ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: von Trier, Lars (f. 1956)  (läst 2307 gånger)

2003-05-26, 22:37
läst 2307 gånger

Mikael Andersson

Lars von Trier har ju kommit fram mer och mer nu gällande Dogville och så.
 
Jag tänkte då, von Trier, det måste ju vara Adel.
Adel är antingen gammal, eller adlas för att de gjort något bra.
 
Så jag undrar, vad gäller för Trier ? Gammal Adel, Duktig Adel. Grevar, Friherrar eller vad ?

2003-05-26, 23:28
Svar #1

Utloggad Lars Fältskog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2009-10-25, 12:44
    • Visa profil
Ingen adel alls. Lars tyckte att det verkade mer h?ftigt med ett von och satte dit det.
Mvh, Lars (utan von)

2003-05-27, 11:23
Svar #2

Mikael Andersson

Får man göra så ?
Alltså, kan man om man vill döpa sig till. hmm.
 
Mikael von Andersson?

2003-05-27, 11:25
Svar #3

Michaël Lehman

Enligt namnlagen får man inte lägga sig till med prefix, men inofficiellt kan man säkert göra det ändå. Dessutom kan man ju alltid åka utomlands och antaga nytt namn där.

2003-05-27, 13:43
Svar #4

Lasse Nilsson

Hur har man uttryckt detta i namnlagen ? Jag kan inte se något explicit angående detta....  
 
Mvh/Lasse

2003-05-27, 13:44
Svar #5

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Dessutom är Lars von Trier dansk. Någonstans har jag läst om honom som Lars von Trier.

2003-05-27, 13:48
Svar #6

Lasse Nilsson

I den svenska namnlagen alltså ?
 
Den danska, som den svenska namnlagen historiskt sett byggt på, är säkert liknande men kanske har mer liberala öppningar för 'prefix' som Lars kunde utnyttja.
 
Mvh/Lasse

2003-05-27, 14:13
Svar #7

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Om han ens har gjort bytet i officiell mening, det kan ju vara ett rent artistnamn. Lars Trier, känd som von Trier, så att säga.

2003-05-27, 14:24
Svar #8

Lasse Nilsson

Det kan du ha rätt i  
 
Mvh/Lasse (känd som von Nilsson)

2003-05-27, 19:06
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Lars Trier er født i 1956 [i København, (min anm)], og han har holdt på med film siden han var tretten. Han spilte en av de ledende rollene i en svensk TV-serie for ungdom på 70-tallet, samtidig som han laget en rekke kortfilmer med sitt private kamera. Hans kortfilmproduksjon banet vei for ham inn i den danske filmskolen, der han laget to prisbelønte kortfilmer på begynnelsen av 80-tallet. Etter filmskolen tok han sitt mellomnavn «von» (min kursiv), og etablerte et kunstnernavn som skulle bli verdenskjent i løpet av de nærmeste 10-15 årene. Og von Trier bruker sitt navn. I sin foreløpig siste spillefilm «Breaking the Waves» er kunsterens navn ikke bare satt foran filmens tittel, navnet står som en koloss over tittelen.
Vänligen,
Olle Elm

2003-05-27, 23:15
Svar #10

Utloggad Peter Kyhl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2021-06-13, 15:34
    • Visa profil
Hej
 
Den danske slægt Trier (som Lars von Trier) tilhører er en gammel dansk jødisk slægt. Slægten er ikke adelig. Der er flere kendte kunstnere i slægten bl.a. forfatterinden Dea Trier Mørch. Lars von Trier er fætter eller granfætter til Dea Trier Mørch.  
 
Mvh
 
Peter Kyhl

2003-05-31, 00:50
Svar #11

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det är han faktiskt inte alls.
Lars von Trier är nämligen adopterad.
Ulf Berggren

2004-04-14, 17:40
Svar #12

Dan Nilsson

Lars von Trier har faktiskt gjort en dokumentär om att han i vuxna år får reda på att hans far inte alls var hans far utan en helt annan man. Hans mor tyckte att hennes son skulle få mer konstnärliga gener. Så att han skulle vara adopterad stämmer alltså bara delvis. Jag minns tyvärr inte vad dokumentären heter. Att han lade till von till sitt namn för att hedra Erich von Stroheim som också lade till ett von till namnet. Stroheim spelade ofta adlig österrikisk officer. En av hans senaste roller är den som betjänt i Sunset Boulevard. Trier har aldrig officiellt tagit namnet von Trier så därför har det inte så mycket med namnlagen att göra. Snarare ska man väl se det som ett artistnamn. Vilket ju skyddas mer som ett varumärke. Det berättas att Trier blivit hembjuden till drottningen och att i inbjudan hans namn skrevs Lars von Trier. det är väl det närmsta ett adlande han kommer att få.

2004-04-15, 18:02
Svar #13

Dan Nilsson

Jag kollade mina uppgifter igen på den välrenommerade filmsajten imdb.com och fick där fram följande uppgifter. 1995 berättade Lars döende mor, Inger Høst, att den man som Lars trodde var hans far, Ulf Trier, inte var hans riktiga far. Istället var hans biologiska far hennes chef Fritz Michael Hartmann. Anledningen till att hon valt denne man till sitt barns far var att han hade mer artistiska gener. Både Inger Høst och Ulf Trier arbetade som tjänstemän och om Fritz Michael Hartmann var hennes chef  hade han inte något särskilt artistiskt arbete. Däremot hade han en hel del konstnärliga släktingar som till exempel Johan Peter Emilius Hartmann och Niels Viggo Bentzon, båda danska kompositörer. På Lars moders sida finns regissören Börge Høst, Lars morbror.

2015-11-23, 01:53
Svar #14

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Åh, då är alltså Lars von Trier ändå inte alls släkt med den norske regissörskollegan Joachim Trier, som jag läste härom dagen, då den senare för andra gången fick priset för bästa film, Bronshästen, vid Stockholms filmfestival.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna