ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: von Rosen, Elsa Marianne (f. 1924)  (läst 702 gånger)

2004-04-24, 11:07
läst 702 gånger

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jag vill bara påminna om en stor svenskfödd konstnärs existens i Köpenhamn till hennes jämna födelsedag... Jag har ju som ung sett hennes fantastiska uppsättningar/koreografier på Stora Teatern i Göteborg. Jag har också nöjet att vara på vänskaplig fot med denna fantastiska unga dam trotts hennes höga ålder, bl.a. gå på teater, dans etc. tillsamman med henne och andra vänner i olika åldrar: Elsa Marianne von Rosen, en stor ballerina, en fantastisk koreograf och en härlig, mänsklig, vacker, högst levande legend! När jag en gång sa till henne, när jag just hade lärt känna henne: för oss teaterintresserade ungdomar i Göteborg på 70-talet var Du en Legend! så skrattade Elsa Marianne sitt härliga varma skratt och svarade: Ser jag ut som en legend, Steve? Får man på denna sida säga Grattis till Elsa Marianne von Rosen så att hon inte blir glömd i vårt gamla hemland Sverige!
För att anknyta det lite till genealogi kan jag bara rekommendera hennes härliga självbiografi Inte bara en dans på rosor där bland så mycket annat i hennes liv med teatern och privatlivet, hennes släktmässiga bakgrund genomgås med djup kunskap och glimt i ögat. För det är just vad Elsa Marianne har, glimt i ögat hon är en flicka på....år!
Grattis Elsa Marianne från Steve din landsman, och om jag får kalla mig vän, i København och säkert en massa Hurra! från våra svenska kollegor och svensk publik också!
Steve

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna