ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ståhlberg, Gideon  (läst 1266 gånger)

2003-09-12, 08:08
läst 1266 gånger

Olle Stålberg

Hej !
 
Jag söker information om schackspelaren Gideon Ståhlbergs(1908-1967)släkt. Gideon var rankad bland de tio bästa schackspelarna i världen under 1940-talet. Släkten härstammar från Bohuslän.
 
                        MVH/Olle

2003-09-12, 09:03
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Olle,
 
Anders Gideon Tom Ståhlberg var född i Angered 1908 26/1 av bruksförv. Alfred S. och Augusta Johansson, enligt Vem Är Det 1961.

2005-03-08, 12:29
Svar #2

Olle Stålberg

Jag undrar om Någon kan gräva fram släktavlan för Knut Ståhlberg. Jag har varit i kontakt med en släkting till Knut som gett mig tillräckligt med information för att gå vidare.
 
Denna Ståhlbergsgren har flera framgångrika personer i sin släkt, där bla Gideon Ståhlberg inberäknas.
 
Följande vet jag: Min väns farfars far hette Anton Ståhlberg och var född ca. 1855 och dog ca 1920.
Han var verksam i Göteborg där han ägde hotel mm. och enligt Jan som är barnbarnbars till Anton, så kom Anton urspungligen från Bohuslän. Anton hade tio syskon däribland Gideon Ståhlberg far Alfred Ståhlberg (bruksförv) gift med Augusta Johansson. Gideon var född i Angered 1908 26/1.
Om vi nu återgår till Knuts far så är han en av de tio syskonen där Alfred och Anton ingår.
Två av dessa bröder for till Afrika varav en av dem som möjligtvis hade namnet White Ståhlberg och som var Knuts far. Jag har försökt att få tag i fler namn på bröderna som for till Afrika men har ej lyckats.
Det jag har vaskat fram är dock att den broder som var Knut Stålbergs (f.1919) far dog när knut var sju år (ca.1926).  Knut är troligtvis född i Afrika, men växte upp i Sverige.
Kan Någon hjälpa till med att gå längre tillbaka idenna släkt och gärna reda ut de tio bröderna Ståhlberg, Anton, Alfred och White osv.?
 
       MVH/Olle

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna