ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Veberödsmannen (Martin Svensson, 1874-1934)  (läst 8453 gånger)

2004-02-24, 19:19
läst 8453 gånger

Av Sune Augustsson

Hej!
   
 
Finns det någon som vet något om Veberödsmannen
om han någonsin blev frigiven var han i så fall bodde, när han dog m.m.

2005-03-18, 10:30
Svar #1

alex

Vet inte, har sökt flitigt dock utan resultat. Jag är också nyfiken på Martin Svenssons liv och leverne.

2005-03-18, 21:14
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

2005-04-22, 08:03
Svar #3

Utloggad Åke Brunberger

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
SVT Malmö spelade in en serie Svenska mord där en av delarna handlade om Verberödsmannen, skriven av Max Lundgren, regi Jan Hemmel. I huvudrollen Ernst Hugo Järegård, som också hade samma roll i flera av morden, bl.a.
Hurvamordet-
Enligt filmen hette den verklige mördaren Martin Svensson. År 1902 slog han ihjäl sin konkurrent,Bengt Larsson i Blentarp och satte eld på kvarnen. Han blev starkt misstänkt för detta dåd och satt i förhör i fyra dygn, men kunde inte fällas eftersom hans hustru gav honom alibi.
Martin flyttade runt i Skåne med familjen och försörjde sig som smugglare, hembrännare mm.
Hans hustru dog och äldsta dottern flyttade hemifrån.
1922 bodde han tillsammans med sin hushållerska Emma, (spelad av Ernst Hugos hustru) och sonen Emil på Rommelåsens sluttning.
Med hjälp av bulvaner, svågern, sonen och mågen, lyckades han köpa Vallby kvarn, Spjutstorps kvarn och kvarnen i Veberöd. Samtliga kvarnar brann och han fick ut brandförsäkringarna.
Hushållerskan Emma hotade att före branden i Veberöd gå till polisen, vilket hade till följd att Martin Svensson mördade henne.
Polisens undersökningar av brandresterna i Veberöd avslöjade rester av stearinljus, och vid husrannsakan fann man samma sorts hemstöpta ljus.
Martin Svensson blev överbevisad och dömd för både mordbrand och mord till livstids fängelse, hans kumpaner till varierande straff. Sonen Emil till ett år.
Allt detta enl TV-filmen Veberödsmannen

2005-05-12, 08:45
Svar #4

Sune Augustsson

hej Åke!
Den filmen du återger har jag sett.
Frågan var hur det gick för Martin, om han levde senare i frihet, var han var bosatt och när han gick ur tiden.Kanske det finns någon med lokal anknytning som vet.

2005-08-17, 18:50
Svar #5

Leif Rosn

Hej! Är mycket intresserad av många skånska mord historier och Martin Svensson Veberödsmannen är inget undantag. Martin Svensson föddes i Sövde socken 1874 (fader Sven Jönsson)och dog på Långholmens fängelse 9/8 1934, där han också ligger begravd. Han kom från en mycket fattig familj med tre syskon. Fattigdomen påverkade Martin i tidig ålder att slå sig in på den kriminella banan. Vid 28 års ålder(1902) slog han ihjäl sin granne och konkurent Bengt Larsson i Blentarp för att senare sätta fyr på dennes kvarn. Svensson var mycket nära att åka dit, men hustrun gav honom alibi. 20 år senare satte Svensson igång med en febril verksamhet att köpa och brandförsäkra möllor. Kort därefter sålde han möllorna till släktingar och bekanta. Efter detta eldhärjades möllorna och Svensson kunde lyfta ut stora summor på brandförsäkringen. Möllorna som brann ner var, Vallbykvarn 1922. Spjutstorpskvarn 1924. Kvärlövskvarn och Västrakvarn i Veberöd 1927. Efter en intensiv bevisjakt av polisen anhölls Svensson i Malmö den 4/9 1927. Efter några veckors förhör gav till slut Martin Svensson upp och erkände. Sägas skall också att Svensson Mördade sin Hushållerska Emma Andersson i augusti 1927, och begrov henne i en skogsdunge i Ilstorp utanför Sjöbo. Han dömdes till två gånger livstids straffarbete och sattes på Långholmens fängelse i Stockholm. Svensson fick två barn, Selma och Emil Svensson. Om människan Svensson har jag ej funnit så mycket, men klart är att han var en illmarig och slug man som spred skräck i sin omgivning. Svensson gick allt som oftast beväpnad med pistol och en dag frågade en bekant honom om varför, då svarade Svensson den talar med säkra ord. Litteraturen som jag läst om Svensson varierar rent fakta mässigt och historierna om honom är säkert till spettsade och osanna. För de som är intresserade kan jag rekomendera, En skånsk möllebrännare av Rune Skarvik. Även Malmö polis utställning i rådhushallen från 1968 som finns i tidskrifts format på Malmö stadsbiliotek. Mvh Leif

2008-08-26, 11:10
Svar #6

Joakim wendin

Hej Leif och alla.
 
Malmö Stadsarkiv har rullor från Arbetet. Där har jag själv funnit en massa urklipp om skånska morden.  
 
Det finns också rådhusrättens material över deras framfarter.
 
Hör av er dit.
 
Joakim

2008-08-28, 23:29
Svar #7

Joakim wendin

Hej alla.....jag lägger ut lite tidningsurklipp från tidningen Arbetet om Martin Svensson
 
 

2011-01-26, 12:13
Svar #8

Utloggad Christina Almén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2023-01-15, 16:24
    • Visa profil
Finns även skrivet om honom i Nordisk Kriminalkrönika

2016-12-23, 23:20
Svar #9

Utloggad Lars Olofsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2018-08-15, 23:25
    • Visa profil
Hej
Jag har ett foto från en stenkross där min morfars bror finns med, Längst till vänster finns också Martin Svensson "Möllebrännaren" enligt min morfar.
Vet dock ej om det är OK-
Skickar med bilden
Kanske är bilden av intresse !
Med vänlig hälsning
Lasse Olofsson

2016-12-24, 08:54
Svar #10

Utloggad Kent Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2023-11-17, 06:47
    • Visa profil
    • Perssons hemsida

Hej Lasse,


Omöjligt är det inte, Martin bodde ju i Spjälla söder om Sjöbo 1908-1913. Men det är svårt att se om det är samme man som på fängelsefotot.


En förskräcklig man det här. Själv är jag femmänning med hans son Emil, som hjälpte honom att gräva ner hushållerskan i Ilstorp.


Med vänlig hälsning,
Kent Persson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna