907-1983)  (läst 7867 gånger)

2000-02-26, 22:35
läst 7867 gånger

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Hej !
Jag undrar om någon/något har gjorts på denne store skådespelare.
Jag vet att han var född 1907 21/7 vid Majorna i Göteborg och avled 1983 20/3 i Stockholm.
 
Mvh.
Björn Thunberg

2000-02-26, 23:15
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Enligt Vem är det 1981 var hans far sjökaptenen Yngve R. och modern Anna Bluhme.
 
Enligt Sveriges Dödbok var han född i Örgryte församling.

2000-05-03, 00:09
Svar #2

Fredrick Andreasson

Tänkte bara påpeka att faktum är att han avled långt tidigare. Man påträffade honom död den 20 mars i sin lägenhet i Stockholm. Han hade då legat död i ca 1 månad. Man har uppskattat att han troligtvis avled den 22 februari.Detta reser ju intressanta frågor hur man ska göra med personer som man inte vet exakt dödsdag på.

2000-05-03, 17:21
Svar #3

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Jag tror inte att man ska ägna sig så mycket åt Georg Rydebergs antavla. I stället bör man se, och se om hans gamla filmer, och njuta av hans strålande skådespelartalanger. Men som släktforskningsobjekt - nej, det finns betydligt lämpligare d:o att ägna sig åt. OK, vill någon ägna sig åt hans mödernehärstamning; nåväl, det må väl vara hänt, men en sådan antavla skulle ju ändå vara och förbli ofullständig. Nej, lämna helst Georg Rydeberg därhän, utom som skådespelare förstås. Det är som sådan han bör och kan utforskas.

2000-05-03, 17:46
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Vad i hela friden menar du, Carl-Fredrik? Jag tror inte att man ska ägna sig så mycket åt Georg Rydebergs antavla. Varför då? Det finns betydligt lämpligare d:o att ägna sig åt. Sånt här gör mig lindrigt sagt förbannad. Vem är du att tala om för andra vilka antavlor dom ska forska i?
 
Du kan åtminstone utveckla vad du menar. Vad är så hemskt med sjökapten Yngve Rydeberg och hans anor?

2000-05-03, 18:29
Svar #5

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Jag brukar själv bli lindrigt sagt f-d och med stor frenesi komma med motargument varje gång de omdiskuterade 10, 12, 20 (eller vad det nu är) %-ten dyker upp beträffande faderskap och genealogi. (och som argument varför genealogi är meningslös och nästan alltid felaktig) Alltså, när man utgår från detta som varande något slags (pseudo-)vetenskapligt statistiskt faktum, fast det kanske inte alls stämmer i det aktuella enskilda fallet.  
 
Men när man däremot vet, eller har starka indicier för att ett sådant förhållande råder i ett specifikt enskilt fall kommer saken (enligt min åsikt) i ett annat läge. Då är det ju ganska meningslöst att forska på någonting som i varje fall inte har med genetisk släktskap att göra (och det är det som släktforskning ju handlar om, inte sant? s.k. social släktskap i all ära, men inte är det genealogi!?).  
 
Jag tror inte alls att det är något hemskt med sjökapten Rydebergs anor, bara att han troligen inte har så mycket med saken att göra. Att det troligen är på det sättet framkom med all önskvärd tydlighet av de omfattande tidningsartiklar som följde på Georg Rydebergs död.
 
Anledningen till att jag inte helt skrev ut detta, beror på att saken fortfarande kan vara känslig. Jag tror att flera av Georg Rydebergs barn fortfarande är i livet. Det är ju annorlunda när man handskas med uppgifter som är flera hundra år gamla, t.ex. om personer som levde på 1700-talet. Då är ju uppgifterna inte längre känsliga, och man riskerar inte att såra nu levande personer. Jag hoppas verkligen inte att jag oavsikligt har skadat eller sårat någon genom dessa rader.

2000-05-03, 19:33
Svar #6

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Saken är nog inte så känslig eftersom den tas upp av Georg Rydeberg själv i hans memoarer. Tyvärr har jag inte memoarerna här nu men en minnesbild av vad som står där går ut på att Yngve Rydeberg själv misstänkte att han inte var far till sina barn och att han trodde att den kände idrottsmannen Erik Lemming var far till Yngve. Han påstod också att han inte var far till sin dotter som tydligen ändå liknade honom på pricken. Georg Rydeberg kunde dock konstatera att detta var fantasier från faderns sida och slutsaten blev, vad jag kan erinra mig, att han verkligen var son till Yngve Rydeberg. Det finns alltså ingenting som hindrar att antavlan påbörjas och dessutom kan jag meddela Carl-Fredrik att sjökapten Olof Yngve Georg Rydeberg, enligt en matrikeluppgift, var född 1880 29/7 i en för dig välkänd socken, Åsbo i Östergötland. Det låter väl som en spännande början?

2000-05-03, 20:23
Svar #7

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hm, jag har en liten annan minnesbild av vad som i varje fall stod i de recensioner av och utdrag ur memoarboken, som förekom i dags- och kvällspressen. Jag har faktiskt för mig att sagde idrottsman utpekades ganska klart. Vad ska man tro egentligen? Någon borde kanske fingranska vad som egentligen står i boken, recensionerna och artiklarna.
 
Men det kanske inte är så nödvändigt egentligen...
OK då, forska fram antavlan och låt sedan var och en tro vad de vill. Min ursprungliga tanke var bara i all välmening att det var onödigt att spilla forskarmöda på något som ändå var fel. I varje fall enligt den bild jag (och säkert många andra) hade fått.

2000-05-03, 21:00
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
OK, det förklarar vad du menade, Carl-Fredrik. Fair enough. Ursäkta om jag tog i litegrann. Vi får väl utreda både Yngve Rydebergs och Erik Lemmings anor för att vara på den säkra sidan? :-)
 
Världsrekordhållaren och trefaldige olympiske guldmedaljören i spjutkastning Erik Lemming föddes 1880 22/2 i Göteborg av musikdirektör Oscar Lemming och hans hustru, född Krouthén (Vem är det 1929).

2000-05-03, 22:51
Svar #9

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Släkten Lemming finns i Svenska Släktkalendern 1974.  
 
Erik Lemmings släktintresserade sonson Pieter förekommer ofta på Förbundets kontor i Stockholm, där han ibland jobbar med en databas. Att hans farfar skulle varit far till Georg Rydeberg har han inte nämnt, men jag ska fråga honom.

2000-05-04, 15:45
Svar #10

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Nu har jag kollat upp Rydebergs memoarer Ridån går alltid ner (1970) och kan konstatera att min minnesbild var någorlunda korrekt. På sid 72-73 redovisar han ett samtal med fadern där denne för fram sin teori om idrottsmannen och ber att Georg skall göra ett blodprov för att se om de (Yngve och Georg) är far och son eller inte. Georg Rydeberg skriver sedan Jag tror ändå att han hade fel. Det tror jag, eftersom han också ville påstå att han inte var far till min syster, som faktiskt råkar vara just nordisk och är en kopia av Yngve Rydeberg. Lite längre fram skriver han Min mors minne har jag här försökt rentvå. Något bevis i form av ett blodprov behöver jag inte, och det kom heller aldrig att bli taget.  Att Georg Rydeberg skriver så är naturligtvis inget bevis på att han var son till Yngve Rydeberg men det visar i alla fall att han trodde att faderns misstankar var ogrundade och att han verkligen var son till Yngve.

2000-05-11, 12:29
Svar #11

Pieter Lemming

Genmäle från Pieter Lemming, sonson till Eric Lemming:
Min far och hans bror(båda nu döda)talade aldrig om Georg Rydeberg som sin halvbror, vilket möjligen kunnat vara opportunt med tanke på hur veckotidningskänd Rydeberg var. Däremot var de privatim övertygade om att R. var deras halvbror.En åldrig släkting till mig i Göteborg (brev 1972?) skrev om detta:Att Rydeberg var son till EL visste hela Göteborg. Rykten kring kända personer surrar och blir inte pålitligare för att de sprids.
Men bevis för att ryktena faktiskt var sanna finner vi i Carl-Adam Nycops bok Väcka, oroa, förarga(Legenda 1988). Sidorna 205-224 handlar om Rydeberg och berör även dennes börd och släkttillhörighet.
Sid 207: Jag frågade vid flera tillfällen Georg varför han inte öppet velat klargöra hur det förhöll sig med faderskapet. Jag fick känslan av att han - som var ganska pryd och bunden vid konventioner - hade litet svårt för att erkänna att han var utomäktenskaplig son till en berömd idrottsstjärna.
Georgs mor var mera öppenhjärtig i sakfrågan. När jag ställde den direkt till henne
bekräftade hon att hon haft ett långt förhållande med Eric Lemming och att han var Georgs biologiske far.
Som det vore orimligt att antaga, att Nycop hittat på detta samtal med Anna Rydeberg, får man anse, att Rydebergs släkttillhörighet är klarlagd.
Vid eventuell uppdatering av min presensredovisning i Svenska Släktkalendern 1974, skulle jag gärna ta med den Rydebergska släktgrenen, om Georg Rydebergs ättlingar skulle vara intresserade.

2000-05-25, 18:08
Svar #12

Utloggad Bengt Krouthén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Inlägg i debatten rörande kändisen Artisten Georg Rydeberg.
 
 Efter att ha tagit del av det material Ärade Diskusionskollegor bidragit med kan jag inte underlåta att ge mig in i debatten. I mitt sökande efter rötter i min egen släkt, har jag haft kontakt med såväl angränsande släktforskarkollegor som närstående släktingar i trakterna kring Göteborg, där nämnde artist haft sina rötter. Jag har ingenstädes funnit hållpunkter i kyrkliga eller andra källor för att Georg skulle på fädernet stamma från ätten Lemming. Genetiskt i Genealogiska sammanhang finns inga hållpunkter för att så skulle vara fallet, då några faderskapsundersökningar ej kommit till stånd medan Georg eller uppgiven fader fanns kvar i livet. Kvar står en mängd uttalanden från såväl Georg i hans memoarbok, som uttalanden av Carl-Adam Nycop och Eric Lemmings egen sonson Pieter, och allmänna rykten i Göteborg, där alla vetat fakta om Georgs härkomst från den Lemmingska släkten. Som varande inlemmad i den Lemmingska släkten genom ingifte på gamle Oscar Lemmings sida är jag kanske i någon mån partisk i diskussionen, men icke desto mindre nyfiken på om det konstnärliga arvet kan ha något samband, då både Lemmings och Krouthéns har sådana ådror, om än på skilda områden som musik, bildkonst och hantverk.
Våren 1998 hade jag tillfälle att besöka Nya Varvets Kyrkogård tillsammans med min då fortfarande levande faster, vars make några år tidigare avlidit och blivit jordfäst på nämnda kyrkogård. Vid vår sakta promenad mellan gravvårdarna passerar vi Georgs sista viloplats, varvid min faster spontant yttrar att vi är släkt. Jag tänkte inte närmare på detta, men senare i samband med fasterns bortgång och kontakt med Pieter Lemming, som omnämnt förhållandet, står det klart att visst fog för misstanke och rykte synes föreligga. Min fasters make var själv sportjournalist och dessutom Olympier, så därifrån skulle möjligen en verifiering av fakta kring släktsamanhangen kunna komma, men under hans levnad nämndes inget i ärendet.
Då jag förbereder en släktbok rörande min egen släkt, Kruth - Krouthén, har jag noga penetrerat såväl äkta som oäkta relationer, men är nog ej villig att i släktkrönikan ta in andra led än de som helt klart kunnat beläggas genom offentliga handlingar. Jag är dock helt ense med Pieter Leming i uppfattningen att den Rydebergska grenen kan tas upp om Georgs efterkommande så önskar, och om de har verfierbara bidrag att komma med ur genealogisk synpunkt.
Rykten är många gånger hundrafallt värre än den nakna sanningen!

2000-06-08, 01:59
Svar #13

Ingemar Håkansson

Enligt Öxabäcksboken bodde George Rydebergs farfars mor, Petronella Karlsdotter f. 1807, på Boastens Svedjor i Öxabäck, nuvarande Marks kommun, Älvsborgs län.
 
Mvh Ingemar.

2000-06-08, 23:04
Svar #14

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Men Ingemar, vilken farfars mor? Menar du Yngve Rydebergs farmor, eller Eric Lemmings farmor? Med tanke på geografin, borde det kanske vara den senare. Eller??
 
Hade vi nu inte en gång för alla ändå kommit fram till att Eric Lemming verkligen var Georg Rydebergs far? Det finns ju uppenbarligen en hel del vittnesutsagor som bestyrker riktigheten av detta, vilket framgår av Eric Lemmings sonson Pieter Lemmings initierade och tunga inlägg, som åtminstone övertygade mig (tack Pieter!).  
 
Bengt, om jag förstår slutet på ditt inlägg på rätt sätt, är även du övertygad om att Eric Lemming var fadern, även om du inte helt är benägen att godkänna de ovannämnda uppgifterna som godtagbara källor. Du skriver att uppgifter som inte finns verifierade i officiella handlingar är du inte villig att ta med i släktkrönikan. Bengt, jag förstår din inställning. Jag har själv läst historia, och är utbildad i den källkritiska metodiken. Men just i det här fallet (och i liknande andra fall av mera delikat natur) tycker jag ändå att man får beakta även muntliga utsagor, under förutsättning att de är trovärdiga, samstämmiga och har närhet i fråga om relationer och tid. Alla dessa kriterier tycker jag i detta fall uppfylls. T.o.m. barnets mor intygar ju detta, även om denna uppgift i och för sig är en andrahandsuppgift (via C-A Nycop). Jag tror dessutom inte att några skriftliga och officiella bekräfteler på detta överhuvudtaget existerar. Finns det offentliga handlingar, t.ex. en födelsenotis (som ju är lätt att kontrollera, men till vad nytta?), skulle dessa troligtvis endast ange Yngve Rydeberg. Och att en uppgift finns i skriftlig form i en offentlig handling, borgar ju på intet vis för att uppgiften är sann. Det finns säkerligen tusentals lögner gömda i våra offentliga arkiv (och säkert lika många i våra ännu så länge hemligstämplade d:o). Så den vägen är ju en återvändsgränd, den leder ingenstans.  
 
Om man hävdar motsatsen, hamnar man ju på ungefär samma ståndpunkt som Code Napoleon, som fastslår att fadern till en kvinnas barn, det är maken. Men då är det ju inte längre fråga om släktforskning. Då är det juridik.

2000-06-12, 15:18
Svar #15

Utloggad Bengt Krouthén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tack Ingemar och Carl-Fredrik för Era inlägg. Om äktheten i muntliga och skriftliga utsagor tvista ju som bekant inte bara historieforskare utan även seriösa berättare av allmänt kända rykten. Trots att det synes föreligga övervägande accepter av påståendet om Georgs härkomst, har jag svårt att utan varning för äktheten ta in en sådan uppgift i min kommande släktkrönika. Jag har ytterligare ett liknande exempel i min släkt, där fråga är vem som egentligen är fadern, men det har i det fallet löst sig genom att den uppgivne fadern senare gifter sig med barnets, eller kanske barnens moder. Kyrkoböckerna uppger föräldrar okända, men många år senare ändras uppgifterna till moderns resp. faderns namn efter legalisering. Att bolla med uppgifter på detta sätt i offentliga kyrkliga böcker är ju faktiskt anmärkningsvärt och för mig som historieforskare helt främmande men icke förty skrämmande. Hade uppgifterna inte korrigerats skulle man ju aldrig finna fram till de rätta förhållandena. Code Napoleon är naturligtvis inte alltid giltig, men vanligtvis hävdas den nog, trots annan tingens ordning. Naturligtvis skall man skilja väl mellan släktforskning, som ligger närmare historieforskning, och juridik, som i det här fallet ju av Georg själv avskrivits i hans biografiska bok Ridån går alltid ner. Mer djuplodande forskning utan kalla fakta i den duktige skådespelarens härkomst kan nog kännas avslutad för min del.
MVH
Bengt

2001-01-21, 17:20
Svar #16

Gunilla Hansson

vet någon om anna ryderberg f. bluhme hade en syster vid namn olga född 1881 ?

2005-02-19, 16:27
Svar #17

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Om frågan från 2001-01-21
(Mitt svar borde kanske ligga under släktem BLUHME - det får anbytarvärden avgöra.)
 
Satt och läste de gamla inläggen och tittade då i CD-skivan Sveriges Befolkning 1890.
Enligt den finns två flickor födda i Nya Varvet (O) som kan vara de som frågan gäller.
(Dock en undran om namnet Anna Ryderberg är rätt, det Gunilla Hansson anger ovan.)
 
1. 1879 Olga Lovisa Emilia Blume (Obefintligas Register, Karl Johan, Göteborg (O)
2. 1881 Anna Maria Vilhelmina Blume,  
 
N:r 2 är fosterdotter till skeppstuvare Bernhard Moberg (frånskild man) som bor i 2 Roten 9:de Qv E, Karl Johan, Göteborg (O).
 
Bernhard Moberg har två egna döttrar på samma adress:
Alida Bernhardina Moberg, född 1857 i Karl Johan, Göteborg (O).
Gerda Karolina Moberg, född 1868 och Karl Johan, Göteborg (O).
 
MVH / Bertil Magnusson Tel. 031-443070

2005-02-19, 17:17
Svar #18

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Tillägg till ovanstående.
Jag slarvade när jag sökte. Glömde ange H i Bluhme - därav kunde jag ge ovanstående svar.
 
En sökning på BLUHME ger endast 4 personer varav två är troliga bröder till flickorna ovan, nämligen:
 
1. Bluhme, Frans Wilhelm August f. 1875 i Nya Varvet, Göteborg (O)
Fosterson Johan Fredrik Larsson och Anna Kristina Andersson i 1 Roten 161, Karl Johan, Göteborg (O).
 
2. Bluhme, Ernst Richard Ferdinand f. 1876 i Nya Varvet, Göteborg (O)
Fosterson till Jöns Peter Kristifersson och Betty Andersson i 1 Roten 163, Karl Johan, Göteborg (O).
 
De övriga i släkten Bluhme är Tvätterskan Karolina Kristina Bluhme född 1825 i Malmö  
som lever ogift i Gråbröder, Sankt Petri (M),  
och
Vilhelmina Charlotta Bluhme f. 1844 i Lindesberg (T),  
som lever i Vetlanda by (F) med maken Algot Alexander Lagerqvist, f. 1840 samt tre döttrar;
Ellen Alexandra Lagerqvist f. 1870
Emmy Charlotta Lagerqvist f. 1874
Hanna Margareta Lagerqvist f. 1878.
 
MVH / Bertil Magnusson, Tel 031-443070

2005-04-04, 08:01
Svar #19

Margareta Lemming

Tack för att denna sk diskussion om faderskapet ska avslutas och jag hoppas att den också gör det. Inte enbart Georg R har barn som lever. Erik Lemming har både barnbarn och flera barnbarnsbarn som lever.Låt dessa funderingar få ske inom våra respektive familjer,om vi ser det nödvändigt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna