ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frölander, Lars (f. 1974)  (läst 1751 gånger)

2000-07-19, 23:24
läst 1751 gånger

Magnus Johansson

Enligt uppgift ska storsimmaren Lars Frölander härstamma från Torsåker församling i Ångermanland. Finns det någon som har några uppgifter om hans härstamning?
 
Magnus

2000-09-23, 09:01
Svar #1

Magnus Johansson

I dagens Tidningen Ångermanland så finns ett reportage om farmor och farfar till Lars Frölander. Bland annat omnämns Lars farfars far som en god simmare. Farfars fars namn var Edvard Frölander och han var född den 8 december 1872 i Fanom, Torsåker sn. Han var son till Erik Abraham Frölander, född 1842 och hans hustru Olivia Maria Wahlström, född 1847. Lars farfars mor hette Margareta Johanna Hellström och var född 26 januari 1876 i Hällsjö, Dal sn som dotter till Jöns Jönsson Hellström, född 1837 och hans hustru Barbro Johanna Helldahl, född 1847.
 
Alla uppgifter är hämtade från Cd-skivan Födda-Vigda-Döda i Ådalen.
 
Vet någon mera om dessa personer?
 
Hälsningar
Magnus

2001-10-14, 18:37
Svar #2

Siv Lövgren

Hej Magnus!
Jag vet tyvärr inget om de personer du räknar upp ovan - men jag undrar om min mmmfm, Anna Helena Frölander, född 1845-07-01 i Frök, Styrnäs, har någon anknytning till din Erik Abraham Frölander. Har du några uppgifter om honom (hans föräldrar, syskon)?
mvh
Siv Lövgren

2001-10-14, 20:42
Svar #3

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Hej Siv!
Erik Abraham Frölander var född 1842-09-20 som son till Elias Nilsson Frölander, torpare i Långsjön, Styrnäs s:n. Elias var i sin tur född 1817-09-30 i Frök, Styrnäs s:n och son till skepparen Nils Frölander och hustrun Greta Tysk, så han är alltså släkt med dig.

Uppgifterna är tagna från Ådalen-CD:n, så de bör kollas i originalkällorna. När det gäller Nils Frölander och Greta Tysk, se vidare mitt svar under Ytterlännäs.

Hälsningar / Peter

2001-11-28, 18:36
Svar #4

Thord Bylund (Birgurd)

Lars Frölander liksom idrottsmän med ångermanländsk härstamning som Magdalena Forsberg, Arne Åhman, Gunder Hägg, Håsjö Dahlquist m fl återfinns i min databas ANGUR.

2001-12-06, 22:34
Svar #5

Siv Lövgren

Thord!
Hur/var hittar jag denna databas 'Angur'?
mvh
Siv Lövgren

2001-12-11, 10:54
Svar #6

Siv Lövgren

Hej! Fler frågor om Lars Frölanders släkt: Har någon namnen på hans föräldrar och farföräldrar? Så blir listan fullständig.
Siv

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna