ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Isometsä, Jari (f. 1968)  (läst 1051 gånger)

2001-06-02, 00:12
läst 1051 gånger

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Även om detta är en svensk diskussionsspalt, dristar jag mig till att ställa Anbytarforums läsare en fråga om den numer skandalomsusade finske skidåkaren Jari Isometsä. Känner någon till hans anfäder? Han är född 1968-09-11 i Alatornio församling i Tornedalen. Någon som vet?

M v h, Stefan

2001-06-02, 10:43
Svar #1

Utloggad Kjell Mäki

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 539
  • Senast inloggad: 2011-05-23, 19:22
    • Visa profil
Hej Stefan E!

Efter en sökning på HisKis databas fann jag ett antal personer i Karunki f.s. Anna Greta Isomettä död 1832-11-23, 56 år gl. Och tre män som blir fäder 1830-1850, de tre är Isak, Lars och Nils, de har Isomettä som efternamn, Nils även med Josefsson. Mest troligt är att de tre är söner till Anna Greta.
Kan någon av dessa personer vara anfader till Jari?

Mvh Kjell

2001-06-02, 11:03
Svar #2

Utloggad Kjell Mäki

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 539
  • Senast inloggad: 2011-05-23, 19:22
    • Visa profil
Efter att jag skickat iväg mitt svar, kom jag på att jag har en morbror i Haparanda och han är idottsintreserad. Han vet säkert något.
Han sa att Jari är född i Kantojärvi, Alatornio och att Jari har släktingar i grannbyn Arpela.

Kjell

2001-06-02, 11:51
Svar #3

Tommy Andersson

Stefan,
 
Skandalomsusad var ordet. Efter Isometsäs senaste utspel känns det nästan som om den här diskussionen borde föras under ö-kändisars härstamning. Hmm...

2001-06-02, 15:54
Svar #4

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej, Kjell och Tommy!
 
Kjell! Tack för Dina tips - skall se om de kan hjälpa mig på traven. I Aapajoki, Alatornio, föds 1867-01-17 en Albertina Isaksdotter Murjan. Fadern är Isak Johansson Murjan och modern Eva Maria JohanPettersdotter Myllykangas (av Konst-Myllykangas-grenen). Enligt KFA:s noteringar (delvis gundade på Wahlbergs forskningar) skall Albertina ha varit gift med Robert Magnus Isometsä. Inget årtal anges dock för äktenskapet. Robert Magnus skall dock ha levt mellan 1879 och 1966 enl KFA. Kan Robert Magnus vara anfader - eller släkting - till Jari?
Tommy! Visst kan jag hålla med om att det Jari gjort är förkastligt - men jag tror ändå att vi måste skilja på sak och person. Handlingen är förkastlig, men inte Jari själv.
 
M v h, Stefan

2001-06-02, 17:14
Svar #5

Tommy Andersson

Stefan,
 
Betrakta mitt senaste inlägg mer som skämt än allvar, men det finns ett ämne under kändisars härstamning med titeln:
Ökändisar (skurkar o dylikt).
Sen får man väl avgöra själv vad som är skurkar o dylikt. Jari är så vitt jag vet inte dömd i någon civil domstol för sin doping men dömd av FIS, diverse andra aktiva samt massmedia.
 
mvh Tommy

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna