ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Timander, Alice (1915-2007)  (läst 2297 gånger)

2000-12-28, 17:25
läst 2297 gånger

Erik Bäckman

För något år sedan besökte Alice Timmander Alfta.
I lokaltidningen skrev man att hennes farmor Matilda var född här i Alfta socken Gävleborgs län. Känner någon till nogonting om detta.

2002-08-03, 07:42
Svar #1

Lotte Jensen

Det lilla jag läst om Alice är att hon var född Müller i Trelleborg. Hon var gift i ett första äktenskap med en skådespelare som hette Bengt Bogardt. Hennes andre make tandläkaren Thorsten Timander var prästson och född på på Fårö Gotland.

2002-08-03, 13:37
Svar #2

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Lotte! Tror att du missminner dig. Mitt eget minne - förvisso inte ofelbart - säger mig att hon en tid var gift med en tandläkarkollega vid namn Bengt Logardt. Liksom Alice tyckte han om att posera och visa upp sig på de rätta ställena. Han sysslade också vid sidan om tandläkeriet med att göra kortfilmer. Tror att han var snäppet över amatörfilmarnas nivå och gjorde filmer med kvalitetsanspråk.
 
Det skulle inte förvåna mig om den mångsidige herr Logardt också hade ägnat sig något åt skådespeleri.  
 
Dags nu för den vetgirige att rusa till Vem är det? och Vem är vem? samt till några passande tandläkare- och prästmatriklar!
 
Bengt

2002-08-03, 19:29
Svar #3

Lotte Jensen

Ja ja, även en skvallertidning kan ju ha fel *s*, det var nog i en sådan jag läst detta jag skrev tidigare.
 
Lotte

2002-08-03, 21:00
Svar #4

Bertil Danielsson

Att hävda att Alice Timanders make Bengt Logart ägnat sig något åt skådespeleri  är att vara anspråkslös i överkant. Denne Bengt Logart, f. Skellefteå 10 oktober 1914 gjorde mellan 1942-1956 30 långfilmsroller, inte sällan som charmig förste älskare. Bland annat medverkade han i klassiska Sången om Stockholm där Nils Ferlin gjorde ett av sina få - kanske det enda - inslag i en långfilm, ofta visat i olika sammanhang (Kuckeliku, min fru och högsta höns...)  
Hotell Kåkbrinken, Saltstänk och krutgubbar, Livet i Finnskogarna och En natt på Glimmingehus är några andra svenska klassiker från den tiden som Bengt Logart medverkade i.
 
mvh  
Bertil Danielsson Ludvika

2002-08-04, 00:30
Svar #5

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
Detta fann jag i en sökning på nätet Johan Adolf Timander Född:  Död: 1923 Kyrkoherde här från 1898 till 1923  (Källa: Erik Fröberg/För? sid. 72) Gift: Hilma Erlandsson Född: Död: Hon var syster till Bungemuseets grundare Teodor Erlandsson Barn: Torsten Född. Död: Tandläkare. Gift med Alice M?ller, Tandläkare

2002-08-04, 07:52
Svar #6

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Lotte, Bertil & Ann-Britt! Jag märker att jag hade fått det mesta om bakfoten när det gäller Alice Timander. Nu har jag fått lära mig. Stort tack och vänlig hälsning!
 
Bengt

2002-08-04, 10:48
Svar #7

Lotte Jensen

Jag sökte lite på nätet och fann från någon sida att hon ska ha varit gift 3 gånger. Vem den tredje maken skulle ha varit känner jag inte till.  
 
Informationen om Thorsten Timanders familj kommer från min hemsida om präster på Gotland.  
 
Är det någon som vet något om den släkt Müller hon tydligen härstammar från?

2002-08-04, 14:15
Svar #8

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Erik! Alice Timander (f. 1915) har publicerat en bok med titeln Alice Timander (Stockholm 1989). Ytterligare fyra böcker finns med Alice som författare.
 
Bengt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna